Ugovor o oglašavanju

Umjesto 200.000€, Autotrolej od reklama na autobusima zaradio smiješan iznos

Marinko Glavan

Foto Nikola Blagojević

Foto Nikola Blagojević

Unatoč tome što je ugovor Autotroleja s tvrtkom Info Media Group o oglašavanju na 50 autobusa istekao u lipnju prošle godine, suradnja na oglašavanju je i dalje nastavljena



Riječki javni gradski prijevoznik Autotrolej je od oglašavanja na 50 gradskih autobusa, za što je u lipnju 2022. godine potpisao ugovor s tvrtkom Info Media Group, umjesto ugovorenih gotovo 200 tisuća eura, u dvije godine ostvario prihode od svega nešto više od 25 tisuća eura.


Ugovor s tvrtkom Info Media Group Autotrolej je sklopio u lipnju 2022. godine, nakon čak četiri natječaja za zakup oglasnog prostora na autobusima, od čega su prva tri bila poništena.


U tom ugovoru, koji je potpisao tadašnji direktor Autotroleja Alberto Kontuš, stoji da “Ugovorne strane suglasno utvrđuju da je Zakupoprimac obvezan plaćati cijenu zakupa oglasnih površina u iznosu od 750.000,00 kuna (bez PDV-a) godišnje u jednakim mjesečnim ratama”, za prvu godinu zakupa, uz mogućnost produženja ugovora za još jednu godinu. U dvije godine koliko je ugovor trajao, trebala je, dakle, biti riječ o iznosu od gotovo 200 tisuća eura.


Ostaju nejasnoće




No, prema odgovoru gradonačelnika Marka Filipovića na vijećničko pitanje Maše Magzan, nezavisne vijećnice u Gradskom vijeću Rijeke, Autotrolej je od početka ugovora s tvrtkom Info Media Group, od lipnja 2022. godine, do rujna 2024. godine ostvario ukupne prihode od svega 25.424,01 eura.


U prvoj godini, 2022. ostvareno je tek nešto više od 1.800 eura, pa ako se to može opravdati činjenicom da je ugovor potpisan tek polovicom godine i da je dio autobusa još bio oblijepljen reklamama bivšeg zakupca, pitanje je zašto je u 2023. ostvareno tek 12.549,14 eura, a u prvih devet mjeseci prošle godine 11.035,57 eura.


Pritom, ako se uzmu u obzir odredbe ugovora da je Autotrolej na raspolaganje zakupoprimcu morao staviti pedeset autobusa za lijepljenje reklama i da se ugovoreni iznos od 750 tisuća kuna godišnje proporcionalno umanjuje ukoliko je, zbog kvarova ili drugih razloga zakupoprimcu na raspolaganju bio manji broj vozila, i dalje ostaje nejasno zbog čega je ostvaren toliko niži prihod od ugovorenog, osim ako više od osamdeset posto od pedeset ugovorenih autobusa nije cijelu godinu bilo u kvaru ili izvan prometa zbog drugih razloga.


Zabrana reklamiranja


S obzirom na navedene nejasnoće i nelogičnosti, objašnjenje smo zatražili od direktora Autotroleja Roberta Mrvčića i od gradske uprave. Pitali smo ih je li i kada istekao ugovor s tvrtkom Info Media Group, te je li suradnja nastavljena nakon isteka ugovora i čijom odlukom te ima li takav nastavak suradnje uporište u prethodnom ugovoru, kao i koliko je autobusa trenutno oblijepljeno reklamama koje je ugovorio zakupac.


Zanimalo nas je zašto prije ili neposredno nakon isteka ugovora nije raspisan natječaj za novog zakupca oglasnog prostora te hoće li i kada takav natječaj biti raspisan. Tražili smo i objašnjenje ostvarenih prihoda Autotroleja koji predstavljaju tek nešto više od deset posto od ugovorenih, a pitali smo i je li u ovom slučaju Autotroleju pričinjena šteta, u kom iznosu, hoće li Autotrolej potraživati eventualno izgubljene prihode i tko je za eventualno nastalu štetu odgovoran.


Do zaključenja ovog teksta, jučer poslijepodne, 8. siječnja, odgovore i objašnjenja nismo dobili.


Slična je pitanja gradonačelniku Marku Filipoviću još prije dva mjeseca uputila nezavisna vijećnica Maša Magzan.


U odgovoru dostupnom na web stranicama Grada Rijeke, Filipović ističe da je dio autobusa za koje je bio potpisan ugovor s Info Media Group po stupanju ugovora na snagu, od kolovoza 2022. još bio zauzet reklamama bivšeg zakupca, kao i da je, zbog nabave novih autobusa sufinanciranih sredstvima EU-a, pri čemu na tako nabavljenim autobusima oglašavanje nije moguće, broj autobusa dostupnih za oglašavanje smanjen, ali ne navodi niti koliko je autobusa bilo zauzeto postojećim reklamama, niti na koliko je od postojećih autobusa Autotroleja oglašavanje moguće.


Čak i ako je tak broj tek nešto više od deset posto od ugovorenog, postavlja se pitanje zbog čega je onda 2022., kad je većina novonabavljenih autobusa Autotroleja već bila isporučena ili barem ugovorena, sklapan ugovor za oglašavanje na 50 autobusa, te je isti produžen za godinu dana, kao i kako je suradnja s oglašivačem nastavljena nakon isteka ugovora.


Inspekcijski nadzor


Filipović ni na pitanje Maše Magzan nije odgovorio kada će novi natječaj biti raspisan, već je samo kratko naveo kako se zbog ograničenog broja autobusa na kojima je oglašavanje moguće razmatra pod kojim uvjetima će novi natječaj biti raspisan.


Takvim odgovorom nezadovoljna je i vijećnica Magzan koja ističe kako su, osim gradonačelnikovog otezanja s odgovaranjem, problematične ogromne razlike u odnosu na ugovoreni i ostvareni prihod Autotroleja.


– Procjena štete za Autotrolej je između 150 i 200 tisuća eura, od dana sklapanja Ugovora do danas, pri čemu se još uvijek koristi dvadesetak autobusa, iako je ugovor istekao još 30. lipnja prošle godine.


Gradonačelnik uporno pokušava opravdati veliki pad u prihodima od oglašavanja na autobusima time što je prethodni zakupac na raspolaganju imao više autobusa, što je irelevantno jer je Info Media Grupa potpisala ugovor za 50 autobusa i obvezala se za njihovo korištenje plaćati 100 tisuća eura godišnje, neovisno jesu li autobusi zakupljeni od oglašivača ili nisu.


Umanjenje godišnje obveze je moguće samo uslijed točno Ugovorom propisanih okolnosti, ali je u svakom slučaju nemoguće da je gotovo 90 posto autobusa bilo izvan prometa čitavo vrijeme. Ako je tako i bilo, tada mora postojati i dokumentacija u skladu s Ugovorom koja to potvrđuje.


Znakovita je nedavna intervencija Državnog inspektorata kada su privedena dva ilegalna radnika iz Banja Luke koji su radili na skidanju oglasa Info Media Grupe sa autobusa.


Brojna su neodgovorena pitanja koja ukazuju na nemar, neodgovornost i nepravilnosti u poslovanju zbog koji je komunalno društvo Autotrolej ostalo bez značajnih prihoda od oglašavanja na gradskim autobusima, kaže Magzan