Nova platforma

Od idućeg tjedna bit će javno dostupni svi podaci o vlasnicima medija i izvorima njihovog financiranja

Hina



Platforma Vlasništvo i financiranje medija, projekt Ministarstva kulture i medija i AEM-a bit će predstavljena početkom idućeg tjedna, a sadrži podatke o medijima i njihovim vlasnicima upisanim u službene registre te o prihodima, načinima i izvorima financiranja, kao i podatke o koncesijama.


Zamjenik ravnatelja Agencije za elektroničke medije (AEM) Robert Tomljenović za Hinu je naglasio kako će se uspostavom te platforme osigurati veća transparentnost vlasništva elektroničkih medija, ali i omogućiti javni uvid i u iznose njihova financiranja.


To bi, kako ističe Tomljenović, trebalo omogućiti svim akterima u području medija djelovanje pod jednakim uvjetima. Projekt je financiran iz Mehanizma za oporavak i otpornost EU, a ostvaren u sklopu mjere iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) “Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka” u kojoj je, kao svojevrsni pilot projekt u EU, pokrenuta i platforma “Točno tako” gdje se objavljuju informacije koji su provjerili neovisni fact-checkeri.




“Točno tako, kao središnja nacionalna platforma za fact-cheking, specifična je u europskim razmjerima jer je prva koju je pokrenuo medijski regulator, dok smo s platformom s javnom objavom podataka o vlasništvu i financiranju medija među prvima od medijskih regulatora u EU, a što će uskoro svima njima i biti obveza temeljem Europskog akta o slobodi medija”, ističe Tomljenović.


Platforma otvorena i dostupna bez ikakvih registracija


Dodaje i kako će se platformi već od ponedjeljka moći pristupiti preko mrežne stranice Agencije za elektroničke medije – www.aem.hr. te da će biti potpuno otvorena i dostupna bez ikakvih potrebnih registracija. U dizajnu platforme posebna se pozornost posvetila jednostavnom korisničkom sučelju gdje najvažnije podatke možete dobiti klikom na “vlasničke strukture”, odnosno na “financiranje medija” ili Upisnike elektroničkih medija.


Pritom se pretraživati može preko imena pružatelja medijske usluge (elektroničkog medija), tipa medijske usluge, ali i preko pravne ili fizičke osobe koja stoji iza nekog elektroničkog medija koji djeluje u Hrvatskoj.


Primjerice, iskoristivši premijerno isprobati platformu, kliknuli smo na vlasničku strukturu Nove TV kojoj je nedavno AEM dodijelio novu koncesiju na 20 godina te se prikazala povijest i izmjena vlasništva nad tom komercijalnom televizijom. Prilično jednostavno, došli smo i do podatka da srbijanski medijski tajkun Dragan Šolak kao fizička osoba drži 35,88 vlasništva nad Novom TV.


Osim toga, može se vidjeti i da u sklopu Nove TV djeluje još petnaestak pružatelja medijskih usluga – televizija, usluga na zahtjev i elektroničkih publikacija (portala) te da udio Nove TV na hrvatskom medijskom tržištu iznosi čak 28,57 posto.


Odgovarajući podaci mogu se naći i za sve nakladnike i pravne i fizičke osobe koje stoje iza televizija, radija i elektroničkih publikacija (portala) u Upisniku AEM-a koji djeluju u Hrvatskoj, ali naravno, i uz neka ograničenja. Primjerice, pretragom se ne mogu pronaći podaci o N1 televiziji budući da nije registrirana u Hrvatskoj.


Index najčitaniji hrvatski portal – u 2023. ostvario ukupni prihod od 6,52 milijuna eura


S druge strane, na platformi već objavljeni podaci o financiranju mogu zainteresiranoj javnosti ponuditi odgovore o vlasništvu, snazi i utjecaju određenih elektroničkih medija, naročito portala sa zaključnim podacima iz 2023.


