Važna tehnološka obljetnica

Prije točno 20 godina objavljen je prvi YouTube video “Ja u zoološkom vrtu”

T.I.

Foto: YouTube

Foto: YouTube

Tih 19 sekundi nevažnog sadržaja pod nazivom „Ja u zoološkom vrtu“ danas se smatra jednim od najvažnijih trenutaka internetskog doba, kamen temeljac doba u kojem obične životne stvari postaju predmet masovnog prepoznavanja



Tko ikad upalio osobno računalo ili imao u ruci mobitel, zasigurno zna i redovno koristi platformu koja je na neki način postala sinonim internetskog doba, uz, dakako, neke druge sinonime. U ovom slučaju o YouTubeu je riječ koji danas slavi 20-godišnjicu prvog videa postavljenog na tu online platformu kojoj svatko može pristupiti i kao gledatelj i kao dodavatelj sadržaja.


U 20 godina otkad je jedan od osnivača YouTubea Jawed Karim snimio samog sebe u Zoološkom vrtu u San Diegu, kratko u kameru prokomentirao dužinu surli slonova iza sebe i postavio to kao prvi YouTube video, mnogo se stvari promijenilo. Danas na toj platformi ima čak, 5,1 milijarda video zapisa, a trenutni tempo dodavanja novog materijala je čak 360 sati svake minute.


YouTube ima 2,7 milijarde aktivnih mjesečnih korisnika i samo je Facebook ispred po broju aktivnih korisnika. Prema statističkim procjenama, 63,7 posto svjetskog stanovništva koristi neku od društvenih mreža, odnosno, 5,1 milijarda, što će reći da njih preko 50 posto koristi YouTube.




YouTube su osnovali trojica bivših zaposlenika PayPala Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim. Karim je direktni poticaj da napravi platformu za postavljanje i pregledavanje videa dobio iz određene frustracije. Naime, nigdje na internetu nije mogao naći snimke dva događaja iz 2004., kontroverzno otkrivanje grudi Janet Jackson na poluvremenu 38. Super Bowla i snimke katastrofalnog tsunamija na obalama Indijskog oceana.


Nakon dužih tehničkih priprema u biti jednostavno dizajnirane stranice Karim je uploadao prvi video 23. travnja 2005. u pola devet navečer po lokalnom vremenu. Tih 19 sekundi nevažnog sadržaja pod nazivom „Ja u zoološkom vrtu“ danas se smatra jednim od najvažnijih trenutaka internetskog doba, kamen temeljac doba u kojem obične životne stvari postaju predmet masovnog prepoznavanja. Dosad ga je pogledalo 351  milijun ljudi.


Iako su imali dobar nos prilikom osnivanja YouTubea i mogućnosti da će postati tehnološki fenomen, trojica osnivača mogli su i bolje proći kad su odlučili unovčiti svoju novotariju. Naime, da su čekali duže zaradili bi enorman novac s obzirom da se procjenjuje da YouTube danas vrijedi preko 500 milijardi dolara. Oni su ga prodali samo godinu i pol od stavljanja prvog videa, očito dalekovidnijem Googleu koji im je isplatio 1,65 milijardi da ga preuzmu. Tad je to bila enormna cifra, ali danas je tek fragment sadašnje vrijednosti YouTubea.


Od trojice osnivača, čovjek s prvog YouTube videa Jawad Karim je najnepoznatiji u široj javnosti, iako je zapravo dizajn platforme i popratnih programerskih komponenti uglavnom rezultat njegovog znanja i ideja. U vrijeme osnivanja YouTubea važniji mu je bilo da dobije diplomu iz kompjuterskih znanosti na prestižnom Stanfordu što je na kraju i uspio. Nije bio formalni zaposlenik YouTubea, više savjetnik, pa je njegov dio u vlasništvu bio mali, „tek“ 64 milijuna dolara su vrijedile njegove dionice u trenutku prodaje YouTubea Googleu. No, za ovog danas 45-godišnjeg  softverskog inženjera i investitora ne treba previše brinuti. Njegovo osobno bogatstvo se procjenjuje na 300 milijuna dolara.