
Foto Samir Cerić Kovačević
Veliki pečat osvojio je »Gospodin Nitko protiv Putina«
povezane vijesti
ZAGREB – U sklopu ovogodišnjeg 21. izdanja Međunarodnog festivala dokumentarnog filma ZagrebDox publika je imala prilike pogledati 107 dokumentarnih ostvarenja podijeljenih u šesnaest programa, a za glavnu nagradu Veliki pečat natjecalo se dvadeset filmova u Međunarodnoj, odnosno osamnaest filmova u Regionalnoj konkurenciji.
Ratna svakodnevica
Prema odluci međunarodnog žirija u sastavu Igor Mirković, Silje Evensmo Jacobsen i Mara Prohaska Marković, glavna je nagrada pripala filmu »Gospodin Nitko protiv Putina« Davida Borensteina i Pavela »Paše« Talankina, uratku koji je »svjedočanstvo za sadašnje i buduće naraštaje, koje prikazuje kako možemo pojmiti postupno ugnježđivanje rata u našu svakodnevicu i straha koji sije, osobito među djecom. Kada kurikulum za osnovne škole postane mehanizam indoktrinacije, integritet pojedinca i nevjerojatna hrabrost nadahnjuju svojom suštinom te udaraju protiv okrutnosti propagande«, stoji u obrazloženju žirija.
U istoj je kategoriji posebno priznanje dobio film »Protjerivačica ljubavnica« u režiji Elizabeth Lo., »koji ponire u duboku potrebu za ljubavlju i pripadanjem, prožet ranjivošću koja dopušta emocionalnu intimnost i otvorenost«, odnosno »poziva nas na dubinski ljudsko i složeno propitivanje univerzalnih tema: ljubavi, osamljenosti i promjenjive prirode odnosa, jedinstveno uobličeno obrisima modernog kineskog društva i redateljičine izvanredne vizije«.
Kamera kao alat
Žiri u sastavu Tanja Miličić, Viki Réka Kiss i Vladimir Loginov odlučio je da Veliki pečat u Regionalnoj konkurenciji odlazi filmu »Lekcije mog tate« Dalije Dozet, a radi se o filmu »o dokumentiranju i o činu snimanja, o kameri kao alatu i sredstvu komunikacije, njezinoj prisutnosti u prostoru«, ujedno i filmu »o obitelji, međuljudskim odnosima i žalovanju«.

Foto Zagrebdox
Posebno priznanje u Regionalnoj konkurenciji dobio je film »Tko će pokucati na vrata mog doma« Maje Novaković, i to zato što »kroz pažljivo složene, slikovite prizore gledatelj uranja u okoliš i njegovu zvučnu kulisu, te ujedno dobiva vrijednu priliku da duboko razmisli o osnovama našeg postojanja«.
Malim pečatom za najbolji kratki film iz natjecateljskog programa ovjenčan je film »Tko voli sunce« Arshia Shakiba, »snažan kratki dokumentarac koji dočarava okrutnu stvarnost ilegalne proizvodnje goriva u ratom pogođenoj sjevernoj Siriji«. Posebno priznanje u istoj kategoriji dobio je film »Druga strana planine« Yumeng He, »koji vodi na duboko emocionalno putovanje u roditeljski dom redateljičine bake«.
Isti je žiri odlučivao i o Malom pečatu za najbolji film mladog/e autora/ice do tridesetpet godina, a nagradu je odnio »Odlazak« Ivana Vlasova i Nikite Staškeviča, »opservacijski dokumentarac koji na profinjen način istražuje živote pripadnika nenečkog naroda, čiji je nomadski način života neodvojivo povezan s migracijama krda sobova u sibirskoj tundri«.
Ratne strahote u Gazi
Posebno priznanje Mladog žirija dodijeljeno je filmu »Oči Gaze« Mahmouda Atassija, a kako žiri ocjenjuje, riječ je o »snažnom dokumentarcu koji prati tri palestinska novinara na sjeveru Gaze koji riskiraju život kako bi zabilježili ratne strahote, uključujući glad i patnju s kojom se ljudi suočavaju«.

Foto Zagrebdox
Nagradu Movies That Matter, koja se dodjeljuje za ostvarenje koje na najbolji način promiče ljudska prava, žiri u sastavu Margje de Koning, Arijana Lekić Fridrih i David Lušičić dodijelio je filmu »Sudane, sjećaj nas se« Hind Meddeb, koji je »jedinstvena prilika da shvatimo što se zbiva u zemlji gdje je sloboda izražavanja pod napadom«.
Posebno priznanje istog žirija dodijeljeno je filmu »Trans Memoria« Victorije Verseau, »film na temu koju su s naslovnih stranica istisnuli ratovi i politička klima«, (…) koji govori o skupini koja se »za svoja prava bori oduvijek i njihov je položaj u društvu, čini se, opet ugrožen«, odnosno o uratku koji je »iskren, sirov, izravan i autentičan film sniman različitim stilovima«.
Istoimenu nagradu dodijelili su i članovi međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI, Dimitra Bouras, Armando Russi i Sara Simić, i to filmu »Noć kojota« Clare Trischler, koji »donosi snažno, višedimenzionalno istraživanje iskustava migranata« – »s dubokom empatijom i jasnim pogledom, ovaj film nam otvara srce i um prema univerzalnoj težnji za pripadanjem«.
Ukrajinska realnost
O nagradi Teen Dox, koja se dodjeljuje filmu iz istoimenog programa koji na najbolji način govori o pitanjima koja okupiraju mlade, odlučivale su učenice zagrebačke 1. gimnazije, a odlučile su nagraditi film »Škola sreće« Oleksiija Yeroshenka, koji je »na efektivan način prikazao surovu realnost Ukrajine danas«, a u njegovu je središtu »škola, ne samo kao ustanova već i kao zajednica koja pokušava pružiti toplinu i optimizam djeci usred rata«.
»Film je na nas ostavio jak dojam jer nam je dao uvid u jednu potpuno drukčiju stvarnost od naše te potaknuo suosjećanje prema djeci koja nemaju toliko sreće kao mi«, obrazloženje je istog žirija za posebno priznanje koje je odlučio dodijeliti filmu »Gdje su djeca bezimena« Jamillah van der Hulst.
Jedna od najbitnijih nagrada, ona Počasni Veliki pečat, koja se dodjeljuje autorima koji su kvalitetom svojih radova prisutni i presudni u dokumentarizmu godinama, a dodjeljuje je umjetnički direktor festivala Nenad Puhovski, ove je godine otišla u ruke švicarsko-kanadskom filmskom redatelju i snimatelju Peteru Mettleru »čiji opus karakteriziraju hibridni oblici pa njegovi filmovi često kombiniraju putopis, esej, intervju, fikciju i kritiku«.
– Teme transcendencije i odnosa prirode i tehnologije istražuje vođen instinktom koji je pak utemeljen na disciplini, strukturi, vještini i sposobnosti za snimanje zadivljujućih slika. Mettlerov rad ima jedinstvenu poziciju, ne samo zbog inovacija u području dokumentarnog filma, već i zbog kreiranja novih umjetničkih formi gdje se kinematografija spaja s drugim disciplinama, stoji u obrazloženju odluke o ovome priznanju.
Ovogodišnji se ZagrebDox održao uz potporu Grada Zagreba, Hrvatskog audiovizualnog centra, Zaklade Kultura nova, Društva hrvatskih filmskih autora i Turističke zajednice Grada Zagreba.