Tvrtka Opatija 21

Velike promjene u naplati parkiranja u Opatiji. Stižu digitalne dnevne karte, ali i kazne za prekršaje

Vladimir Mrvoš

Potpuna digitalizacija sustava, rješava i problem manjka zaposlenika - Igor Štok / Foto Marko GRACIN

Potpuna digitalizacija sustava, rješava i problem manjka zaposlenika - Igor Štok / Foto Marko GRACIN

Naša vozila s kamerama u visokoj rezoluciji pri brzini maksimalno do 50 kilometara na sat mogu snimati slike i videozapise, kaže Štok



OPATIJA – Na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća Opatije, jedna od tema bila je i parking u Opatiji, pa smo tim povodom i razgovarali s Igorom Štokom, članom Uprave Opatije 21 d.o.o. zaduženim za parkirališnu djelatnost. Malo je poznato da, iako Opatija ima malo parkirališnih mjesta, tvrtka Opatija 21 u parkirališnoj djelatnosti prednjači u inovativnom korištenju tehnoloških rješenja ne samo u Hrvatskoj, već i u Europskoj uniji.


– Opatija 21 predstavlja avangardu u primjeni novih tehnologija u kombinaciji s korištenjem obnovljivih izvora energije. Prvi smo uveli tzv. »scan a car« tehnologiju i obvezni unos registarske oznake na parkirališnim aparatima. Sve to predstavlja preduvjete da se krene k potpunoj digitalizaciji poslovanja u parkirališnoj djelatnosti. Tvrtka je zajedno sa svojim partner tvrtkama u potpunosti spremna napraviti sljedeći iskorak u tom smjeru, kaže Štok.


Digitalne karte


Digitalizacija olakšava korištenje usluga parkiranja, ali mnogi građani nisu spretni s novim IT rješenjima, pa nas zanima postoji li otpor kod uvođenja takvih inovacija. Štok napominje da je u početku, kao i kod svih noviteta, postojao otpor jednog dijela korisnika, ali dugoročno da je to neminovnost.




– Odgovor je vrlo jednostavan, a mislim da je svima jasno da se vrlo teško nalaze radnici koji su spremni raditi u operativi uopće. Tako je gotovo u svim djelatnostima, mi tu nismo iznimka. Stoga će Opatija 21 u dogledno vrijeme krenuti u testiranje sustava izdavanja digitalne dnevne parkirališne karte. Zagreb je već krenuo, a sprema se i Varaždin, objašnjava Štok. Na pitanje kako će to izgledati u stvarnost i kako će korisnik znati da je dobio kaznu ili dnevnu parkirališnu kartu, Štok objašnjava na primjerima gradova koji to već dugo koriste.


Dnevna karta


– Takvo parkirališno rješenje već postoji u Den Haagu, ali i prometni prekršaji u Hrvatskoj zabilježeni kamerama na cestama već duže vrijeme ne podrazumijevaju isporuku kazne odmah na licu mjesta, već je dobivate na kućnu adresu. Nadalje, virtualizaciju poslovanja prilikom isporuke dokaznog materijala oko neplaćanja usluge potrebno je još u potpunosti testirati. Ispunjeni su svi preduvjeti da se počne izdavati tzv. digitalna dnevna parkirališna karta, ali i kazna koju izdaje gradsko komunalno ili prometno redarstvo. Sustav kojim raspolažemo predviđa i snimanje prometnih i komunalnih prekršaja te s povezivanjem s gradskim informatičkim sustavom, može se krenuti u smjeru olakšavanja rada komunalnog odnosno prometnog redarstva. Trenutno smo u postupku testiranja sustava, a sama produkcija bi se trebala dogoditi kada izliječimo sve eventualne »dječje bolesti« sustava kojih uvijek ima na početku ovakvih implementacija. Naša vozila s kamerama u visokoj rezoluciji pri brzini maksimalno do 50 kilometara na sat mogu snimati slike i videozapise koji se kasnije isporučuju u centralni sustav na obradu te ispituju valjanost kupljene karte ili pak neki komunalni ili prometni prekršaj, pojašnjava Štok.


Opatija kao dobar primjer organiziranja djelatnosti

 


– Opatija 21 implementirala je sustav snimanja registarskih tablica još 2019. godine, a da bi se moglo kontrolirati tzv. besplatni sat za Opatijce, koji se danas pretvorio u 1.000 sati parkiranja za Opatijce, trebalo bi imati zaposlenih u dvije smjene najmanje još deset zaposlenika. Njihove plaće pojele bi sav prihod od parkiranja i posao bi bio neisplativ. Drago mi je da su naša dobra iskustva s tehnologijom dovela do toga da danas pored navedenih gradova imamo i još potencijalni 5-6 novih koji također idu u istom smjeru. Opatija 21 je prošle godine na svjetskom sajmu tehnologija Intertraffic u Amsterdamu predstavljena kao tvrtka koja ima primat u implementaciji ovakvog rješenja u Europi. Ponosan sam na nedavno objavljen dokument Ministarstva okoliša, klime i energetike Slovenije u kojem se prilikom izrade strategije upravljanja prometom u mirovanju navodi Opatija 21 kao dobar primjer dobro organizirane djelatnosti upravljanja parkirališnom djelatnošću, kaže Štok.

Online provjera


Na pitanje kako će točno korisnik znati da mu je izdana kazna ili dnevna parkirališna karta, s obzirom na to da je neće dobiti na vjetrobransko staklo, Štok objašnjava proceduru.


– Osim što će je dobiti poštom na kućnu adresu na kraju mjeseca, korisnik će moći odmah u realnom vremenu, svega 15 sekundi nakon njezinog izdavanja, pristupiti internetskoj stranici (http://dpk.rao.hr) koja će u budućnosti vrijediti za cijelu Hrvatsku, a ne samo za Opatiju. Tada će se pojaviti sučelje koje će vas pitati da unesete svoj OIB i registarsku oznaku vozila. Nakon toga dobit ćete informaciju imate li uopće izdanu dnevnu parkirališnu kartu i ako da, do kada traje i u kojoj zoni. Sve obavijesti i uputstva bit će na svim parkirališnim aparatima i na tablama iznad njih.


S obzirom na probleme koje u svim komunalnim djelatnostima susrećemo, a vezano za zapošljavanje odnosno ljudske resurse, kao jedino rješenje nameće se potpuna digitalizacija sustava tamo gdje je to moguće. Naravno da vam komunalni otpad nitko neće elektronički odvoziti, ali u parkirališnoj komunalnoj djelatnosti uslugu je moguće kontrolirati, isporučiti pa i naplatiti elektroničkim putem. Više nije potrebno stavljati papiriće o plaćenom parkingu na, odnosno dokaz o neplaćanju usluge, vjetrobransko staklo, zaključuje Štok.