
Photo: Matija Habljak/PIXSELL/PATRIK MACEK/PIXSELL
Stupići su uvelike preplaćeni. Ili stari kadrovi u gradskoj javnoj nabavi koje je Tomašević zadržao i dalje podmeću iste uvjete natječaja ili ove koji su »formalno« na vlasti ne brine što njihovi zaposlenici rade, kaže Renato Petek
povezane vijesti
Jedna od glavnih tema na zagrebačkim lokalnim izborima je promet s obzirom na to da vlast Tomislava Tomaševića stalno u centru grada cestovni promet zapostavlja u odnosu na biciklistički promet i pješačke zone. A u tom kontekstu glavni su prijepor stupići koji su u ogromnim količinama osvanuli u cijelom nizu ulica u strogom centru grada. HDZ-ov kandidat za gradonačelnika Mislav Herman čak je na zadnjoj sjednici Gradske skupštine došao sa stupićem u ruci, kao porukom da će neka nova vlast, bez Tomaševića, rušiti stupiće i vratiti normalni cestovni promet u grad.
Javna nabava
Stoga se opravdano postavlja pitanje koliko ti stupići koštaju i jesu li nabavljeni u pravno validnom procesu javne nabave, te koje su firme koje ih postavljaju. Na pitanje koliko je novih stupića postavljeno u zadnjoj javnoj nabavi (kad je centar u Gundulićevoj ulici preplavljen novim oznakama čime je stvoren prometni kolaps), iz gradske uprave smo dobili odgovor:
– Vezano uz Grad Zagreb, javna nabava za nabavu opreme za smirivanje i usmjeravanje prometa bila je raspisana u srpnju 2023. a ugovor je konzumiran do 20. studenog 2024. Prometna oprema, između ostalog i elastični stupići, su nabavljeni objedinjenom nabavom. Na otvorenom postupku javne nabave javile su se ukupno tri tvrtke. Prvo je odabrana ekonomski najpovoljnija ponuda, no kada je ponuditelj trebao potvrditi da ispunjava sve uvjete, odustao je od natjecanja. Iduća odabrana ponuda bila je ponuda tvrtke Cestodom d.o.o. koja je ispunila sve tražene uvjete. Treća ponuda je bila skuplja. U postupku javne nabave je propisana kvaliteta izrade, način pričvršćivanja za podlogu te u konačnici izdržljivost i trajnost stupića. U sklopu ugovora postavljeno je 1.500 elastičnih stupića diljem grada, a cijena stupića zajedno s postavom bila je 173 eura.
Dakle, to je koštalo oko 260.000 eura.
Ovo je bio odgovor na naš prvi upit, kad nam iz gradske uprave nisu točno naveli tko je na kraju postavio koliko točno tih spornih stupića. Zato smo upit ponovili, a iz gradskih službi odgovoreno nam je da je što od Grada, što od Zagrebačkog holdinga, ukupno postavljeno oko 1.500 elastičnih i 1.490 metalnih stupića. Dakle, dvostruko više nego u prvom odgovoru.
Cijena jednog metalnog zaštitnog stupića tipa »Zagreb« koji nabavlja i postavlja Zagrebački holding d.o.o., podružnica Zagrebačke ceste, iznosi 146,63 eura, dok cijena jednog elastičnog zaštitnog stupića zajedno s postavljanjem iznosi 173 eura.
Dakle, riječ je o još preko 200.000 eura.
Za nabavu predmetnih stupića, Zagrebačke ceste provele su potrebne postupke javne nabave i sklopile okvirne sporazume s tvrtkama koje su dale najpovoljniju ponudu – za metalne stupiće to je bila tvrtka Pismorad, a za elastične tvrtka Cestodom, napisali su nam u gradskim službama.
Zaštitni znak
Inače, stupići su postali »zaštitni znak« metropole još tijekom mandata Milana Bandića, kada se na tisuće njih postavljalo po gradu. Iako su i tada bili na meti kritika kao bespotrebni i prilično skupi, tradicija je nastavljena i za vrijeme vlasti gradonačelnika Tomislava Tomaševića, a pozornost javnosti stupići su ponovo privukli nakon što je vozilo hitne pomoći ostalo zaglavljeno u Gundulićevoj ulici u samom centru. Novinari Večernjeg lista izračunali su da ih nije postavljeno tri tisuće, nego oko 3.500 komada – naime, njima je odgovoreno da je postavljeno dvije tisuće elastičnih i 1.490 metalnih stupića, pa je i ukupan zbroj troška bio viši, dakle pola milijuna eura, bez PDV-a.
Što je točno, teško je reći jer iz gradske uprave stalno šalju različite odgovore na isto pitanje. Elastične verzije spornih stupića Grad nabavlja od Cestodoma, tvrtke koja je za to bila zadužena u Bandićevo doba, jednako kao što je i druga tvrtka, Pismorad, u Zagrebu prisutna još iz Bandićevog doba.
Jedan od oporbenih gradskih vijećnika, Renato Petek, kao bivši SDP-ovac upozoravao je na ovaj problem dugo.
– Više sam puta ukazivao na to da se od 2021. godine nije dogodila potrebna promjena u politici provedbe javne nabave u Gradu i Holdingu. Poslije potpisivanja basnoslovnih ugovora s Pripuzovim tvrtkama o zbrinjavanju otpada i Viatorom o nabavi vozila, ovo je novi primjer u kojem su uvjeti natječaja i dalje detaljno propisani do takvih sitnica da ih može zadovoljiti samo ekskluzivni uvoznik elastičnih stupića. Cestodom je 2021. godine od Grada uprihodio 81.167 eura (s PDV-om), a nakon promjene vlasti 2023. ta je tvrtka potpisala dvogodišnji ugovor s Gradom Zagrebom težak 189.500 eura, plus PDV. Tvrdim da su stupići uvelike preplaćeni jer je tržišna cijena sličnih, drugih proizvođača puno niža! Ili stari kadrovi u gradskoj javnoj nabavi koje je Tomašević zadržao i dalje podmeću iste uvjete ovog natječaja, ili ove koji su »formalno« na vlasti ne brine što njihovi zaposlenici rade. Koja je od tih dviju mogućnosti gora zaključite sami, ali Zagrepčani su svejedno na čistom gubitku, rekao je Petek.