
Foto Pat Benic/NEWSCOM / Reuters / Marechal Aurore/ABACA
"U doba kada je svijet jako podijeljen, ovo je važnije nego ikad", rekao je Baker
povezane vijesti
Najboljim filmom na 97. dodjeli Oscara proglašen je film “Anora”, za koji su nagrade dobili i redatelj Sean Baker te glavna glumica Mikey Madison, dok je nagradu za najbolju mušku ulogu dobio Adrien Brody za film “Brutalist”.
Film “Anora” Seana Bakera o seksualnoj radnici iz Brooklyna koja dobiva priliku za novi život kada se uda za bogatog klijenta, sina ruskog oligarha, dobio je ukupno pet Oscara – za najbolji film, režiju, glavnu žensku ulogu, originalni scenarij i montažu, a nominiran je bio i za sporednu mušku ulogu.
Baker, kojega se smatralo jednim od favorita za Oscara za režiju, pobjednički je govor iskoristio kako bi pružio podršku gledanju filmova u kinu, a posebno nezavisnim kinima koja su nakon pandemije upala u velike probleme.
“U doba kada je svijet jako podijeljen, ovo je važnije nego ikad”, rekao je Baker. “To je specifično zajedničko iskustvo koje ne možete doživjeti kod kuće”, rekao je.
Filmašima je stoga poručio da nastave snimati filmove za veliki ekran, roditeljima da vode djecu u kino, a publici da kad god mogu gledaju filmove u kinima.
Za Oscara za režiju konkurirali su i Brady Corbet za “Brutalista”, James Mangold za režiju filma “Bob Dylan: Potpuni neznanac”, Jacques Audiard za “Emiliju Pérez” i Coralie Fargeat za “Supstancu”.
Popis OscaraNajbolji film: “Anora”, producenti Alex Coco, Samantha Quan i Sean Baker Glavna muška uloga: Adrien Brody, “Brutalist” Glavna ženska uloga: Mikey Madison, “Anora” Sporedna muška uloga: Kieran Culkin, “Stvarna bol” Sporedna ženska uloga: Zoe Saldaña, “Emilia Pérez” Režija: Sean Baker, “Anora” Originalni scenarij: “Anora”, Sean Baker Adaptirani scenarij: “Konklava”, Peter Straughan Dugometražni animirani film: “Poplava” Kratkometražni animirani film: “U sjeni čempresa” Međunarodni film: “Još sam ovdje” (Ainda estou aqui), Brazil Dugometražni dokumentarni film: “Jedina zemlja” Kratkometražni dokumentarni film: “Jedina djevojka u orkestru” Kratkometražni igrani film: “Nisam robot” (Ik ben geen robot) Originalna glazba: “Brutalist” Originalna pjesma: “El Mal” iz filma “Emilia Pérez” Zvuk: “Dina: drugi dio” Scenografija: “Zlica” Fotografija: “Brutalist” Šminka i frizura: “Supstanca” Kostimografija: “Zlica” Montaža: “Anora” Vizualni efekti: “Dina: drugi dio” |
U kategoriji najboljega filma nominirani su bili i “Brutalist”, “Bob Dylan: Potpuni neznanac”, “Konklava”, “Dina: drugi dio”, “Emilia Pérez”, “Još sam ovdje”, “Nickel Boys”, “Supstanca” i “Zlica”.
Mikey Madison dobitnica Oscara za glavnu žensku ulogu
Dvadesetpetogodišnja Mikey Madison nagradu je dobila za ulogu Anore “Ani” Mikheeve, striptizete koja se udaje za sina ruskog oligarha.

Reuters
“Odrasla sam u Los Angelesu, ali Hollywood mi se uvijek činio tako dalekim”, rekla je Madison primajući nagradu. “Biti ovdje i stajati danas u ovoj dvorani, doista je nevjerojatno”, dodala je.
Rekla je kako želi “zahvaliti i odati priznanje zajednici seksualnih radnica”, koje će, kako je rekla “nastaviti podržavati”.
U toj su kategoriji nominirane bile i Cynthia Erivo za ulogu Zle vještice Zapada u “Zlici”, Karla Sofía Gascón za ulogu vođe narkokartela koji želi promijeniti spol i povući se iz posla u filmu “Emilia Pérez”, Demi Moore za glumice na zalasku karijere kojoj ponude tajno sredstvo za pomlađivanje s neočekivanim nuspojavama u filmu “Supstanca” i Fernanda Torres za ulogu žene čija obitelj postane žrtvom nasilja u vojnoj diktaturi u brazilskom filmu “Još sam ovdje”.
