![Ilustracija / Foto Dusko Jaramaz/PIXSELL](https://www.novilist.hr/wp-content/uploads/2024/03/5482772-717x478.jpg)
Ilustracija / Foto Dusko Jaramaz/PIXSELL
Jednodnevnog izleta osnovaca nema ispod 60 eura, a ovisno o udaljenosti ta se cijena nerijetko penje i do stotinu eura. Za srednjoškolce cijena po danu kreće se od 150 eura pa naviše
povezane vijesti
Školska putovanja za mnoge su roditelje postala luksuz, jer jednodnevnog izleta osnovaca nema ispod 60 eura, a ovisno o udaljenosti ta se cijena nerijetko penje i do 100 eura. Za srednjoškolce cijena po danu kreće se od 150 eura pa naviše, a u odnosu na lani, cijene školskih izleta porasle su za desetak posto. Usporede li se s cijenama koje su roditelji plaćali prije desetak godina, onda se radi o gotovo dvostruko većim cijenama. No, unatoč tome, broj djece koja odlazi na izlete nije se smanjio.
Učenje jezika
Štoviše, Jurica Glavina, direktor putničke agencije specijalizirane za školska putovanja Eklata, kaže da je broj izleta značajno porastao.
– Zadnjih pet godina trend je povećanja broja izleta. U osnovnoj školi svaki razredni odjel ima barem jedan jednodnevni izlet u godini. Učenici trećih ili četvrtih razreda odlaze na višednevnu školu u prirodi, a u 7. ili 8. razredu odlazi se na višednevnu ekskurziju. Prije je bilo uvriježeno da se u srednjoj školi putuje samo u trećem ili četvrtom razredu, a sada je intenziviran trend kraćih putovanja koja se oslanjaju na određenje kompetencije, kao što je putovanje povezano s učenjem stranog jezika i slično, kaže Glavina i dodaje da takva putovanja postoje već i u osnovnoj školi.
To su putovanja u trajanju najviše od tri dana, a najčešće dva. Dakle, broj putovanja je veći nego nekad, ali i struktura turizma promijenila se posljednjih deset godina.
– Hrvatska više nema predsezonu i posezonu, sve je to sezona. Ono što je nekad bio kolovoz, danas je rujan. Stoga bi škole trebale izbjegavati organizaciju izleta i putovanja u periodu sezone. Kada bi se ta putovanja pomakla u ranije termine, na proljeće i kasnije na jesen, hotelijeri bi dobili novi prihod, a roditelji realnije i normalnije cijene. Ovako u vrijeme kada ima klasičnih turista djeca se smatraju manje poželjnima, što je pogrešna percepcija. Međutim, ako imate limitirane kapacitete, onda se možete igrati s cijenama i nuditi skuplje. Nema zakonskih prepreka da se termini učeničkih putovanja ne bi mogli drukčije organizirati. Postoje samo navike, a s malim promjenama navika putovanja bi postala pristupačnija, objašnjava Glavina.
Tržišna niša
Dodajući da su učenička putovanja i njihove cijene specifična tržišna niša, kaže da ona za roditelje predstavljaju “must have” i svaki će roditelj učiniti sve da osigura izlet svom djetetu. S činjenicom da se turizam promijenio, kao i da bi promjena termina učeničkih putovanja smanjila njihovu cijenu, slaže se i predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Tomislav Fain.
– Termini od kraja travnja pa do početka lipnja danas su sezona. Prije dvadeset godina u tom periodu gostiju nije bilo i učenici su bili poželjni gosti. Međutim, danas se to promijenilo, kao što su se promijenili i hoteli koji su prešli u više kategorije. No, učenici su isto turisti i mogli bi pridonijeti produljenju sezone. Kada bi se na putovanja kretalo od sredine ožujka pa do sredine svibnja, postigla bi se bolja cijena i u restoranima. Jednako tako i u listopadu, a i kasnije, jer hrvatske zime nisu jako hladne. To bi bila “win – win” situacija i za hotelijere i za roditelje, naglašava Fain.
Na cijenu izleta, objašnjava, utječe niz segmenata, a osnovu učeničkog izleta čine autobus i vodič.
– Bez toga nema izleta. Od Rijeke do Zagreba roditelji će po učeniku samo autobus platiti 40 eura, a onda na to idu cijene ulaznica, ručka i slično. Autobus Zadar-Rijeka košta 1.200 eura, a što je djece više, cijena će biti manja. Istina je da su cijene porasle desetak posto, negdje pet, a negdje 15 posto. To je ono s čim se cijela država suočava, jedno vuče drugo. Kako poskupi maloprodaja, tako poskupe restorani. Zbog podizanja cijena na svim razinama, poskupjela su i putovanja, za to nisu krive putničke agencije, jer na cijenu putovanja utječu troškovi prijevoza, smještaja, izleta, vodiča i sigurnosti, objašnjava Fain.
Jeftinije vani
Osnovnoškolski izlet u trajanju od tri noći u prosjeku stoji između 320 i 400 eura, a srednjoškolski minimalno 600 eura. Međutim, isti takav aranžman izvan hrvatskih granica ispada jeftiniji. To potvrđuje i direktorica Arriva Travela Tamara Černeka koja kaže da se u Španjolskoj puni pansion može naći za 40 eura, dok je u Hrvatskoj nemoguće naći apartman za četiri osobe ispod 120 eura.
– Problem je što škole uvijek putuju u mjesecima visoke sezone, a hotelijeri su opet podigli cijene za predstojeću sezonu. Bilo koje učeničko putovanje kompleksan je skup podataka i uvijek je jeftinije kada se više razreda spoji. Agencije su tu samo da objedine sve te usluge. To su uz smještaj, vozača, autobus, vodiča i razne ulaznice, ručkovi, profesori u pratnji. Sve su to neophodni elementi koji čine svoje. Koliko god nama potrošačima to nije drago, to je naša realnost. S druge strane, nitko od roditelja ne dvoji oko toga treba li djetetu priuštiti izlet i učinit će sve da omoguće odlazak na putovanje, zaključuje Černeka.
Aplikacijom do izleta
Upravo sada u školama se masovno dogovaraju izleti, kao i višednevna učenička putovanja, koja će se realizirati krajem ove ili početkom iduće školske godine. Kako bi učiteljima, roditeljima i učenicima olakšali put do željenog aranžnama, Eklata je pokrenula maturalac.com, a prošle godine i izlet.hr.
– Te aplikacije omogućuju samostalnu izradu programa školskih putovanja u samo nekoliko klikova. Maturalac.com u skladu sa suvremenim digitalnim trendovima automatizira sve ključne elemente putovanja, od smještaja preko vodiča do budžeta. Preporuka je da prije raspisivanja javnog poziva agencijama škole uz pomoć aplikacije odaberu ono što im najviše odgovara, objašnjava Glavina.