Dame u najboljim godinama

‘Nikad nije kasno za probuditi labudicu u sebi’: Donosimo priču o Oksani Brandibouri i njenim prekrasnim 60+ balerinama

Marko Dobrecović

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Jako sam sretna da njima mogu dati taj osjećaj uzvišenoga i čarobnoga, prelijepe vještine kao što je balet, kaže Brandiboura



Vođena mišlju da ples postoji u svakom čovjeku, Oksana Brandiboura Kožul nakon dugogodišnje baletne karijere posvetila se podučavanju kroz svoj Dance studio Oksana Brandiboura. »Što ranije to bolje« – uvriježen je odgovor na pitanje kada je za osobu najbolje da se krene baviti baletom. No, ova umirovljena balerina balet izvlači iz svojih odraslih polaznika. Raspoređeni u tri skupine, Oksanini polaznici ispunjavaju svoje dječje snove – postati balerinom i uspravno koračati na vršcima stopala. Posjetili smo njezin sat baleta za osobe starije dobi i osvjedočili pozitivnom ozračju i razigranosti Oksaninih balerina.


Oksana Brandiboura svoj je studio osnovala 2007. godine, a on uz svojevremene prekide radi do danas. Stupivši u mirovinu, Brandiboura se ponovno aktivirala u radu studija. Polaznici su svrstani u tri grupe, a mi donosimo priču o 60+ balerinama.


Fizička aktivnosti i kretnja u trećoj dobi uvijek su dobrodošle, a bavljenje plesom uvijek se preporuča kako bi cijelo tijelo ostalo u formi. Učeći svoje polaznice baletnim pokretima, Oksana je baletni program prilagodila mogućnosti polaznica.


Foto Marko Gracin




– Najbitnije je da u ovoj dvorani osjećaju sreću na našim probama, iza koje stoji ozbiljan rad. S njima vježbam sve što se vježba na baletnim probama na kakvim sam ja stasala, naravno prilagođeno njihovim godinama i mogućnostima. Od njih tražim da vježbu odrade kako treba i po svim pravilima. Jako sam sretna da sam još nekome mogla pružiti taj osjećaj, ljubav i iskustvo plesa. Na kraju krajeva, ples je vrlo neophodna stvar za ljude, a za starije ljude posebno. U plesu ti rade obje polovice mozga. Pokret treba zapamtiti, ponoviti, razmišljati… Kažem da je ples čudo za koje svaki čovjek treba pronaći vremena, bez obzira o kojem se plesu radi. Ovo mi je najstarija grupa uzrastom, no njihov sat sastoji se od istih elemenata kao kod napredne grupe. Moraju znati kako se zove vježba, kako se radi vježba, održavati stav, držati tijelo i razviti koordinaciju. To je ozbiljna stvar koju činimo iz srca i iz ljubavi, kaže voditeljica Oksana.


Plesnost


Baletne sposobnosti počinju su savladavati još u djevojačkoj dobi. Oksana je u prošlosti podučavala i mlade snage, a sada je ovim, kako kaže, »naraslim djevojčicama«, najljepše je ispunjavati unutarnje želje.


– Puno sam radila s djecom. Imala sam cijeli studio pri kazalištu u kojima sam radila s talentiranim djevojčicama među kojima su neke postale prve balerine. Mnogo sam tražila od njih i pružala im i doista su čuda radile na špicama. Ovo su djevojčice koje su narasle u prelijepe žene. Ove žene u sebi imaju osjećaj prema plesu i baletu, prema umjetnosti i estetici. Ovdje to svaka stvara za sebe, a ja im pomažem da ta izražajnost ispliva na površinu, da otkriju svoje sposobnosti, osjećajnost i ženstvenost. Igramo se jednom vrstom teške umjetnosti kao što je balet. Ples je u svakome. Svatko može u sebi naći jednu vrstu »plesnosti«, emotivnog izražavnja, a ustvari i održavanja tijela. Najljepše je kad čovjek može prevladati strahove i ispuniti svoje unutarnje želje, dodaje Oksana.


Foto Marko Gracin


O izlasku iz zone komfora i savladavanje novih koraka, popričali smo i s Oksaninim balerinama. Jedna od takvih je Ksenija Paolini. Upoznavši nove prijateljice, Ksenija navodi kako je baletom kod Oksane zatvorila krug i probudila djevojčicu u sebi.


