
Problemi za vozila, ali i pješake / Foto V. MRVOŠ
Slivnici i rešetke šahtova često se začepe zemljom, šljunkom, otpadom i lišćem koje kiša nanosi
povezane vijesti
RIJEKA – Rijeka grad koji teče – ponekad je to i zbog začepljenih odvodnih uličnih šahtova. U vrijeme jakih kiša na ravnim dijelovima grada stvaraju se lokve koje pokrivaju pola ceste, a strmim ulicama teku pravi brzaci.
Sve to pravi probleme pješacima i vozačima. Pješaci moraju biti oprezni da ih ne “okupaju” nesavjesni vozači, a vozači da ne ostanu u defektu zbog vode koja može ugasiti motor. Osim toga, slivnici i rešetke šahtova često se začepe zemljom, šljunkom, otpadom i lišćem koje kiša nanosi. Stoga smo upitali Komunalno društvo Vodovod i kanalizacija može li se taj problem riješiti i postoje li planovi da do takvih pojava ne dolazi.

Rijeka grad koji teče / Foto V. MRVOŠ
– Grad Rijeka, kao naručitelj i KD Vodovod i kanalizacija, kao izvođač, svake godine sklapaju Ugovor o održavanju građevina javne odvodnje oborinskih voda. Ovaj ugovor obuhvaća obvezu čišćenja taložnica slivnika i rešetki oborinske odvodnje na području grada Rijeke, a obuhvaća ukupno 19.220 slivnika i rešetki. Slivnici koji se nalaze u niskim zonama grada, kao i na glavnim prometnicama te državnim i županijskim cestama, čiste se minimalno četiri puta godišnje. S druge strane, slivnici na rubnim dijelovima grada i u sporednim gradskim ulicama čiste se jednom godišnje. Iako su obveze definirane ugovorom, kod čišćenja slivnika često se javljaju problemi vezani uz parkirana vozila koja otežavaju pristup slivnicima. Takve situacije nastojimo rješavati u suradnji s nadležnim službama i na način da se pojedinačno koordinira pristup čišćenju slivnika u problematičnim područjima, kažu iz ovog komunalnog društva.
Odgovornost vlasnika prometnice
Prema važećim propisima, odgovornost za održavanje oborinske odvodnje na prometnicama pripada vlasniku prometnice. Na rubnim dijelovima grada, na pojedinim sporednim prometnicama gdje nije izgrađen sustav mješovite odvodnje, oborinska odvodnja rješava se zasebno putem upojnih bunara. Održavanje i čišćenje takvih sustava izvan je nadležnosi Vodovoda i kanalizacije te ga provodi tvrtka Rijeka plus u sklopu održavanja prometnica. Ovakav sustav suradnje, iako izazovan, omogućuje djelomično smanjenje posljedica ekstremnih oborina, dok se trajna rješenja razvijaju u skladu s infrastrukturnim i financijskim mogućnostima, kažu iz Vodovoda i kanalizacije. |
Otvaranje poklopaca
U slučaju olujnih kiša, plavljenja ulica i kolnika, KD Vodovod i kanalizacija aktivira sve dostupne resurse kako bi se pravovremeno reagiralo na situaciju. Posljedice ekstremnih oborina djelatnici nastoje umanjiti brzom reakcijom i intervencijama na terenu. Tijekom interventnih izlazaka na teren, djelatnici zatvaraju otvorene kanalizacijske poklopce, uklanjaju lišće i smeće sa slivnika te na mjestima velikih poplava otvaraju slivnike kako bi ubrzali povlačenje vode s prometnica. Nakon što se voda povuče, otvoreni slivnici se odmah zatvaraju kako bi se osigurala sigurnost prometa i građana.

