Tranzicija navoza

Počinje era novog “3. maja”, riječko brodogradilište prvi put u povijesti vodit će žena

Orjana Antešić

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Kreće i prvi posao za "3. maj 1905". Stigle su prve količine materijala, čeličnih profila za novi Scenicov kruzer, a idućih dana očekuje se i dolazak prvog kontingenta čeličnih limova



S prvim radnim danom u veljači i službeno počinje era novog »3. maja« koji će prvi put u povijesti ovog brodogradilišta voditi žena, i to njegova dugogodišnja zaposlenica Vjera Marić koja je na tu funkciju imenovana s pozicije projektnog menadžera i AKZ specijalista.


Nakon što su nadzorni odbori u obje tvrtke riječkog brodogradilišta dali potrebne suglasnosti, prošli petak u Zagrebu odrađen je i posljednji korak u aktualnoj tranziciji riječkih navoza – potpisani su ugovori o prijenosu poslovnih udjela i koncesije u resornim ministarstvima financija i mora.


Točka na i


Time je stavljena »točka na i« u ovoj fazi nastojanja dugoročnijeg rješenja za opstanak riječkog brodogradilišta. Za račun nenamirenih potraživanja iz razdoblja Uljanik grupe, država je preuzela i postala stopostotni vlasnik »3. maja 1905«, tvrtke s temeljnim kapitalom od 10,3 milijuna eura, a matični »3. maj« d.d., koji nakon isporuke broda »Algoma Endeavour« Kanađanima odlazi u stečaj, prepustio je koncesiju.




Sredinom prošlog tjedna, doznajemo, počela su i prva prebacivanja radnika u »3. maj 1905«. Ovaj prvi val obuhvatio je oko 120 radnika iz predobrade i obrade čelične metalurgije koji s 1. veljače počinju raditi za novog poslodavca.


Socijalnim sporazumom iz jeseni 2023. godine, koji je sa sindikatima potpisao Edi Kučan – koji je u to vrijeme bio direktor obiju trećemajskih tvrtki da bi ga na toj funkciji u »3. maju 1905« lanjskog proljeća zamijenila Vjera Marić kao nova predsjednica uprave – svim radnicima kod prelaska u novu tvrtku priznaje se kontinuitet radnog staža, neiskorišteni godišnji odmori, kao i isplata jubilarnih nagrada.


U narednim danima i tjednima potpisivanje ugovora o radu s novim poslodavcem čeka i druge trećemajce, kao i usuglašavanje modela kojim će se sa starog na novo društvo prebaciti osnovna sredstva za rad.


Veliki posao


Nakon što je država na konto svojih ranijih potraživanja prema riječkom brodogradilištu i službeno preuzela vlasništvo nad povezanim društvom, Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP) sada ima zadaću da u čim kraćem roku sazove Skupštinu »3. maja 1905« na kojoj će se imenovati novi Nadzorni odbor u kojem će sjediti dva predstavnika Ministarstva gospodarstva, po jedan predstavnik Ministarstva financija i CERP-a te predstavnik radnika.


Prvi posao za novi »3. maj« je tu, na vratima. Prve količine materijala, a riječ je o čeličnim profilima za novi Scenicov kruzer, stigli su u Rijeku, a idućih dana očekuje i dolazak prvog kontingenta čeličnih limova s čijom se obradom, odnosno rezanjem odmah planira krenuti.


Premda će riječko brodogradilište na ovom projektu biti angažirano kao podizvođač, po istom modelu po kojem je na riječkim navozima realiziran prethodni kruzer »Scenic Eclipse II«, ovaj veliki posao čija se vrijednost procjenjuje na 250 milijuna eura, trebao bi zaposliti postojeće kapacitete brodogradilišta, u kojem je ostalo oko 500 radnika, do proljeća 2026. godine.


Još uvijek nema službene potvrde točnog datuma isporuke »Algoma Endeavoura«, zadnjeg broda s kojim stari »3. maj« d.d. odlazi u povijest. Poznato je da je ugovorni rok vezan uz 15. veljače, par dana gore-dolje, doduše, neće igrati bitnu ulogu u tome, ali valja podsjetiti koliko je velik ulog na tom brodu.


U ovom trenutku na novogradnji »Algoma Endeavour« aktivno je blizu 90 milijuna eura državnih jamstava što dovoljno upućuje koliko je za situaciju u državnoj blagajni bitno da ova novogradnja tijekom veljače konačno isplovi iz Rijeke prema Kanadi i tamošnjim Velikim jezerima.


Doduše, iza ovog broda svejedno će ostati pozamašan gubitak koji će se, sve su indicije, mjeriti u više desetaka milijuna eura kojima će se, zajedno s ostalim nenamirenim potraživanjima koji se vuku iza starog »3. maja«, baviti budući stečajni upravitelj.


Istek koncesije 2031. godine


Vrijedi podsjetiti da je riječko brodogradilište koncesiju za gospodarsko korištenje luke posebne namjene dobilo na 32 godine i ona istječe u rujnu 2031. godine.


Područje u koncesijskom režimu obuhvaća blizu 304 tisuće četvornih metara kopnenog dijela i 209 tisuća morskog akvatorija za što se godišnje plaća 204.185 eura, dok se promjenjivi dio koncesijske naknade zaračunava u iznosu od 1 posto od ukupnog godišnjeg prihoda brodogradilišta.


Sredinom 2020. godine površina od 21.493 četvorna metra data je u desetogodišnju potkoncesiju tvrtki iz sastava Scenic grupe, MKM Yachts, s kojom novi »3. maj 1905« počinje gradnju novog kruzera za luksuzna krstarenja.