Sudjeluju i talentirani školarci

Klasik u koreografiji Lea Mujića. Mali pomagači Pepeljuge novost su koja će se svima svidjeti

Valentina Botica

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Učenici Osnovne škole za klasični balet i suvremeni ples pri OŠ Vežica se već mjesec dana pripremaju za svoj veliki trenutak



RIJEKA – Adaptacije su brojne, ali o ovoj se priča, i to glasno i uzbuđeno – balet »Pepeljuga« u koreografiji Lea Mujića marljivo se priprema u riječkom HNK-u za premijeru zakazanu za subotu 26. travnja. Kako je opisao koreograf, ovaj balet Sergeja Prokofjeva pretvara u laku, brzu, pjevnu i fizički tešku predstavu čijih će sat i 15 minuta biti idealno trajanje za publiku i buduće turneje. Verzija je to koja donosi novosti pa su tako neki likovi, poput majke i vile, više u fokusu nego inače, a zajedno s dramaturgom i asistentom Bálintom Rauscherom, paze da što bolje iskoriste potencijale plesača čak i u velikim scenama.


Međutim, jedna velika novost koja će se svima svidjeti – mali su pomagači Pepeljuge. Tu uskaču učenici Osnovne škole za klasični balet i suvremeni ples pri OŠ Vežica, koji se već mjesec dana pripremaju za svoj veliki trenutak na pozornici kazališta uz profesionalne plesače. Njih je u priču dovela Marta Voinea Čavrak, njihova učiteljica klasičnog baleta i balerina HNK-a, koja također ima ulogu u Pepeljugi, i to zločeste polusestre. Tim smo povodom razgovarali s Martom Voineom Čavrak i učenicima koji će nastupati na premijeri i drugim izvedbama. Dojmovi su zasad odlični!


Do suradnje je došlo…


Voinea Čavrak i Mujić u dobrim su odnosima pa je i ideja da uvrsti mališane u predstavu došla prirodno i spontano. »Došao nas je pogledati u školu i bio je oduševljen razredom. Tako je odlučio da će za ‘Pepeljugu’ iskoristiti potencijal i talent te djece jer je mislio da bi to svima bilo jedno lijepo iskustvo«, objasnila je Voinea Čavrak.


Foto Sergej Drechsler




Leo Mujić ne radi često s djecom u svojim predstavama, tako da je ova incijativa, koja je došla s njegove strane, posebna prilika za male plesačice i plesače. Audiciju su imali prije mjesec dana, a u tih nekoliko minuta na pozornici glume pomagače koji se pojave Pepeljugi u snu i pripremaju je za bal – pomažu joj s plesnim koracima, da odjene haljinu, a jedini dečko u društvu, Karlo Gadanec, donijet će joj cipelice.


»To je sve nama novo. Imali su već neke male prilike u predstavama, ali ovo je baš novi projekt tako da je velika stvar biti uključen u predstavu«, kaže Marta Voinea Čavrak i ističe da su ovakve prakse jako važne za razvoj mladih plesača. »To je jedno ogromno iskustvo za njih. Raditi zajedno s profesionalnom kompanijom, gledati naše probe, mislim da je to stvarno jedna ogromna stvar za njih i mislim da bi svi trebali biti jako, jako sretni da imaju tu priliku«, zadovoljna je i ponosna. Lako je s njima raditi, kaže, jer smatra da su djeca u današnje vrijeme jako zrela pa tako nije bilo teško uskladiti visoke standarde s dječjom energijom.


Koreograf je strog, ali se puno šali


Leo Mujić poznat je po talentu, ali i disciplini koju očekuje od plesača. Ni školarci nisu iznimka pa se prema njima ponaša kao da su odrasli i profesionalni plesači. To im daje dodatnu motivaciju da daju sve od sebe.