Primjerice – Index promocija d.o.o, nakladnik Indexa za koji se navodi da je najčitaniji hrvatski portal, u 2023. je ostvario ukupni prihod od 6,52 milijuna eura, ali bez ikakvih prijavljenih prihoda od državnih potpora i potpora manjih vrijednosti, prihoda od jedinica lokalne i regionalne samouprave, kao i od državnog oglašavanja ili oglašavanja pravnih osoba u vlasništvu RH.


Udio Index.hr na tržištu, prema objavljenim podacima za 2023. iznosi 2,78 posto. Prema prihodima ističe se i Telegram media grupa, nakladnik portala Telegram koja, kao i Index, nema prijavljenih prihoda od državnih potpora i oglašavanja, a ostvarila je 2,39 milijuna eura s tržišnim udjelom od 1,03 posto. Slijedi Motus media d.o.o, nakladnik portala Dnevno.hr, Geopolitika.News, Otvoreno.hr i Zagreb.Info s prihodom od 2,27 milijuna, ali s tržišnim udjelom od 0,34 posto.


Nova se platforma odnosi i na elektroničke publikacije novinskih izdavača koji zainteresiranima mogu ponuditi zanimljive podatke o poslovanju, ali i prihodima od državnog oglašavanja ili oglašavanja javnih poduzeća i institucija.


Primjerice, Hanza media, izdavač Jutarnjeg lista, Slobodne Dalmacije i ostalih tiskovina navedena je i kao izdavač devet elektroničkih publikacija s ukupnim prihodom u 2023. od 36,78 milijuna eura, ali s prihodom od elektroničkih publikacija od 7,59 milijuna eura i tržišnim udjelom od 3,41 posto.


Objavljen i prihod od oglašavanja tijela državne uprave i javnih ustanova


Uz to, objavljen je i prihod od oglašavanja tijela državne uprave i javnih ustanova u državnom vlasništvu od 351.437 eura – najviše od Hrvatske pošte 65.537 eura, a slijedi Hrvatska lutrija s 48.110 eura. Večernji list ostvario je ukupni prihod od 16,5 milijuna eura, a od elektroničke publikacije 3,87 milijuna eura, a 24 sata 22,9 milijuna ukupnih prihoda i 7.44 milijuna eura od elektroničkih publikacija (24sata i Express.hr). Tržišni udjeli elektroničkih publikacija tih Styrijih izdanja iznose 1,74 posto (Večernji list) i 3,34 posto (24sata).


Nova platforma AEM nudi i opće podatke o hrvatskim medijskim nakladnicima – sjedišta, adrese i kontakte uredništva, podatke o izdanim koncesijama i, što je posebno zanimljivo, izrečenim mjerama Vijeća za elektroničke medije protiv nakladnika zbog kršenja Zakona o elektroničkim medijima u posljednjih deset godina.


Riječ je optužnim prijedlozima, upozorenjima i opomenama nakladnicima medija zbog nepridržavanja programskih obveza, neprimjerenog oglašavanja i, između ostaloga, govora mržnje ili diskriminacije na temelju spola, vjere, jezika, političkog ili drugog uvjerenja, rase ili nacionalnosti.


U AEM-u su odgovorili i na dosadašnje tvrdnje o nepotpunosti podataka o državnom oglašavanju ili oglašavanju javnih poduzeća i institucija u lokalnim medijima ističući kako se podaci o tome ne navode u službenim registrima, ali i da su se na pozive na dostavu podataka o tome nadležne institucije do sada uglavnom oglušivale.


S druge strane, ističu i da su spremni na doradu platforme u sjeni najave novih medijskih zakona koji bi mogli uključiti i obvezu za tiskane medije o izvještavanju o financijskim prihodima i vlasničkim strukturama, odnosno uključivanje u ovu platformu. “Nova platforma o vlasništvu i izvorima financiranja medija može se brzo unaprijediti i novim funkcionalnostima, a shodno potrebama”, zaključio je Tomljenović.


Miroslav Edvin Habek