– Predivno je dan započeti baletom. Čak me i nakon jutarnje baletne probe zna držati ta glazba, pokret i emocije… Budeš k’o leptirić. Preko Facebooka sam uočila Oksanin plesni studio i odlučila se prijaviti na baletne probe za stariji uzrast. I onda priča ide dalje, proširi se do mnogih. Upoznala sam mnoge nove prijateljice na baletu. Poslije baleta imamo caffe klub (smijeh). Išla sam na balet u djevojačkoj dobi jer sam se morala nečime baviti. Podučavao nas je profesor Joža Komljenović. Sjećam se da smo radili predstavu »Cvrčak i mrav.« Dolaskom kod Oksane na balet krug se zatvorio. Opet sam na baletu, samo s drugim godištima, šaljivo će Ksenija.


Slično govori i balerina Suzana koja baletnim korakom hoda uzdignute glave.


– Točno godinu dana pohađam balet kod Oksane. Jako sam sretna. Nikada dosad nisam prakticirala balet, ali uvijek sam pratila mnoge predstave. Kao djevojčica sam htjela na balet, no sada je vrijeme za mene da budem balerina. Balet mi čini veliku sreću. Hodam po gradu s pravilnim držanjem i osmijehom na licu, navodi Suzana Lunder.


Foto Marko Gracin


Nova mladost


Upravo to bio jedan od Oksaninih motiva pri pokretanju ovog tečaja. Plan je urodio plodom, a Oksanine polaznice sada balet gledaju drugim očima.


– Jako sam sretna da njima mogu dati taj osjećaj uzvišenoga i čarobnoga, prelijepe vještine kao što je balet. Ušli su u taj svijet i počeli se baviti i sagledavati balet. Počeli su odlaziti na baletne predstave pa mi na sat dolaze s komentarima »Ona nije dobro ispružila rist« ili »Nije dobro koristila ruke.« Upoznali su svijet baleta i njima je lijepo, prepričava Oksana Brandiboura.


Baletna disciplina podrazumijeva jasnu stegu. Pravila postoje i na ovom satu, no u dvorani vlada dobra atmosfera, prepričava nam balerina Sanjina.


– Budući da je Oksana primabalerina, ona ima svoje kriterije, prilagođene našoj dobi i drži ih se u radu. Nama je ideal postići ono što balerine mogu, no svjesne smo da tu mogu uspjeti samo djeca koja u ranoj dobi krenu na balet. Svakim se danom trudimo biti što bliže tom idealu. Atmosfera na probama je odlična. Balet je umjetnost, ali i izrazito zahtjevna tjelesna aktivnost. Počinjemo primjenjivati mišiće koje u svakodnevici ne aktiviramo. Naravno, pritom se osjeća težina i zahtjevnost pokreta, no tu je glazba koja uljepšava te napore, govori nam Sanjina Marochini.


Oksanine polaznice vježbaju dva puta tjedno u jutarnjem terminu, a kada pripremaju plesnu točku, probe su i češće. Ovo je druga sezona da Oksana baletu podučava odrasle. Prošle su godine polaznice imali priliku gostovati na jednoj plesnoj produkciji. Spojivši sve skupine u jednu točku, voditeljica je vidjela uzbuđenje na 25 polaznika koji su sudjelovali u nastupu. Ovogodišnji je izazov napraviti cjelovečernju predstavu sa svim polaznicama.


Balerina Lidija voli Oksanin rad jer svoju energiju može povezati s ljepotom glazbe i pokreta.


Foto Marko Gracin


– Ima intenzivnijih satova i manje intenzivnih, kada ti je teže i kada ti je lakše. No, kao što je Oksana rekla, duh i ljepota baleta, elegancija i suptilnost, čine da se ti povežeš sa svojom energijom. Oksana ima prelijepi način, takav da nas njezine probe uzdignu i uljepšaju cijeli dan, a usto održavaš mišiće, ponekad i na načine na koje nisi očekivao. Fokus je uvijek prisutan, no bez one militarne discipline. Kako stariš, živjeti s glazbom i pokretom u društvu žena daje novu mladost i povezanost s tom energijom. Godinama plešem i bavim se jogom i tijelo mi je jako važno. Sve što mi se događa psihički, mentalno i emocionalno moram preraditi kroz tijelo, jer inače ostanem blokirana. Jako mi se sviđa Oksanin pristup i energija. Sviđa mi se što ne radimo u parovima, već se svatko može povezati sa svojom energijom, sa sobom i s ljepotom glazbe i pokreta, jasna je Lidija Šegon.