Adrienu Brodyju Oscar za glavnu mušku ulogu
Adrien Brody dobitnik je Oscara za glavnu mušku ulogu u filmu “Brutalist”. To mu je drugi Oscar, nakon onoga za “Pijanista”, kada je s 29 godina postao najmlađi dobitnik u toj kategoriji.

Reuters
U “Brutalistu” glumi arhitekta koji odlazi u Ameriku nakon što je preživio holokaust; za ulogu László Tótha, mađarskoga arhitekta židovskog podrijetla, koji preživljava Buchenwald i emigrira u Ameriku.
Brody je, zahvaljujući na nagradi, rekao da je “ponovno ovdje kako bi prikazao traume koje traju, posljedice rata, sustavno potlačivanje, antisemitizam i rasizam”.
“Želim moliti za zdraviji, sretniji, uključiviji svijet i ako nas povijest može nečemu naučiti, onda je to da se sjećamo da ne smijemo dopustiti mržnji da se slobodno izražava”, rekao je Brody.
Uz njega nominirani su bili i Timothée Chalamet za ulogu Boba Dylana u filmu “Bob Dylan: Potpuni neznanac”, Colman Domingo za ulogu zatvorenika u filmu “Sing Sing”, Ralph Fiennes za ulogu u “Konklavi” i Sebastian Stan za ulogu Donalda Trumpa u filmu “Pripravnik: priča o Trumpu”.

Reuters
“Brutalist” je osvojio Oscare za fotografiju i originalnu glazbu, a nominiran je bio i u kategoriji najboljeg filma, sporedne muška i ženske uloge, režije, originalnog scenarija, montaže i scenografije.
Dobitnike Oscara bira približno 11.000 glumaca, producenata, redatelja i filmskih radnika koji čine Akademiju filmske umjetnosti i znanosti.
Najbolji međunarodni film
Oscar za najbolji međunarodni film dodijeljen je brazilskom “Još sam ovdje“, najbolji dokumentarci su “Jedina djevojka u orkestru” i “Jedina zemlja”, Oscare za zvuk i vizualne efekte dobio je film “Dina: drugi dio”, za fotografiju “Brutalist”, a najbolja je pjesma “El Mal” iz “Emilije Pérez”.
Brazilski film “Još sam ovdje” (Ainda estou aqui) redatelja Waltera Sallesa o majci koja mora početi ispočetka kada joj obitelj postane žrtvom nasilja u vojnoj diktaturi u Brazilu 1971. godine, osvojio je Oscara za najbolji međunarodni film.
To je prvi Oscar u povijesti brazilske kinematografije, a film je nominiran i za najbolji film i glavnu žensku ulogu.
Nominirani su bili i danski film “Djevojka s iglom”, francuski “Emilia Pérez”, njemački “Sjeme svete smokve” i latvijski “Poplava”.
Oscar za fotografiju “Brutalistu”
Britanski snimatelj Lol Crawley, kojemu je ovo bila prva nominacija, osvojio je Oscara za fotografiju za film “Brutalist” o arhitektu koji je preživio holokaust te iz poslijeratne Europe odlazi u Ameriku, s Adrienom Brodyjem u glavnoj ulozi.

Reuters
Film američkoga redatelja i glumca Bradyja Corbeta “Brutalist” nominiran je za najbolji film, glavnu i sporednu mušku ulogu, sporednu žensku ulogu, režiju, originalni scenarij, montažu, scenografiju i originalnu glazu
Za najbolju fotografiju nominirani su bili i “Dina: drugi dio”, “Emilia Pérez”, “Maria” i “Nosferatu”.
Oscari za zvuk i vizualne efekte filmu “Dina: drugi dio”
Film “Dina: drugi dio” dobio je Oscare u kategorijama zvuka i vizualnih efekata. Za zvuk su nagrađeni Gareth John, Richard King, Ron Bartlett i Doug Hemphill, a za vizualne efekte Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe i Gerd Nefzer.
Film “Dina: drugi dio”, adaptacija znanstveno-fantastičnog klasika Franka Herberta, nominiran je i u kategorijama najboljega filma, fotografije i scenografije.
Za najbolji zvuk bili su nominirani i “Bob Dylan: Potpuni neznanac”, “Emilia Pérez”, “Zlica” i “Divlji robot”, a za vizualne efekte “Alien: Romulus”, “Better Man”, “Kingdom of the Planet of the Apes” i “Zlica”.
