CRNO ZLATO

JANAF odbacuje optužbe o preskupom transportu nafte

Marinko Glavan

Foto NL arhiva

Foto NL arhiva

Članicama MOL Grupe u pregovorima za novi ugovor ponuđen je izbor između jednogodišnjeg i višegodišnjeg ugovora te su same odabrale potpisati ugovor na kraće razdoblje, priopćili su iz JANAF-a



Nakon što su mađarski MOL i slovački Slovnaft, koji posluje u sastavu MOL grupe, prije dva dana objavili kako su nezadovoljni činjenicom da su s JANAF-om potpisali jednogodišnji, a ne višegodišnji ugovor o transportu sirove nafte do njihovih rafinerija, oglasio se i JANAF, izrazivši nezadovoljstvo jednostranom i tendencioznom javnom komunikacijom MOL Grupe, tvrdeći da je Mađarima i Slovacima bio ponuđen izbor između jednogodišnjeg i višegodišnjeg ugovora o transportu sirove nafte, pri čemu su obje tvrtke same odabrale potpisivanje jednogodišnjeg ugovora.


Prebacivanje odgovornosti


Iz JANAF-a također odbacuju MOL-ove tvrdnje o previsokim cijenama transporta sirove nafte Jadranskim naftovodom.


– Članicama MOL Grupe u pregovaračkom procesu oko novog ugovora ponuđen je izbor između potpisivanja jednogodišnjeg i višegodišnjeg ugovora te su same odabrale potpisati ugovor na kraće razdoblje.




Stoga smatramo neprimjerenim izražavanje žaljenja MOL Grupe što nije potpisan višegodišnji ugovor, kao i pokušaj prebacivanja odgovornosti za navodnu slabiju sigurnost opskrbe i visoke cijene energenata u regiji na JANAF. Takve konstatacije najoštrije odbacujemo, objavljeno je iz JANAF-a.


Kad je riječ o cijenama transporta sirove nafte, iz JANAF-a naglašavaju da ne postoji europski »benchmark« cijena transporta nafte naftovodnim sustavima.


– Svaki je naftovod specifičan prema svom geografskom položaju i okruženju. U tom kontekstu JANAF-ov transportni sustav zahtijeva mnogostruko veća ulaganja u održavanje strateškog huba za prihvat tankera, kao i cijele trase koja prolazi različitim i vrlo zahtjevnim terenima, zbog čega je trošak sigurnosti sustava te zaštite i očuvanja okoliša iznimno visok.


JANAF je ujedno komercijalna kompanija koja ostvaruje dobit za dioničare, dok je značajan broj preostalih naftovoda u vlasništvu vertikalno integriranih naftnih kompanija te vlasnici njima često transportiraju naftu do vlastitih rafinerija prema tarifama s minimalnim profitnim zahtjevima ili bez njih, ističu iz JANAF-a.


Komercijalni uvjeti


Cijene transporta nafte JANAF-ovim transportnim sustavom, objašnjavaju dodatno iz te tvrtke, dosljedno se određuju temeljem iste metodologije za sve partnere, pa su tako i JANAF i članice MOL Grupe niz godina sklapali ugovore po zajednički utvrđenim komercijalnim uvjetima.


– Posvećeni smo razvoju i izgradnji partnerskog odnosa s članicama MOL Grupe te bismo pozdravili sklapanje višegodišnjeg ugovora o transportu nafte s MOL-om i Slovnaftom, a povećanje količina sirove nafte koje MOL Grupa transportira prema središnjoj Europi bi sukladno važećim komercijalnim uvjetima rezultiralo i povoljnijom cijenom.


Kao što smo više puta javno naglašavali, a i dokazali u testiranjima izvršenima zajedno s predstavnicima MOL Grupe, JANAF je tehnološki i na svaki drugi način spreman zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe za sirovom naftom u cijelosti, ističe se u objavi JANAF-a.


MOL i Slovnaft, podsjećamo, izrazili su u srijedu žaljenje jer je potpisan tek jednogodišnji ugovor, po znatno višim cijenama od europskih transportnih tarifa sektoru transporta naftovodima.


– MOL Grupa smatra kako bi višegodišnji sporazum bolje osigurao sigurnost opskrbe u regiji. Visoke transportne tarife određene potpisanim ugovorom sigurno neće pomoći u obuzdavanju cijena energenata.


Istodobno, kompanije MOL Grupe s nestrpljenjem očekuju dugo najavljivana poboljšanja sustava JANAF-a, koja bi omogućila stabilne, cjelogodišnje i količinski značajnije isporuke proizvoda putem hrvatskog dijela naftovoda.


Jedini način za obranu energetske ranjivosti Češke, Slovačke i Mađarske – država bez ulaznih morskih terminala za opskrbu – jest održati sve mogućnosti prijevoza otvorenima. Imajući to na umu, te zbog osjećaja odgovornosti za sigurnost opskrbe cijele regije, našim kompanijama nije preostalo ništa drugo nego potpisati ugovor s JANAF-om, objavljeno je bilo iz MOL-a i Slovnefta.


Pritisak nakon što je MOL-u onemogućen uvoz nafte iz Rusije


Stručnjaci za naftno poslovanje s kojima smo razgovarali smatraju kako je riječ o pritisku MOL-a na JANAF u pokušaju postizanja nižih cijena transporta nafte prema rafinerijama MOL grupe u Mađarskoj i Slovačkoj, nakon što je MOL-u onemogućen uvoz nafte iz Rusije.


Smatraju i da je moguće da je MOL grupa sklopila jednogodišnji ugovor čekajući mogući rasplet rata u Ukrajini te eventualno ublažavanje sankcija za uvoz ruske nafte.