Fotografije: Petar Kürschner Jr., Marin Tomaš, Privatna arhiva
Magistra primarnog obrazovanja i magistar kulturalnih studija bave se izradom zabavnih pomagala koja kod djece potiču maštu te poboljšavaju kognitivne i motoričke vještine u djece
povezane vijesti
Igračke mogu uvelike obogatiti igru i podržati dječji razvoj poticanjem njihove mašte te postavljanjem temelja za poboljšanje kognitivnih i motoričkih vještina. Pritom, pomažu u podučavanju važnosti dijeljenja, suradnje i komunikacije, a ujedno su i mnogima omiljeni poklon za one najmlađe.
Razgovarali smo stoga sa Tihanom i Matkom Hrvatin, supružnicima koji su proveli više od pola životnog staža zajedno uz potporu psića Lole koja im pravi društvo dok rade u svojoj maloj “tvornici” igračaka NiPPOS.
Tihana je magistra primarnog obrazovanja, a Matko je magistar kulturalnih studija. Tihanino formalno obrazovanje i dugogodišnje radno iskustvo usko je vezano uz edukaciju jer je kroz višegodišnji rad kao učiteljica razredne nastave, odgojiteljica u predškolskim ustanovama te asistent u nastavi djeci s posebnim potrebama, tesala svoje znanje i zvanje. S druge strane, Matkovi interesi vezani za računalstvo i razvoj novih proizvodnih tehnologija omogućili su da se njihov brend realizira iz iz ideje u gotov proizvod.
Što vas je potaknulo da se bavite dizajniranjem edukativnih proizvoda i igračaka za djecu?
– Ideju je prvenstveno potaknula potreba za promjenom i želja za izlaskom iz dotadašnjih okvira, kao i zahtjevno životno razdoblje u kojem smo se nalazili. Bilo je bablje ljeto, trenuci mira u malom primorskom mjestu daleko od vreve grada.
Uz šum mora i zvuke galebova, ideja je polako poprimala oblik. Konkretno, za dizajniranje edukativnih proizvoda i igračaka za djecu inspiriralo me dugogodišnje učiteljsko iskustvo. Primijetili smo potrebu za igračkama i pomagalima koja djeca mogu držati u rukama i uz pomoć njih lakše usvojiti nastavno gradivo.
Kada je Tihana u nastavi izrađivala slične proizvode, uvidjela je da redovna djeca, darovita te djeca s poteškoćama u razvoju lakše uče i bolje reagiraju. Pokušala je pronaći takve proizvode i vidjela da nisu dostupni na tržištu pa smo odlučili zajedno krenuti u poduzetničku avanturu.
Tko su Tihana i Matko u slobodno vrijeme, a tko su na poslu?– Sretni smo što su nam posao i slobodno vrijeme isprepleteni i zaista uživamo u svakom trenutku. Jako volimo kreativu i stvaranje koje nam naš posao donosi, kao i nove ideje koje najčešće nastaju u slobodno vrijeme. Najistaknutija poveznica koja nas uz ljubav spaja je svakako glazba. Oboje volimo pjevati, a Matko svira gitaru. Uživamo u druženju s obitelji i prijateljima te šetnjama, putovanjima i koncertima. Kad se malo odmaknemo jedan od drugog i od našeg zajedništva, uživamo u cjeloživotnom učenju i šarolikim aktivnostima – Matko najviše u sportu, a Tihana u čitanju, jogi i moru. Nedavno smo upisali i tečajeve na Narodnom učilištu, Tihana 3. stupanj keramike, a Matko tečaj pjevanja. Stvarno imamo puno interesa i hobija, ali da ne pretjerujemo, ovo su oni koji nam trenutačno zaokupljaju najviše slobodnog vremena. Na poslu, Tihana je kreator ideja – smišlja proizvode te ima viziju zašto i kako sve treba izgledati. Zajedno razrađujemo proizvod do najsitnijeg detalja prije nego što krenemo s izradom. Matko je zadužen za tehnički dio i realizaciju – stvaranje projektnih nacrta, programiranje i upravljanje strojevima te dovršavanje proizvoda ručnim i električnim alatima. Zajedno se dogovaramo oko marketinga, zajedno radimo fotografiranje proizvoda, a i sve ostale odluke vezane za posao radimo zajedno. |
Dizajn logike i svrhe
Na koji uzrast djece ciljate svojim proizvodima i kako prilagođavate dizajn različitim dobnim skupinama?
