Foto Milivoj Mijošek
Situacija bi već bila riješena da se kojim slučajem ova havarija dogodila ispred vile Costabella, gdje ljetuje premijer, kaže Paus
povezane vijesti
IDS je u utorak upozorio na dramatičnu situaciju u Raškom zaljevu gdje je već deset mjeseci nasukan brod “Deal”, dug 79 metara, a njegova nova oštećenja prijete sigurnosnom i ekološkom katastrofom.
“Na brodu se pojavilo novo oštećenje i sad smo došli u fazu da nam prijeti sigurnosna i ekološka katastrofa, a samim time i udar na turizam. Žitelji općine Raša, Marčana i Barban koji zajednički dijele Raški zaljev već deset mjeseci čekaju reakciju nadležnih, odnosno Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, no odgovora nema”, rekao je predsjednik IDS-a Dalibor Paus na konferenciji za novinare u Krnici.
Pozvao je na hitnu reakciju Ministarstva i Vlade, dodavši kako bi situacija već bila riješena da se kojim slučajem ova havarija dogodila ispred vile Costabella, gdje ljetuje premijer, ili u Dubrovniku.
“Bilo je rečeno da će brod biti uklonjen unutar 30 dana, pa se čekalo da se isprazni gorivo, odnosno sve otpadne vode koje su u njemu, pa je bilo dano još nekih 30 dana, međutim, nakon toga se ništa nije događalo. Imamo informaciju da bi se brod teglio do Turske gdje se nalazi jedino službeno rezalište za takve brodove, no takva varijante ne bi bila dobra za Jadran”, rekao je Paus.
Tri općinska vijeća uputila su apel resornom ministarstvu no ministar Oleg Butković ih ignorira, smatra predsjednik IDS-a te dodao kako kako žalosti što se ni ostali politički akteri u Istri nisu izjasnili o toj temi, od župana do političkih stranaka.
“Mi se borimo da se taj brod konačno ukloni i da sačuvamo naše more, naš okoliš i naš turizam”, rekao je Paus zajedno s načelnicima općine Marčana i Barbana, čiji žitelji ne smiju, kako su rekli, postati žrtve zanemarivanja ekoloških i sigurnosnih standarda.
Najbolje rješenje je rezanje broda
Bioiolog Neven Iveša s Fakulteta prirodnih znanost u Puli rekao je da situacija na mjestu gdje se nalazi nasukani brod nije nimalo zadovoljavajuće jer je dolina Raše zaštićena u kategoriji “Natura 2000”, najveće ekološke mreže štićenih područja. Uz to, cijelo područje Raškog zaljeva je unutar posebne regulacije ribolova zbog svojih vrijednosti.
“Problem treba čim prije riješiti. Vjerujem da Lučka kapetanija i nadležno ministarstvo rade na tome, no to je presporo i predugo traje, jer svakim danom su štete za okoliš sve veće. Činjenica je da su vjerojatno poduzete neke mjere u smislu uklanjanja sanitarnih i otpadnih voda i goriva, ali imamo problem što se zbog dotrajalosti broda opasne tvari ispuštaju u okoliš”, kazao je Iveša.
Također drži da eventualno odsukavanje broda nije prihvatljivo, jer bi ono u postojećem eko sustavu moglo bi izazvati dugoročne štete pa bi najbolje bilo da se brod reže na mjestu gdje se nalazi.
“Jedan od primjera kako bi se to moglo riješiti jest primjer nasukane Coste Concordije u Italiji, gdje se angažiranjem domaćeg tvrtki i domaćeg stanovništva, uspjelo u tri godine riješiti problem”, smatra Iveša.