Veliki troškovi

SAD planira ulazak brodova izgrađenih u Kini u američke luke naplaćivati po 1.500.000 dolara

Portal Novi list, Hina

Foto REUTERS/Carlos Barria

Foto REUTERS/Carlos Barria

Američki planovi mogli bi uzdrmati sektor prijevoza tereta



Američki planovi za brodogradnju mogli bi značiti velike troškove za prijevoznike i izazvati novi val poremećaja u nabavnim lancima diljem svijeta, upozorili su direktori nekoliko brodara.


U veljači američko ministarstvo trgovine predložilo je da se brodovima izgrađenima u Kini ulazak u američke luke naplaćuje 1,5 milijuna dolara.


Kabinet američkog predsjednika namjerava financirati obnovu domaće brodogradnje između ostalog i naplatom visokih naknada za pristajanje brodova izgrađenih u Kini i onih u flotama s brodovima iz Kine, pokazuje nacrt izvršne uredbe u koji je Reuters u četvrtak dobio uvid.




Plan je neugodno iznenađenje i mogao bi biti jako štetan za prijevoznike i njihove klijente, rekao je izvršni direktor vlasnika kontejnerskog broda Ocean Network Express (ONE) Jeremy Nixon sudionicima konferencije o kontejnerskom prijevozu TPM u organizaciji istraživačke tvrtke S&P Global.


U bliskoj budućnosti prijevoznici bi mogli rjeđe pristajati u američkim lukama kako bi smanjili trošak naknada. Rezultat bi mogle biti začepljene luke i otežani uvoz za trgovce i proizvođače, ali i izvoz, upozorili su direktori na konferenciji u kalifornijskom Long Beachu.


Prijevoznici će možda morati i promijeniti raspored plovidbe kako bi na američko tržište preusmjerili brodove koji nisu izgrađeni u Kini, a to bi ih moglo stajati vremena i novca, rekli su.


Kako bi sveo utjecaj novih propisa na minimum, MSC bi mogao zaobilaziti manje luke, poput kalifornijskog Oaklanda, važnog za izvoz svježe govedine, mliječnih proizvoda i badema, rekao je na konferenciji TPM izvršni direktor najvećeg svjetskog prijevoznika kontejnera Soren Toft.


Takvi potezi mogli bi značiti zagušenje velikih američkih luka i zaobilaženje onih manjih i stvoriti situaciju poput one na početku pandemije, upozorili su direktori, prizivajući rizik poremećaja u globalnoj trgovini.


“Nama i našim partnerima bilo bi vrlo teško apsorbirati sve to odjednom”, upozorila je direktorica najveće luke na istočnoj obali SAD-a u New Yorku i Jerseyju Beth Rooney, aludirajući na potencijalno naglo povećanje obujma tereta.


“Ako takvi propisi uistinu budu usvojeni, neka bar stupe na snagu nešto kasnije i neka nas ne kažnjavaju za pogreške iz prošlosti. Tada nismo ni znali da smo pogriješili”, rekao je Toft iz MSC-a, govoreći o naknadama na pristajanje brodova izgrađenih u Kini.


Francuski brodar CMA CGM sklopio je s kineskim COSCO Shippingom savez o dijeljenju brodova. Prošli tjedan najavili su 20 milijardi dolara ulaganja u američke brodograđevne kapacitete, lučku infrastrukturu i logističke mreže u SAD-u.


CMA CGM trenutno upravlja lučkim terminalima u New Yorku i Los Angelesu i najveći je prijevoznik tereta američkog maloprodajnog diva Walmarta, podsjeća Reuters.