– Naši proizvodi namijenjeni su djeci predškolskog i školskog uzrasta, a osim redovite, mogu ih koristiti i djeca s poteškoćama u razvoju, kao i darovita djeca – sve ovisi o trenutku kada će određeno pomagalo biti uvedeno.
Tako će pomagalo koje je predviđeno za prvi razred osnovne škole darovito dijete koristiti u predškolskoj dobi, a djetetu s poteškoćama u razvoju će biti od koristi u drugom ili trećem razredu. Ne koristimo univerzalni dizajn za određenu dob, već dizajn diktira logika i svrha svakog pojedinog proizvoda.
Koje vještine ili znanja želite potaknuti kroz svoje igračke, primjerice kritičko razmišljanje, motoriku ili STEM vještine?
– Ovo je stvarno teško pitanje jer je instinktivan odgovor – želimo potaknuti sve što znamo. Svako je pomagalo zasebno osmišljeno – neka su namijenjena učenju, neka razvoju motorike, neka raspoznavanju, a većina objedinjuje više navedenih značajki.
Uz svako pomagalo su uključene upute s navedenim ciljevima koji se postižu korištenjem i načinom provođenja odnosno zadacima. Ako želite da objedinimo ključne vještine koje želimo potaknuti kroz svoje igračke neka to budu razvijanje samostalnosti, organizacije i navika učenja te ljubav prema prirodi. Smatramo da to djeci danas u najvećoj mjeri nedostaje i čini bazu ispunjenog života.
Vidimo da imate karte za kvartove brojnih hrvatskih gradova. Kako se rodila ta ideja?
– Slagalica s dijelovima kvartova nastala je kao pomoć učenicima 2. razreda osnovnih škola kao dodatak nastavi prirode i društva za upoznavanje mjesta u kojem žive.
Budući da živimo u Rijeci, prvo smo izradili slagalicu s kvartovima grada Rijeke i dobili puno pozitivnih povratnih informacija, a posebno nam je bilo zanimljivo da odrasli na isti način kao i djeca uživaju u ovoj slagalici dok uče o svome gradu.
Nakon dobrih kritika, odlučili smo izraditi slagalice najvećih hrvatskih gradova, ali i otoka, i njihov broj se polako povećava. Pokušavamo ići nekim redoslijedom, ali znamo dobiti upit za izradu nekog posebnog grada ili otoka, tako da od nedavno imamo u ponudi slagalicu s dijelovima otoka Hvara, a napravili smo i slagalicu s dijelovima Kostrene, budući da se naša radionica nalazi u Doričićima.
Povratne informacije
Kako izgleda vaš proces razvoja proizvoda, od ideje do gotovog proizvoda?
– Ideja najčešće potiče direktno iz rada s djecom – i tu ideju na samom početku procesa skiciramo na papiru da bismo dobili obrise pomagala i definirali početne dimenzije.
Uz početnu ideju, raspravljamo o dodatnim značajkama koje to pomagalo može imati te provjeravamo u udžbenicima, radnim bilježnicama i školskom kurikulumu zadovoljava li pomagalo sve zadatke s učiteljskog aspekta.
Nakon što definiramo početni oblik, boje, dimenzije i druge osobine, razmišljamo kako ćemo proizvesti pomagalo s obzirom na materijal, šperploču ili masiv te proizvodni proces, lasersku ili CNC obradu.
Tome slijedi priprema nacrta na računalu, prilagodba nacrta stroju i postavljanje parametara izrade za pojedini stroj. Nekada izrada prvog prototipa ide glatko, a nekada je potrebno više vremena dok ne pronađemo prikladne parametre i postignemo zadovoljavajući izgled početnih dijelova.
Ovisno o pomagalu, naredne radnje uključuju lijepljenje i bojenje pri kojem isključivo koristimo ljepila i boje certificirana za izradu dječjih igračaka, brušenje, zaobljivanje rubova, ispuhivanje ili usisavanje, brisanje itd. Prototip onda testiramo, skupljamo povratne informacije i odlučujemo koje ćemo izmjene napraviti. Tada se vraćamo nacrtu i ponavljamo cijeli proces.
