
Foto Ana Križanec
Pomorski redari uvode se u gradsku službu temeljem Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, a još moraju proći i program stručnog osposobljavanja
povezane vijesti
RIJEKA Grad Rijeka krajem je 2024. godine zaposlio dva nova radnika koja će obavljati posao pomorskih redara, a na predstojećoj sjednici Gradskog vijeća trebala bi biti prihvaćenja odluka o njihovoj odori i iskaznici kako bi počeli održavati red na pomorskom dobru tijekom 2025. godine.
Cijela priča o uvođenju pomorskih redara u posao krenula je 29. srpnja 2023. godine kada je stupio na snagu Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama.
– Odredbom članka 149. Zakona propisano je da u svrhu održavanja reda na pomorskom dobru, na prijedlog izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave, predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi odluku o redu na pomorskom dobru, uz obvezu da se to učini u roku od 90 dana od stupanja Zakona na snagu. Poštujući zakonske odredbe, Grad Rijeka pristupio je izradi navedenog internog akta te je u konačnici 7. prosinca 2023. godine, Gradsko vijeće donijelo je Odluku o redu na pomorskom dobru, podsjećaju u riječkom Upravnom odjelu za komunalni sustav i promet.
Ovlašteni službenici
Odlukom se propisuju mjere za provođenje mjera za održavanje reda na pomorskom dobru koje poduzima pomorski redar, obveze pravnih i fizičkih osoba i prekršajne odredbe. Zakonom se uvodi osoba pomorskog redara koja provodi poslove nadzora koje na temelju Zakona obavlja upravno tijelo jedinice lokalne samouprave.
Dva posla za istu plaću
Opis poslova radnog mjesta pomorskog redara, uz specifične poslove koji su vezani uz ovo radno mjesto, obuhvaća i poslove koje obavlja komunalni redar. Naime, pomorski redar će u određenom dijelu godine, konkretno, od proljeća do jeseni, u najvećem dijelu obavljati poslove pomorskog redara koji se odnose na nadzor nad provedbom zakona kojim se uređuje pomorsko dobro i morske luke te nad provedbom općeg akta Grada kojim se uređuje upravljanje pomorskim dobrom na području grada Rijeke, kao i nadzor nad provedbom odluke o redu na pomorskom dobru te druge poslove određene odlukom o redu na pomorskom dobru. U preostalom dijelu godine neće postojati potreba za obavljanjem ovih poslova u tolikoj mjeri, stoga će pomorski redar obavljati uobičajene poslove komunalnog redara. Razlika između poslova pomorskog i komunalnog redara je, pojednostavljeno rečeno, u lokaciji koja se kontrolira i propisu koji se pri tome primjenjuje. U tom smislu pomorski redar vrši nadzor pomorskog dobra, primjenjujući pri tome Odluku o redu na pomorskom dobru, dok komunalni redar vrši nadzor ostalih površina javne namjene, primjenjujući pri tome Odluku o komunalnom redu i ostale važeće propise. |
– Pomorski redari su ovlašteni službenici koji imaju ovlasti obavljanja nadzora propisane Zakonom i Odlukom o redu na pomorskom dobru. Pomorski redar sukladno članku 152. Zakona stječe i gubi ovlaštenje za obavljanje poslova nadzora pomorskog dobra u općoj upotrebi na temelju rješenja koje donosi Ministarstvo u čijem su djelokrugu poslovi pomorstva. Isto Ministarstvo organizira i provodi i stručno osposobljavanje pomorskih redara, a troškove tog osposobljavanja snosi jedinica lokalne samouprave. Pomorski redar mora imati najmanje gimnazijsko srednjoškolsko obrazovanje ili četverogodišnje strukovno srednjoškolsko obrazovanje te u obavljanju službene dužnosti nosi službenu odoru i ima službenu iskaznicu. Izgled službene odore te izgled i sadržaj službene iskaznice pomorskog redara propisuje predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave odlukom, navode u Upravnom odjelu za komunalni sustav i promet.
Polaganje ispita
Na sjednici Gradskog vijeća koja će se održati 20. veljače 2025. godine očekuje se i donošenje Odluke o izgledu službene odore te izgledu i sadržaju službene iskaznice pomorskog redara Grada Rijeke.
– S obzirom na komplementarnost obveza i ovlasti pomorskih redara u odnosu na komunalne redare, prijedlog odluke o izgledu službene odore te izgledu i sadržaju službene iskaznice pomorskog redara Grada Rijeke izrađen je po uzoru na Pravilnik o službenoj iskaznici i službenoj odori komunalnog redara Grada Rijeke. Istovremeno, uz uređenje i donošenje propisa, izvršene su potrebne izmjene u sistematizaciji radnih mjesta te je sistematizirano novo radno mjesto – pomorski redar, i osigurana dva izvršitelja u Upravnom odjelu za komunalni sustav i promet, Odsjek za komunalno redarstvo, te u konačnici, nakon provedenog natječaja je zaposleno dvoje službenika koji su krajem 2024. godine započeli s radom. Budući službenici imaju obvezu provedbe stručnog osposobljavanja, Grad Rijeka uputio je službeni zahtjev nadležnom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture u Zagrebu, te je zaprimljena informacija da je očekivani termin krajem ožujka, ili početkom travnja ove godine, o čemu ćemo biti pravovremeno obaviješteni. Program će trajati pet dana, od kojih se četiri dana održavaju predavanja, a petoga dana se polaže ispit, pojašnjavaju u Upravnom odjelu za komunalni sustav i promet.