Važan katalizator


Govoreći o cjeloživotnom plesanju, balerina Jasna kod Oksane nastavlja svoje plesne korake


– Kad te mama sa šesnaest godina prvi put pusti vani na ples do 9 navečer, hahaha… Cijelog života sam plesala. Sjećam se mnogih plesnih dvorana i uvijek je bilo lijepo uz muziku i ples, prisjeća se Jasna Marović.


Velika je stvar ostvariti ono za što možda nikada nisi mislio da možeš. Utkavši baletne korake svojim polaznicama, Oksana navodi kako nikad nije kasno, a pogotovo danas kada je ples prisutan na svakom koraku.


– Taj svijet im nikad nije bio poznat niti dostupan i predivno je vidjeti ljude, koji su iz gledališta gledali balerine, kako se i sami u istome okušaju na pozornici. Nikad ne reci nikad. I sebi govorim da bih trebala ponovno početi svirati. Ja sam prošla sedam godina škole klavira, ali nikada poslije nisam više sjela za klavir. Treba si dozvoliti ispuniti želju i maštu te krenuti u novo. Imam osjećaj da je porastao interes za balet, ali i ples općenito. Meni se tako čini. Na društvenim mrežama prikazuje se mnogi plesni sadržaji iz cijelog svijeta. Baletni, standardni, moderni. Ples je putem društvenih mreža došao do mnogih, kaže Oksana.


Rasplesani kolektiv u svoju je svakodnevicu upisao i baletna jutra. Nakon vrijednog zalaganja na treningu, uz pokoju pošalicu kojom su nas očarale ove dame, uvijek ima vremena o plesnim i drugim aktualnostima progovoriti na naknadnoj kavi. Ples pritom čini važan katalizator produbljivanju odnosa i jačanjem međusobnih prijateljskih veza.


Tijelo i duh


Baletna prijepodneva postala su nezaobilazna aktivnost.


Foto Marko Gracin


– Uspijevam u jutarnjem terminu doći kod Oksane na balet. Bavila sam se mišlju i prije, no kako su termini ujutro, nisam uspjevala. Sada kada mi se prilika otvorila, sretna sam da mogu pohađati balet, prvenstveno zbog voditeljice te radi ove divne ekipe koja je inspirativna i pozitivna. Djeluje antistresno doći ovdje na ples. Tu je i glazba koja potiče razvoj duha i tijela. Svi znamo koliko je u ovim godinama važno raditi na stabilnosti, kaže nam Denis Pilepić.


Balerine se u pravilu umirovljuju u četrdesetim godinama, stoga je neobično lijepo bilo upoznati i ove koje u svojim šezdesetima počinju karijeru. U želji da njihove špice dosegnu pozornice i prikažu svoj rad, ostavljamo ih u njihovoj dvorani u Strossmayerovoj ulici koja sva pleše u ritmu klasike, dok prve balerine ulice krasi veliki osmijeh i pozitivan duh koji izbija iz svakog baletnog jutra.


Prilagođen korak


Kao umirovljena balerina, Oksana svjedoči kako se radi o profesiji koja uvelike troši tijelo. Upravo zato, za svoje polaznike prilagođava baletne korake i drži ih u formi.


– Kada dođu godine, ne znaš kako prilagoditi svoje tijelo. Nakon godina plesne karijere, i moje tijelo je »potrošeno«, gdjegod boli, stoga znam što bi njima moglo smetati, stoga im prilagodim pokret. U tijelu već postoji određeno ograničenje. Izražavanje u pokretu nešto je što je svima nama zajedničko. Našli smo se u razmišljanju da održavamo tijelo, osjećaje i pokrete, kaže Oksana Brandiboura Kožul.