
Vladimir Udatny »Venecijansko jutro III«, 1966., ulje/platno, privatno vlasništvo / Foto Goran Vranić
Na izložbi će biti predstavljeno više od stotinu radova, pretežno ulja, crteža, monotipija i dvije skulpture
povezane vijesti
Retrospektivna izložba »Geometrija u figurativnom« Vladimira Udatnyja bit će otvorena u petak, 21. ožujka, u 19 sati u Muzeju grada Rijeke (Kockica).
Prošle su već 24 godine otkako je pripremljeno opsežno izdanje o riječkom likovnom umjetniku Vladimiru Udatnyju i 46 godina otkada mu je u Zagrebu, Rijeci i Osijeku bila postavljena retrospektivna izložba.
Velik je to period zatišja budući da govorimo o jednom od značajnijih riječkih slikara sa zagrebačkom diplomom čiji likovni uspjeh u nacionalnom smislu nije dovoljno prepoznat.
Stoga je Muzej grada Rijeke pripremio Udatnyjevu retrospektivnu izložbu i prateće monografsko izdanje. Na izložbi će biti predstavljeno više od stotinu radova, pretežno ulja, crteža, monotipija i dvije skulpture.
Izložba je pripremljena s velikom pomoći obitelji Udatny, sina Arna, koji Muzeju ustupa očevu ostavštinu, nepublicirane zapise, likovne kritike i slike iz obiteljske riznice.
Impresivan opus
Izložbu čine radovi iz fundusa Muzeja grada Rijeke te oni posuđeni iz Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, Muzeja likovnih umjetnosti u Osijeku, Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu, Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja, Galerije umjetnina narodnog muzeja Zadar, Gradskog muzeja Vukovar, Grada Rijeke te radovi sakupljeni iz fundusa obitelji Udatny i drugih privatnih vlasnika.
Umjetnik Vladimir Udatny (Voćin, 1920. – Rijeka, 1972.) diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti 1951. u klasi slikara Marina Tartaglie.
Te godine stiže u Rijeku, gdje boravi do kraja života. Iako govorimo o relativno kratkom periodu, Udatny postaje jedno od najzvučnijih imena riječke umjetnosti 20. stoljeća.
Sudjelovao je na lokalnim, nacionalnim i inozemnim izložbenim događanjima, s nešto duljim, višekratnim, boravcima u Švicarskoj.
Ostavio je impresivan opus, prepoznatljiv po vrlo smionoj geometrizaciji pejzažnih motiva i gradske vreve, također vrlo upečatljive cikluse harlekina i apstrakcije.
Tijekom karijere nije nikad napustio interes prema grafičkim tehnikama naučenim kod Tomislava Krizmana, a zanimale su ga ujedno dekoracije, scenografija i reklamni plakat.
Oslikavanje javnih prostora
Usporedno s ozbiljnim likovnim uspjesima u tehnici ulja, prihvaćao je niz gotovo zanatskih angažmana oslikavanja javnih prostora. Iako su neki od radova posebno dobri, kao što je freska u predvorju Teatra Fenice, riječ je narudžbama koje su nudile financijsku sigurnost, a manje o osobnom umjetničkom ispunjenju.
Bez obzira na to, govorimo o uvriježenoj umjetničkoj praksi nimalo različitoj od one koju su u kvarnerskom kraju radili i drugi značajni slikari, poput Venuccija, Price, Murtića i drugih.
Retrospektivna izložba ovog umjetnika bila je pripremljena 1978. u ondašnjoj Modernoj galeriji. Muzej grada Rijeke vjeruje kako je polustoljetni vremenski odmak zasigurno dovoljan za ponovno izlaganje likovnih radova iz opusa ovog umjetnika i još važnije predstavljanje onih koji riječkoj javnosti nikada nisu bili dostupni.
Tim više što je odlaskom iz Zagreba izgubio mjesto na nacionalnoj umjetničkoj sceni. Izložbom i popratnim izdanjem nastoji se kontekstualizirati Udatnyjev rad u šezdesete i sedamdesete godine te potaknuti promjenu stručnog vrednovanja njegova likovnog opusa u povijesti hrvatske umjetnosti.
Izložba se može razgledati do 31. svibnja.