Jacques Demy

Tuškanac u gostima posvećen vizionaru francuske kinematografije

Ervin Pavleković



Iako se pojavio na samome vrhuncu francuskog Novog vala, i to s Godardom i Truffautom, redatelj i scenarist Jacques Demy, romantičan i stiliziran, ostao je poznat po jedinstvenom vizualnom stilu; raskošnoj scenografiji, upečatljivim glazbenim dijelovima te po narativnoj povezanosti svojih filmova, koji su inspirirani klasičnim Hollywoodom, mjuziklima te bajkama.


S namjerom da se podsjeti na važnost na ovoga filmaša i vizionara francuske kinematografije, tijekom ovoga mjeseca u sklopu Tuškanca u gostima prikazat će se retrospektiva njegovih filmova, točnije osam naslova koji će se prikazivati u Kulturno informativnom centru (KIC).


Ciklus otvara romantična drama “Lola” (1961), priča o kabaretskoj plesačici koja čeka povratak voljenog muškarca dok se suočava s udvaračima iz prošlosti. Film je to koji je imao je snažan utjecaj na hongkonškog sineasta Wong Kar-waija i njegov “Chungking Express”.




Jedan od prvih filmova koji kockanje prikazuje kao ovisnost, Zaljev anđela (1963), priču je o strastvenoj ljubavnoj vezi započetoj u kasino, dok dugi kadrovi bilježe autentične ambijente Azurne obale. Poznat kao prva filmska opera u povijesti kinematografije, kultni mjuzikl “Cherbourški kišobrani” (1964) prati mladi par razdvojen ratom, a upamćen je po nezaboravnoj glazbi Michela Legranda te ulozi Catherine Deneuve, koja je glumicu lansirala u zvjezdanu orbitu. Film je ujedno bio i velika inspiracija Damiena Chazellea za “La La Land”.


U bajkovitom mjuziklu “Gospođice iz Rocheforta” (1967), u kojemu se uz Catherine Deneuve i Françoise Dorléac pojavljuje se i legendarni Gene Kelly, radnja prati dvije sestre u potrazi za ljubavlju i životom u Parizu. Još jenu bajkovitu priču donosi i film “Magareća koža” (1970), adaptacija bajke Charlesa Perraulta, koja je snimana u autentičnim srednjovjekovnim dvorcima, s raskošnom paletom boja te pravom magarećom kožom nabavljenom u klaonici.


U duhu drugog vala feminizma, film “Najvažniji događaj otkako je čovjek stupio na Mjesec” (1973) motivom muške trudnoće nudi satiričan komentar na rodne i spolne uloge, dok je film Soba u gradu (1982), mjuzikl smješten u kontekst radničkog štrajka u Nantesu, koji tragičnom ljubavnom pričom propituje klasne i erotske odnose,


Ciklus filmove će zatvoriti “Parking” (1985), moderna adaptacija mita o Orfeju i Euridici, u kojoj Demy eksplicitno izražava vlastitu biseksualnost. Priču je to smještena u svijet popularne kulture, u kojemu Orfej postaje pop zvijezda (Francis Huster), a Euridika dobiva lice japanske glumice Keiko Ito – zamišljene kao hommage Johnu Lennonu i Yoko Ono.