Oscari za dokumentarce “Jedinoj djevojci u orkestru” i “Jedinoj zemlji”
Film “Jedina djevojka u orkestru” redateljice Molly O’Brien i producentice Lise Remington dobio je Oscara u kategoriji kratkometražnog dokumentarnog filma, dok je u kategoriji dugometražnoga dokumentarnog filma pobijedio film “Jedina zemlja” palestinsko-izraelske skupine autora u kojoj su bili Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal i Yuval Abraham.
U kategoriji kratkog dokumentarca bili su nominirani “Death by Numbers”, “I Am Ready, Warden”, “Incident” i “Instruments of a Beating Heart”, dok su u kategoriji dugometražnog filma konkurirali i “Crna kutija: Dnevnici”, “Porcelain War”, “Soundtrack za državni udar” i “Šećerna trska”.
Oscari za glazbu: najbolja pjesma “El Mal” iz “Emilije Pérez”, najbolja glazba u filmu “Brutalist”
Oscar za najbolju pjesmu dodijeljen je pjesmi “El Mal” iz filma “Emilia Pérez”, a za najbolju glazbu skladanu za film Danielu Blumbergu za “Brutalista”
Glazbu za “El Mal” napisali su Clément Ducol i Camille, koji su, uz Jacquesa Audiarda i autori teksta, a Oscara im je uručio Mick Jagger.
Za Oscara su konkurirale i pjesme “The Journey” iz filma “The Six Triple Eight”, “Like A Bird” iz filma “Sing Sing”, “Mi Camino” iz “Emilije Pérez” te “Never Too Late”.
Za najbolju glazbu nominirani su bili i Volker Bertelmann za “Konklavu”, Clément Ducol i Camille za “Emiliju Pérez”, John Powell i Stephen Schwartz za “Zlicu” te Kris Bowers za “Divljeg robota”.
Slijepčević bez Oscara
Film “Nisam robot” dobio je Oscara u kategoriji najboljeg kratkometražnog igranog filma, pobijedivši hrvatskog predstavnika, film “Čovjek koji nije mogao šutjeti” Nebojše Slijepčevića.

Photo: Marechal Aurore/ABACA/
Nizozemski film “Ik ben geen robot” Victorije Warmerdam govori o glazbenoj producentici Lari koja postaje opsjednuta pitanjem “je li možda ona robot”.
Film je dosad osvojio niz nagrada, među kojima i one na festivalima u Bruxellesu, Sitgesu, Palm Springsu i San Franciscu.
Uz film “Nisam robot” u kategoriji kratkometražnog igranog filma bili su nominirani i “Čovjek koji nije mogao šutjeti” Nebojše Slijepčevića, “Anuja” Adama J. Gravesa , “A Lien” Sama i Davida Cutler-Kreutza i “The Last Ranger” Cindy Lee.
“Čovjek koji nije mogao šutjeti”, nastao u produkciji Antitalenta, Katarine Prpić i Danijela Peka, prvi je hrvatski film od osamostaljenja koji je bio nominiran za Oscara. Dosad je prikazan na stotinjak festivala, a osvojio je, među ostalim, Zlatnu palmu u Cannesu, Europsku filmsku nagradu te nagradu César francuske Akademije filmske umjetnosti i tehnike.
Slijepčević je uoči dodjele prestižne svjetske nagrade na svom Facebook profilu napisao: “Za nekoliko sati znat će se konačno da li smo dobili tog Oskara. Krivo je reći ‘da li smo ga osvojili’, jer filmske nagrade se ne osvajaju. Film nije sport, mi ne skačemo dalje od drugih, ne pogađamo više puta koš od drugih, ne udaramo se šakama…”
“Nijedna nagrada ne može povećati emotivno iskustvo koje vam neki film pruža, niti ne umanjuje snagu filmova koji tu nagradu ne dobiju. Zato, što god bilo, samo opušteno i uživajte noćas”, poručio je.
Uz režiju, Slijepčević potpisuje scenarij koji je nastao prema istinitom događaju iz 1993. godine, kada su srpske paravojne snage zaustavile vlak na relaciji Beograd-Bar i na stanici u Štrpcima u BiH, izdvojili 19 muslimana. Dok odvode nevine civile, samo jedan od pet stotina putnika ‘nije mogao šutjeti’, bio je to Kaštelanin Tomo Buzov. umirovljeni oficir JNA.
Glume Goran Bogdan, Alexis Manenti, Dragan Mićanović, Silvio Mumelaš, Lara Nekić, Priska Ugrina, Dušan Gojić, Nebojša Pop Tasić, Mijo Pavelko, Martin Kuhar, Jakov Zovko i Robert Ugrina.
