Navozi

Počinje nova era “3. maja”. Jedna stvar budi nadu u dobru budućnost riječkog škvera

Orjana Antešić

Brodogradilište u obimu i konturama u kojima ga Riječani gledaju svaki dan nastavlja dalje poslovati, samo sada pod drugim nazivom



Formalne, ali nužne suglasnosti oko prijenosa poslovnih udjela i koncesije na trećemajsku tvrtku kćer trebale bi se odraditi danas, u utorak, za kada je sazvana sjednica Nadzornog odbora »3. maja«, doznajemo od predsjednika ovog tijela Juraja Šoljića.


Nakon što se na Nadzornom odboru riječkog brodogradilišta donesu potrebne odluke, otvoren je put da direktor »3. maja« Edi Kučan može parafirati prateće ugovore s resornim ministrima, onim financija Markom Primorcem i njegovim kolegom Olegom Butkovićem, kao i da se reguliraju završni odnosi između dvaju društava, prije nego što stari »3. maj« završi u stečaju kada u veljači isporuči »Algoma Endeavour«, zadnju novogradnju koja se odradila prema posebnom programu nakon urušavanja Uljanik grupe 2019. godine.


Uspješna pokusna plovidba


Kako doznajemo, isti dan planira se održati i sjednica NO-a »3. maja 1905« jer i predsjednica Uprave ovog društva, Vjera Marić, mora dobiti »zeleno svjetlo« za preuzimanje trećemajske koncesije. To će se odraditi »u seriji« s obzirom na to da stari i novi »3. maj« dijele iste članove svojih nadzornih odbora, tako da će i u tom dijelu, prilično je izvjesno, doći do promjena nakon što »3. maj 1905« i službeno prijeđe pod upravljanje Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP).




U ovom prijelazu sa starog na novi »3. maj« sve dosad odrađene aktivnosti na pripremi svih segmenata kako bi taj proces protekao relativno glatko nisu bile toliko uočljive i vidljive, premda je riječ o pozamašnom poslu.


S prvim danom veljače, aktivnosti će se dodatno zahuktati i početi konkretizirati.


Do kraja ovog mjeseca, kako je i najavljeno, krenut će se s prebacivanjem prvog dijela radnika u »3. maj 1905« i taj val zahvatit će najprije trećemajce koji rade u predobradi i obradi crne metalurgije kako bi se odmah moglo krenuti u rezanje čeličnih limova i profila nakon što prvi kontingent crne metalurgije za novi Scenicov kruzer stigne u riječko brodogradilište u prvim danima veljače.


Potom će na red doći i ostali, među kojima i »opremaši«, koji imaju pune ruke posla sa završnim opremanjem i uštimavanjem detalja na Algominoj novogradnji.


Na ovom je brodu prošli tjedan odrađena pokusna plovidba koja je, prema riječima rukovoditelja Odjela tehničke kontrole u brodogradilištu Florijana Sedmaka, protekla uspješno. Dodaje i da je zbog nedostajućih uređaja, koji se očekuju da stignu u brodogradilište, ostalo za odraditi još neka manja testiranja na brodu, ali za koja neće trebati više od dan ili dva.


Približavanje vrhunca sezone gripe, kako čujemo, prilično je desetkovalo i trećemajske redove, ali se ulažu maksimalni napori da »Algoma Endeavour« bude spreman za primopredaju za dvadesetak dana.


To je sada pitanje časti, komentirao je naš sugovornik iz »3. maja«.


Rezanje lošeg


Dok stari »3. maj« bude uštimavao zadnje detalje na ovom kanadskom brodu, pitanje korištenja koncesijskog područja riješit će na način da će između »3. maja 1905«, kao novog koncesionara, i matičnog društva biti potpisan ugovor o obavljanju sporedne djelatnosti, kojim će se regulirati to pitanje u ovoj međufazi.


Gašenje starog i početak novog »3. maja« za pogled izvana ne nosi nikakve dramatične promjene. Ono brodogradilište u obimu i konturama u kojima ga Riječani gledaju svaki dan nastavlja dalje poslovati, samo sada pod drugim nazivom.


Stari d.d., sa kumuliranim dubiozama, odlazi u povijest, gradnju brodova nastavlja društvo s ograničenom odgovornošću »3. maj 1905« koje je država, do nekog novog pokušaja privatizacije, odlučila uzeti pod svoje na račun namirenja dijela svojih potraživanja po protestiranim državnim jamstvima.


Riječko je brodogradilište dobilo priliku da, baš kao i pulsko, starta od nule, lišeno olovnih utega na nogama – što od gubitaka koje su pretrpjeli dok su bili dio Uljanik grupe, što od novostvorenih minusa, a napokon će se prerezati vrpca koja je trećemajce svih minulih godina vezivala uz bankrotiranog vlasnika – Uljanik d.d.


Nova šansa, doduše, zahtijevat će ozbiljno resetiranje u organizaciji i načinu poslovanja da se ne bi stvarali novi gubici, na čemu je »proklizao« Uljanik 1856.


Prednost je što se u Rijeci ovaj prijelaz sa starog na novo društvo, koliko god to bilo kompliciranije organizirati i provesti, događa u hodu, bez zastoja u proizvodnji, a mrvu optimizma ulijeva i činjenica da im je prvi ugovoreni angažman vezan uz 250 milijuna eura vrijedan projekt izgradnje novog kruzera za australsku Scenic grupu, s kojim su kapaciteti brodogradilišta popunjeni do proljeća 2026. godine.