Zaštopani slivnici / Foto V. MRVOŠ
– Svjesni smo važnosti naših usluga, kako u svakodnevnim uvjetima, tako i u ekstremnim situacijama te se uvijek trudimo pružiti maksimalnu podršku građanima u cilju smanjenja negativnih posljedica na promet i sigurnost, kažu u ViK-u.
U ovom komunalnom društvu kažu da su postojeći slivnici na području grada povezani na mješoviti sustav odvodnje “Grad”, koji odvodi sve otpadne vode do uređaja za pročišćavanje Delta. Sustav je projektiran u skladu s tada važećom regulativom, prema kojoj je dimenzioniran na mjerodavni intenzitet od 160 l/s/ha. Međutim, iako je sustav u svoje vrijeme bio projektiran prema važećim standardima, praksa pokazuje da takav intenzitet danas više nije adekvatan za realno dimenzioniranje novih sustava odvodnje. U proteklom razdoblju na području grada došlo je do intenzivne izgradnje, što je rezultiralo stalnim dodatnim priključenjem novih oborinskih voda na postojeći sustav odvodnje. Posljedica toga je prekapacitiranost dotoka oborinskih voda na određenim dionicama sustava. Na pojedinim lokacijama postojeći sustav više nije u mogućnosti prihvatiti sadašnje količine oborinskih voda, što tijekom jakih kiša uzrokuje plavljenja, izbacivanje poklopaca i druge nepovoljne situacije. Na kritičnim točkama te se havarije redovito ponavljaju nakon svake obilnije kiše.
Postavljeno 11 kišomjera
Vodovod i kanalizacija već duži niz godina ne dopušta nova priključenja oborinskih voda na postojeći sustav odvodnje. Kod projekata uređenja prometnica ili gradnje objekata, zahtijeva se implementacija lokalnih rješenja za oborinske vode, poput zasebnih sustava i upojnih građevina. Za dodatno smanjenje utjecaja oborinskih voda na postojeći sustav, sustavno se snima kanalizacijski sustav pomoću sofisticirane opreme kako bi se sagledalo njegovo stanje i funkcionalnost. Na sustavu je postavljeno 11 ombrografa (kišomjera) na strateškim lokacijama, pokrivajući prostorno i visinski cijelo područje odvodnje. Radi se na modernizaciji GIS sustava za detaljno dokumentiranje značajki kanalizacijskog sustava, s posebnim naglaskom na geometriju i stanje infrastrukture. |
Rasterećenje tlaka
Pri većim intenzitetima oborina, zbog ograničenog kapaciteta oborinske odvodnje i nemogućnosti prihvata svih oborinskih voda putem postojećih slivnika, često dolazi do površinskog otjecanja vode po kolnicima, što predstavlja potencijalnu opasnost u prometu. Istodobno, cjevovodi mješovite i oborinske odvodnje rade pod punim profilom i pod tlakom, što rezultira otvaranjem poklopaca šahtova. Na mjestima gdje se poklopci otvaraju dolazi do rasterećenja tlaka unutar cjevovoda. U suprotnom, bez takvog rasterećenja, moglo bi doći do znatno većih oštećenja na cjevovodima i prometnicama kroz koje oni prolaze, kao i do neusporedivo većih sigurnosnih rizika za promet i građane, objašnjavaju u Vodovodu i kanalizaciji.
Specijalizirani poklopci
Kako bi se smanjio problem plavljenja i poboljšala funkcionalnost sustava odvodnje, iz Vodovoda i kanalizacije kažu da su poduzete brojne konkretne mjere na terenu pa je tako tijekom izgradnje južnog traka riječke obilaznice, Vodovod i kanalizacija uvjetovao gradnju retencijskih bazena za prikupljanje oborinskih voda s oba traka. Oborinske vode sada se kontrolirano ispuštaju u mješoviti sustav kanalizacije, čime je već 2009. godine značajno smanjen utjecaj obilaznice na sustav. U protekle tri godine, na svim kritičnim točkama mješovite kanalizacije postavljeni su specijalizirani poklopci za intenzivni promet, opremljeni ventilacijskim otvorima sa sustavom samobrtvljenja i samozatvaranja. Zamijenjeno je ukupno 109 poklopaca u ključnim ulicama, uključujući Vukovarsku, Novu cestu, Lozičinu, Martinkovac, Tina Ujevića, Diračje, Krešimirovu, Zvonimirovu, Gimnazijske stube i druge. Sustavno se provodi čišćenje kolektora u niskim dijelovima grada kako bi se povećala protočnost cjevovoda i rasteretile postojeće građevine. Kontinuirano se provode terenska ispitivanja s ciljem identificiranja i isključivanja nepravilnih priključenja oborinskih voda na fekalni sustav. Dugoročne i kratkoročne vremenske prognoze redovito se prate, a prije intenzivnijih oborina organizirano se čiste slivnici u niskim zonama grada te se hormiraju dodatne ekipe pripravne za intervencije, kažu iz Vodovoda i kanalizacije. |
Problem preopterećenosti oborinskim vodama s postojećeg mješovitog sustava grada postupno se rješava planskim rasterećenjem, što je predviđeno prostorno-planskom dokumentacijom. Ključna mjera u tom procesu uključuje izgradnju odvojenog sustava za oborinske vode, kao i rekonstrukciju postojećih mješovitih kolektora u razdjelne sustave. Ovo se postiže gradnjom novih oborinskih cjevovoda i sabirnog kolektora, s konačnom dispozicijom oborinskih voda u more, nakon što prođu prethodno pročišćavanje na separatorima prvih zagađenih voda s prometnica. Međutim, gradnja ovakvog novog sustava oborinske odvodnje predstavlja izuzetno zahtjevan i financijski intenzivan pothvat. Obuhvaća veliki sliv i zahtijeva izgradnju novih sabirnih kanala velikih profila koji bi prihvatili oborinske vode ne samo s predmetne prometnice, već i s drugih površina gradskih cesta i privatnih okućnica. Zbog složenosti projekta i visokih troškova, nije realno očekivati da će se ovo rješenje realizirati u kratkoročnom razdoblju, kažu u Vodovodu i kanalizaciji, te napominju da unatoč tome, ovakvi planovi predstavljaju nužan korak prema modernizaciji sustava odvodnje, osiguravanju dugoročne održivosti infrastrukture i smanjenju rizika od poplava u budućnosti.

Jesen donosi dodatne probleme / Foto V. MRVOŠ
U sklopu EU projekata “Poboljšanje vodno-komunalne infrastrukture na području aglomeracije Rijeka” planira se gradnja retencija, kišnih preljeva s mjeračima protoka i rasteretnih kanala, čime će se značajno rasteretiti postojeći sustav odvodnje i povećati njegova učinkovitost. Ove mjere predstavljaju sustavni pristup rješavanju problema plavljenja te omogućuju dugoročno poboljšanje sustava odvodnje i zaštitu infrastrukture grada, zaključuju u Vodovodu i kanalizaciji.