Hrvatski film za Oscara bio je nominiran zahvaljujući Zlatnoj palmi, Grand Prixu Međunarodnog filmskog festivala u Melbourneu, te uvrštenju u selekciju festivala Manhattan Short. Za kategoriju u kojoj je izborio nominaciju bilo je kvalificirano 180 filmova iz cijeloga svijeta.
Dva Oscara “Zlici”
Zoe Saldaña dobitnica je Oscara za sporednu žensku ulogu u filmu “Emilia Pérez”, po dva Oscara dobili su filmovi “Zlica” za kostimografiju i scenografiju te “Anora” za originalni scenarij i montažu, a za adaptirani scenarij nagrađen je film “Konklava”.
Zoe Saldaña dobitnica je Oscara za ulogu Rite More Castro u filmu “Emilia Pérez” u filmu o pravnici u velikoj odvjetničkoj tvrtki koju jednoga dana kontaktira vođa narkokartela koji se potajno želi podvrgnuti operaciji promjene spola i povući se iz “posla”.
Film konkurira i za najbolji film, glavnu žensku ulogu, režiju, adaptirani scenarij, fotografiju, montažu, zvuk, šminku i frizuru, originalnu glazbu, pjesmu i međunarodni film.
Uz Saldañu za sporednu žensku ulogu bile su nominirane i Monica Barbaro (Bob Dylan: Potpuni neznanac), Ariana Grande (Zlica), Felicity Jones (Brutalist) i Isabella Rossellini (Konklava)
Seanu Bakeru Oscari za originalni scenarij i za montažu filma “Anora”
Sean Baker dobitnik je Oscara za najbolji originalni scenarij i za montažu za film “Anora”, koji je i režirao.
Film govori o seksualnoj radnici iz Brooklyna Anori, glumi ju Mikey Madison, koja se udaje za sina ruskoga oligarha. Film je dosad osvojio niz nagrada, od Zlatne palme u Cannesu do onih udruga hollywoodskih redatelja, producenata i scenarista.
Nominiran je i za najbolji film, glavnu žensku ulogu, sporednu mušku ulogu, režiju.
U kategoriji originalnog scenarija konkurirali su mu filmovi “Brutalist”, “Stvarna bol”, “Peti rujna” i “Supstanca”, a u kategoriji montaže “Brutalist”, “Konklava”, “Emilia Pérez” i “Zlica”
“Konklavi” Oscar za adaptirani scenarij
Oscara za najbolji adaptirani scenarij dobio je Peter Straughan za film “Konklava” snimljen po istoimenom romanu Roberta Harrisa. U središtu filma su napetosti, intrige i tajne koje se kriju iza zatvorenih vatikanskih vrata u trenutku izbora novoga pape.
Film je nominiran i za najbolji film, glavnu mušku ulogu, sporednu žensku ulogu, montažu, scenografiju, kostimografiju i originalnu glazbu.
U kategoriji adaptiranog scenarija konkurirali su mu “Bob Dylan: Potpuni neznanac”, “Emilia Pérez”, “Nickel Boys” i “Sing Sing”.
“Zlici” dva Oscara: za kostimografiju i scenografiju
Paul Tazewell, kojemu je to bila druga nominacija nakon one za “Priču sa zapadne strane”, dobio je Oscara za kostimografiju, a Nathan Crowley i Lee Sandales za scenografiju u filmu “Zlica”.
Film “Zlica”, priča o vješticama iz Oza koje glume Cynthia Erivo i Ariana Grande, nominiran je i za najbolji film, glavnu i sporednu žensku ulogu, montažu, scenografiju, zvuk, šminku i frizuru, originalnu glazbu i vizualne efekte.
U kategoriji kostimografije nominirani su bili i filmovi “Bob Dylan: Potpuni neznanac”, “Konklava”, “Gladijator 2” i “Nosferatu”, a u kategoriji scenografije “Brutalist”, “Konklava”, “Dina: drugi dio” i “Nosferatu”.
Filmu “Supstanca” dodijeljen Oscar za šminku i frizuru
Oscara za šminku i frizuru dobili su Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon i Marilyne Scarselli za film francuske redateljice Coralie Fargeat “Supstanca” s Demie Moore u glavnoj ulozi.
Film koji govori o bivšoj filmskoj zvijezdi kojoj laboratorij nudi uzorak čudotvorne tvari za pomlađivanje, nominiran je i u kategorijama najboljeg filma, glavne ženske uloge, režije i originalnog scenarija.
U kategoriji šminke i frizure bili su nominirani i filmovi “A Different Man”, “Emilia Pérez”, “Nosferatu” i “Zlica”.