Snimila Ana KRIŽANEC
U posljednjih 60 godina općenito su djeca u motoričkim sposobnostima nazadovala 52 posto. Današnje generacije u odnosu na 1960. godinu slabije su, sporije, nepreciznije i nekoordiniranije
povezane vijesti
RIJEKA – Kada se gleda bilo koji motorički obrazac kretanja, od desetero djece, troje njih ne može napraviti zadani pokret, njih šestero taj pokret izvodi loše, a svega jedno dijete odrađuje to zadovoljavajuće. Rezultati su to istraživanja koje je predstavljeno na današnjem prvom međunarodnom znanstvenom skupu ‘’Djetinjstvo 360°’’ s temom »Biološke varijacije u djetinjstvu – kineziološka perspektiva«.
Hrvatska i Slovenija
Znanstveni skup je organizirao Centar za istraživanje djetinjstva Sveučilišta u Rijeci, a iznoseći rezultate istraživanja izv. prof. dr. Vilko Petrić sa Sveučilišta u Rijeci kazao je da dobiveni rezultati nisu dobri.
– Mjerenja su rađena od travnja prošle godine u petnaest dječjih vrtića u Rijeci, Zagrebu, Kopru i Ljubljani, a sve u suradnji s Kineziološkim fakultetom koji je omogućio pouzdanu dijagnostiku. Podatak da samo jedno od desetero djece može odraditi neki motorički obrazac nije dobra, jer oni koji to rade loše narušavaju svoje zdravlje, jer kada se nešto ne radi motorički dobro, to ima posljedice. Na tome moramo puno raditi. U posljednjih 60 godina općenito su djeca u motoričkim sposobnostima nazadovala 52 posto. To znači da su današnje generacije djece u odnosu na 1960. godinu za 50 posto manje snažne, manje brze, koordinirane, manje precizne. Iz godine u godinu dobivamo generacije motorički sve lošije generacije, upozorio je izv. prof. dr. sc. Petrić.
Komparirajući motoričke sposobnosti djece iz hrvatskih i slovenskih gradova Petrić je rekao da najviše zabrinjava funkcionalna asimetrija, što znači da lijeva i desna strana kod djece nisu jednake.
– Postotak nejednakosti koji se tolerira je do 20 posto. Međutim, Rijeka ima odstupanja blizu 50 posto, Zagreb i Kopar više od 50 posto, dok su u Ljubljani djeca obuhvaćena istraživanjem pokazala odstupanja blizu 80 posto. Konkretno to znači da dijete kada se igra i trči, mijenja smjer i igra neku igru prevelika je razlika između lijeve i desne noge. Ne može obje noge podjednako koristiti. To nikako nije dobro, jer motorički razvoj onda ne ide onim tijekom kojim bi trebao, naglasio je Petrić.
Razlog velikog odstupanja između riječke i ljubljanske djece tek će se utvrditi detaljnijim analizama rezultata istraživanja, no izv. prof. dr. Petrić je upozorio da u usporedbi s 20 posto prihvatljivog odstupanja funkcionalne asimetrije sva četiri grada bilježe značajna odstupanja.
Prva stepenica
Govoreći o biotičkim motoričkim znanjima kazao je da se radi o nečemu što je svakom čovjeku urođeno, jer svako dijete spontano krene puzati, skakati i trčati, no iako se to ne uči, potrebna je podrška za poticanje.
– Sada znamo da se usavršavanje te motorike neće dogoditi samo od sebe. Dječji su vrtići prva stepenica. Treba krenuti s pristupom koji će poticati sva biotička motorička znanja kroz integrirano učenje. U tom smjeru treba krenuti. Tu je Centar za istraživanje djetinjstva napravio značajne iskorake. Na problemu motorike djece Centar radi godinama, a prvi znanstveni skup tek je prvi korak, jer cilj je uvidjeti što se događa i onda u budućnosti to i mijenjati, kazao je izv. prof. dr. sc. Petrić.
Jučerašnji znanstveni skup okupio je vrhunske znanstvenike iz područja kineziološke edukacije iz Slovenije i Hrvatske koji su osim o aktualnom stanju i razvoju dječje motorike raspravljali i o suvremenom djetinjstvu te cjelovitom razvoju djeteta. Prorektorica za digitalizaciju i razvoj riječkog sveučilišta prof. dr. Senka Mačešić osvrnula se na prekomjernu upotrebu digitalnih tehnologija od najranije dobi.
Zamjenik riječkog gradonačelnika Goran Palčevski istaknuo je da je razumijevanje bioloških varijacija ključno za razvoj učinkovitih pedagoških metoda i stvaranje zdravog okruženja u školama i obiteljima, a time i za poboljšanje kvalitete života naše djece.
– Svi mi, kao društvo, imamo odgovornost pružiti djeci sve što im je potrebno kako bismo im omogućili uspješan početak života i razvili zdrave navike za budućnost, zaključio je zamjenik gradonačelnika.
Palčevski podsjeća i da je Rijeka prvi grad u Hrvatskoj koji je od ove godine eksperimentalno u osnovne škole uveo program Zdravstvenog odgoja i obrazovanja s ciljem razvoja zdravstvene pismenosti djece i mladih kroz cjelovit pristup učenju o svim aspektima zdravlja.
Skup kao mjesto istraživanja i prakse
Suorganizatori znanstvenog skupa su Učiteljski fakultet u Rijeci, FIEPS Europe i Hrvatsko udruženje za obrazovna istraživanja, a navodeći kako je jučerašnji znanstveni skup organiziran s ciljem doprinosa znanosti i znanstvenih spoznaja za neposredni odgojno-obrazovni rad s naglaskom na važnost kineziološke perspektive u odgoju i obrazovanju prof. dr. sc. Lidija Vujičić istaknula je kako je intencija da skup postane tradicionalan.
– Želja je da se skup održava svake godine te da bude spoj istraživanja i prakse. Cilj je doprinos znanosti i znanstvenim spoznajama. Ove godine s naglaskom na kineziološku perspektivu u odgoju i obrazovanju, a iduće s nekom drugom temom. Želimo da skup u budućnosti postane mjesto istraživanja i prakse, a iduće godine imamo želju otvoriti i sekciju za mlade znanstvenike, najavila je prof. dr. sc. Vujičić.