RIJEKA GATEWAY

Još dvije velike dizalice stižu na Zagrebačku obalu, na Kvarner dolaze iz Šangaja

Marinko Glavan

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Brod koji ih doprema nalazi se između zapadne obale Afrike i Zelenortskih otoka



Nakon što su u listopadu prošle godine na kontejnerski terminal Rijeka Gateway (RGW) na Zagrebačkoj obali stigle prve dvije velike dizalice za prekrcaj kontejnera između brodova i operativne obale (STS), preostale dvije u Rijeku bi trebale doploviti 7. veljače, potvrđeno je iz RGW-a, na naš upit.


U tijeku testiranje


Dizalice su prema Kvarneru krenule iz Šangaja, brodom »Zhen Hua 32«, koji se jučer, prema podacima vesselfinder.coma, nalazio između zapadne obale Afrike i Zelenortskih otoka. Dolaskom ovih dizalica ključna oprema novog terminala bit će praktički u cijelosti kompletirana, budući da su prošle godine, uz prve dvije velike obalne dizalice, bile isporučene i dvije dizalice za prekrcaj kontejnera na željeznici (RMG) te 15 terminalskih dizalica (RTG).


Dolaskom preostale dvije dizalice u Rijeku 7. veljače promijenit će se vizura obale


Iz RGW-a ističu kako je ova oprema uspješno sastavljena te je u tijeku testiranje, kako bi se omogućilo njihovo stavljanje u komercijalnu uporabu što je, dodaju, sastavni dio procesa uoči početka operativnog rada terminala, iznimno bitan u prvom redu za sigurnost ljudi i opreme, ali i za kvalitetu budućeg poslovanja.




– Kontejnerski terminal bilježi značajan napredak u razvoju infrastrukture i tehnoloških sustava. Tako je u tijeku testiranje izdržljivosti dvije obalne (STS) dizalice uz pomoć novopridošle teglenice, što će se nastaviti i nadalje, no i ovim korakom dvije STS dizalice su postale spremne za operativnu upotrebu. Također, druga serija od dvije STS dizalice je na putu prema Rijeci, s planiranim dolaskom 5. veljače. Uz to, kompanija Rijeka Gateway zadovoljna je dodatnim uspješnim isporukama manje opreme za kontejnerski terminal, a to su dohvatni dizač kontejnera (Reach Stacker), električni terminalski traktori s pripadajućim punjačima, kao i prikolice za iste. Ova se oprema sukladno planu projekta koristi za testiranje dizalica, no također i za trening novih zaposlenika, a s obzirom na specifičnost opreme i načina rada, odgovorili su iz RGW-a na upit o tijeku završnih radova na terminalu i nabavci opreme.


Završeni su, dodaju, bitni infrastrukturni radovi: zadnji dio terena za skladištenje kontejnera je u završnoj fazi, puštena je u rad glavna trafostanica, implementirana je privatna 5G mreža te mobilni kontejnerski podatkovni centar.


– U okviru digitalizacije terminala, pušten je u rad drugi modularni podatkovni centar, što je omogućilo da smo uspješno digitalno povezali spomenute električne traktore, čime je napravljen prvi korak u postizanju potpune međusobne povezanosti svih sustava na terminalu. Kako bi se osigurala maksimalna pouzdanost svih budućih operacija, provedeno je i uspješno dovršeno disruptivno testiranje IT infrastrukture. Pušten je u rad fiksni izvor napajanja za eRTG dizalice, koji se trenutno testira i pušta u funkciju. Na građevinskim radovima također se bilježi znatan napredak. Trenutno su u tijeku unutarnji radovi opremanja svih katova Skladišta 22, postavljanja instalacija, pregrada te posebice važno postavljanje prozorskih okvira, koji će osigurati potpunu funkcionalnost za korisnike, ali zadržati izvornu strukturu i izgled. Vanjski radovi su također u lijepom napretku te sama zgrada poprima završni oblik, kažu iz RGW-a.


Visoki standardi


Terminal, ističu, ima iznimno visoko postavljene standarde održivosti te predvodi u investicijama u tehnologiju koja će maksimalno umanjiti negativan utjecaj na lokalnu zajednicu i okoliš.


– Već u ovoj fazi je osigurana električna energija iz obnovljivih izvora, čime su emisije CO2 smanjene za 60 posto u odnosu na tradicionalne terminale. Sve dizalice na Rijeka Gateway terminalu bit će potpuno električne. Kako bi se utjecaj na okoliš i buka sveli na minimum, brodovi na terminalu će prilikom utovara i istovara imati mogućnost gašenja brodskih motora i napajanja električnom energijom s terminala. Sustav smanjenja buke kompletira korištenje »soft landing«(mekog spuštanja) tehnologije na dizalicama za tišu manipulaciju kontejnerima te zvučnih signala kompletne opreme terminala u obliku bijelog šuma umjesto pištanja. Na terminalu će se također koristiti tehnologije za smanjenje svjetlosnog zagađenja s terminala, kao i brojni sustavi za sprečavanje zagađenja mora, ističu iz RGW-a.


Prekrcaj prvih kontejnera na Rijeka Gateway terminalu očekuje se u drugoj polovici ove godine, a na terminalu će, prema najavama iz RGW-a, biti izravno zaposleno oko 300 ljudi, uz višestruko veći broj zaposlenih na poslovima vezanim uz rad terminala u logističkom lancu.


Kapacitet terminala milijun TEU-a


Godišnje će Rijeka Gateway, tvrtka u vlasništvu APM Terminalsa, odnosno Maersk grupe koji drži 51 posto vlasničkog udjela, i domaće tvrtke ENNA Logic koja drži 49 posto vlasništva, u prvoj fazi prekrcavati između 500 i 650 tisuća kontejnerskih jedinica (TEU), a izgradnjom druge faze, koja je predviđena deset godina nakon završetka prve, kapacitet terminala bit će povećan na milijun TEU-a. U prvoj fazi planirano je ulaganje koncesionara od 200 milijuna eura, uz još 180 milijuna u drugoj fazi.