Foto Marko Gracin
Nakon svih dosadašnjih probijanja rokovaza bilo kakve nove komplikacije više nitko ne želi čuti
povezane vijesti
Algoma Endeavour, brod na kojem je »vezano« 89 milijuna eura državnih jamstava, što za kredite, što kao kontragarancije za uplate kanadskog brodara, trenutno je u »Viktoru Lencu« na dokovanju, gdje bi se trebao zadržati narednih desetak dana. Na pokusnu plovidbu s ovim brodom planira se izaći odmah početkom nove godine, najvjerojatnije oko 10. siječnja.
Završetak ove novogradnje, za što je »3. maju« ovog ljeta (opet) ponestalo novaca, pa je u ovoj, zadnjoj fazi s 14 milijuna eura financirao sam brodar, Algoma Corporation, već je mjesecima apsolutni prioritet koji uvelike diktira druge aktivnosti, pa tako i one vezane uz početak operativnog poslovanja trećemajske tvrtke-kćeri »3. maj Rijeka 1905«, koja će preuzeti postojeću koncesiju i kroz koju će se nastaviti brodograđevna djelatnost na staroj adresi.
Dodatni poticaj
To će, međutim, potrajati još jedno vrlo kratko vrijeme jer, kao što je poznato, ugovorni rok u kojem se »Algoma Endeavour« mora isporučiti jest sredina veljače iduće godine. S naglaskom na »morati« jer nakon svih dosadašnjih probijanja rokova i financijskih projekcija po pitanju ovog broda, za bilo kakve nove komplikacije više nitko ne želi čuti, ponajprije u resornim ministarstvima gospodarstva i financija.
Dodatni »poticaj« da se brod završi unutar naredna dva, dva i pol mjeseca jesu i sudske nagodbe kojima se »3. maj« obvezao najkasnije do 28. veljače iduće godine namiriti nešto više od 20 milijuna eura. Riječ je o potraživanjima koje od matičnog »3. maja« potražuje Uljanik u stečaju, dok se oko dva milijuna eura od tog vrtoglavog iznosa odnosi na nagodbu koju je riječko brodogradilište, nakon presude Trgovačkog suda u Rijeci, potpisalo s Uljanik Proizvodnjom opreme iz Vodnjana, također u stečaju. Te nagodbe potpisane su 2023. godine, a financijski i ini problemi sa završetkom »Algoma Endeavoura«, koji je trebao isploviti iz Rijeke još početkom ovog ljeta, učinili su da se sada vodi dvostruka utrka. Sudske nagodbe ovršne su isprave što znači da po isteku 28. veljače postoji opasnost od prisilne naplate, drugim riječima blokade brodogradilišta s obzirom na to da matično društvo tih novaca nema niti će ih imati. Sav novac koji se dobije od primopredaje »Algome Endeavoura«, naime, otići će za zatvaranje kredita koji su iskorišteni za završetak ovog broda, i to samo jednog dijela jer će iza ove novogradnje ostati poveća financijska rupa.
Završno opremanje
Kolika točno, tek se treba obznaniti. No, ako se ima u vidu da je ovaj 225-metarski samoiskrcavajući brod za plovidbu Velikim jezerima originalno bio ugovoren za iznos od tadašnjih 47 milijuna eura, ako se pokažu točnim nagađanja da je kod parafiranja novog ugovora s kanadskim brodarom došlo do korekcije ovog iznosa nadole te da je »3. maj« iskoristio 70 milijuna eura kredita da završi ovaj brod, jasno je da će se raditi o pozamašnom minusu na kraju cijele ove balade. Osim toga, primopredajna rata, koju će Algoma platiti na isporuci, bit će dodano umanjena za ovih 14 milijuna eura s kojima financiraju ovo završno opremanje broda.
Isporukom »Algoma Endeavoura« definitivno završava priča starog »3. maja« za čije je obveze i negativni kapital od čak 114,5 milijuna eura jedino rješenje stečaj. Potpisane sudske nagodbe samo su okidač.
S obzirom na to da se zadnjih nekoliko mjeseci zastalo s idejom prodaje trećemajske tvrtke-kćeri, ostaje za vidjeti kako će se u ovoj prijelaznoj, ali i osjetljivoj fazi gašenja starog i startanja novog »3. maja« riješiti to pitanje. Drugim riječima, kako osigurati da »3. maj 1905« može početi operativno poslovati oslobođen utega da je dio stečajne mase »3. maja« odnosno da mu je vlasnik u bankrotu.
Priprema se gradnja novog kruzera
Valja se nadati da će se u narednim tjednima na razini Vlade intenzivirati donošenje ključnih odluka da bi novi »3. maj«, ovog puta s dodatkom »1905«, sigurno uskočio u koncesijsko »sedlo« na Kantridi. Pripreme za gradnju novog kruzera za Scenic grupu, za koji se zasad jedino zna da će biti veći i skuplji od prethodnih Scenicovih gradnji, pri čemu se spominje iznos od 250 milijuna eura, idu svojim tijekom. Iz Scenicove tvrtke MKM Yachts potvrdili su da bi naručeni čelik u Rijeku trebao stići u veljači iduće godine i da se odmah kreće s rezanjem crne metalurgije. Trećemajci će na ovom projektu ponovo biti angažirani na gradnji i djelomičnom opremanju trupa, a za pretpostaviti je da će angažmana biti i u kasnijoj fazi, kod opremanja kruzera. Ugovor između MKM Yachts i »3. maj 1905« koji vodi Vjera Marić potpisan je, podsjetimo, još u travnju ove godine. Ostaje za vidjeti i hoće li ova trećemajska tvrtka-kći biti ta koja će završiti još jedan posao koji je u tijeku, a to završno opremanje chemical tankera »Onega Gulf« koji je u »3. maj« stigao u veljači ove godine.