»Meni je dobro raditi s Leom zato što ga poznajem od prije, a nekad zna imati jako fora šale«, rekla je Karolina Čavrak, inače Martina kći. Vivian Rose Mateer ga je također ranije upoznala, ali joj je bez obzira na to velika stvar raditi s njim. »Interesantno mi je i drago mi je da plešem«, rekla je. Ne viče na djecu, barem ne koliko na profesionalne plesače, šali se Marta. »On je najbolje i najgore što se plesaču može dogoditi. Najteže i najbolje, ali i najsmješnije«, dodaje.



Svakako ovo iskustvo vide kao priliku za učenje. »Učimo kako se ponašati na pozornici, glumiti, kako raditi velike pokrete da nas cijela publika vidi«, kaže Zoe Kulušić.


Kroz cijeli proces mogu se osloniti na svoju mentoricu koja im svakom prilikom podijeli savjete iz vlastitog iskustva. Uvjerena je da će na pozornici uživati, pogotovo zato što će plesati zajedno s njom. »Bit će im zanimljivo vidjeti svoju učiteljicu u drugom svjetlu, u negativnoj, karikaturalnoj ulozi«, smije se Marta Voinea Čavrak.


»Ja sam jako sretna što imam ovako dobru učiteljicu, jer koliko znam, učiteljice baleta nisu uvijek tako dobre i drage, jako su stroge«, rekla je Zoe, a s njom se slaže Karlo: »Svaki dan je nasmijana, nikad ne dolazi naživcirana pa da se dere na nas. Uvijek je lijepa i draga«, rekao je i raznježio Martu.


Ples je težak posao


Iako je njihova komunikacija topla i nježna, učiteljica im jasno daje do znanja da je ples vrlo težak posao. »Pokušavam im svaki dan prenijeti ne samo lijepe i pozitivne strane ovog posla, nego i te negativne strane. Oni mene gledaju svaki dan kad dolazim s probe umorna, znojna, zatrčana… Imaju i oni razumijevanja i ja imam razumijevanja za njihove probleme, tako da mislim da imamo jednu stvarno lijepu sinergiju«, zadovoljna je Voinea Čavrak.


Djeci također zna biti teško i ponekad bi htjeli da sve obveze nestanu. Ali, kako kažu, lakše je uz pomoć i podršku roditelja i vršnjaka. Podsjećaju ih na zadaće, na zagrijavanje, a neki su si roditelji nadjenuli nadimak »šoferi«. Prijatelji iz razreda pomažu oko gradiva, a učitelji iz redovne škole imaju razumijevanja za plesačice i plesače te rado dođu na predstave ako karte nisu rasprodane, kao što za ovu premijeru jesu. Unatoč tome, Marta će se pobrinuti da sve roditelje ugura u dvoranu.


Međutim, ono što ovu djecu najviše pokreće, ili barem gura dalje, je vjera u sebe same. Tremu imaju, ali samo onu zdravu koja nestaje nakon nekoliko minuta na pozornici.


»Ja uvijek udahnem tri puta i kažem si da će biti sve okej. Vizualiziram si u glavi najbolji mogući ishod i vjerujem da će biti tako. I onda nekako sve prođe dobro«, objašnjava Zoe, dok si Karolina govori da je ovo jedna prilika, da ne treba imati tremu i da je puno puta prošla kroz slično. A kada sve prođe, žele još jednom.


Djeca su to od kojih se može puno naučiti o perspektivi, marljivosti i želji za ostvarenjem ciljeva i snova. Uz dobar sistem potpore, dalje je puno lakše i tko zna gdje će ih odvesti plesni putevi. Ali prvi korak – »Pepeljuga«!


Na premijeri »Pepeljuge« 26. travnja pa potom na izvedbama 28. travnja, 2., 9. i 19. svibnja, sudjelovat će Katja Anđelić, Karolina Čavrak, Linda Dedić, Karlo Gadanec, Zoe Kulušić, Vanesa Milošević, Robin Pavletić i Vivian Rose Mateer. Na izvedbama 29. i 30. travnja, 9., 10. i 17. svibnja sudjelovat će Paola Baričević, Ani Džimbeg, Erika Grudić Banjavčić, Marla Nikolić, Mara Rački, Ela Radetić i Lana Šneler.