Usporedno s navedenim, pripremamo ambalažu i pišemo upute za pomagalo, što čini kompletni proizvod. Kao završni potpis, pomagalo i ambalažu namirišemo s nekoliko kapljica eteričnog ulja citrusa, kako bismo djeci probudili sva osjetila.
Radite li s pedagozima, psiholozima ili drugim stručnjacima kako biste osigurali edukativnu vrijednost svojih proizvoda? Na koji način testirate svoje proizvode s djecom i roditeljima prije nego što ih plasirate na tržište?
– Naše suradnje s pedagozima, psiholozima i drugim stručnjacima većinom su prijateljske prirode. Ovim putem na savjetima zahvaljujemo svim bivšim kolegama i dobrim prijateljima među kojima je i mnogo stručnjaka te široj i užoj obitelji.
Dobra volja i ljubav ljudi kojima smo okruženi daju veliki podstrek našem radu. Surađujemo i s udrugama kojima doniramo vlastite proizvode te cijenimo i uvažavamo svaku povratnu informaciju. U kontaktu smo s učiteljima, članovima obrazovnih udruga, odgojiteljima i roditeljima koji koriste naša pomagala i iznose nam svoja mišljenja. Sve informacije su nam dragocjene i koristimo ih za kontinuirani razvoj pa je tako većina proizvoda koje nudimo već poboljšana verzija istih.
Nesavršenost drva
Kako pratite nove tehnologije i obrazovne trendove te ih implementirate u svoje proizvode? S kojim ste se najvećim izazovima susreli tijekom razvoja edukativnih igračaka?
– Tijekom razvoja edukativnih igračaka susreli smo se s nizom izazova koji su zahtijevali kreativnost, strpljenje i upornost kako bismo ih uspješno prevladali te koji su oblikovali naš pristup dizajnu i proizvodnji. Jedan od najvećih izazova bio je tehničke prirode, uključujući izradu prototipova i izradu detaljnih tehničkih nacrta. Ovaj proces često zahtijeva mnogo iteracija i prilagodbi prije nego što prototip postane gotov proizvod, što iziskuje značajno vrijeme i resurse.
Na to se nadovezuje i testiranje proizvoda, kroz koje otkrivamo nedostatke i prostor za za poboljšanja i to dodatno produljuje proces razvoja. Također, perfekcionizam u izradi igrao je veliku ulogu, budući da težimo savršenstvu u svakom detalju.
S druge strane, korištenje drva kao osnovnog materijala, iako estetski i ekološki prihvatljivo, nosi sa sobom određene izazove. Nesavršenost drva kao materijala često zahtijeva dodatno prilagođavanje tijekom obrade i ručne finalizacije, što povećava vrijeme potrebno za izradu svakog proizvoda. Osim tehničkih i proizvodnih prepreka, suočili smo se i s izazovima u komunikaciji s ciljanom publikom.
Primjerice, izostanak odgovora ravnatelja osnovnih škola i drugih obrazovnih institucija u Rijeci otežao je uspostavljanje suradnje i plasiranje proizvoda u školsko okruženje, što je ključan korak u popularizaciji naših edukativnih igračaka. Unatoč ovim izazovima, svaki korak bio je prilika za učenje i napredak.
Kako prikupljate povratne informacije od korisnika i koristite ih za poboljšanje postojećih proizvoda?
– Uvijek nastojimo dobiti povratne informacije od naših korisnika, nekad uživo, nekad uz pomoć tehnologije, poruka, komentara, društvenih mreža, a u zadnje vrijeme i putem upoznavanja na prodajnim sajmovima. Uvijek zamolimo za povratnu informaciju, po mogućnosti kritiku, ali nam ne smeta niti pohvala. To nas gura naprijed i daje potvrdu da radimo dobar posao, a kritike nam pomažu u poboljšanju proizvoda i stvaranju novih pomagala.
Obnovljivi izvori
Kakve planove imate za buduće proizvode i na koji način želite proširiti svoj utjecaj na obrazovanje djece?
– Svojim igračkama, igrama i pomagalima želimo pokriti gradivo od prvog do osmog razreda osnovne škole te neka osnovna područja i zadatke u predškolskom obrazovanju djece. Našim proizvodima želimo djeci jasnije predstaviti gradivo te ih potaknuti na njima zanimljivije učenje i brže usvajanje nastavnih pojmova i vještina. Očiglednost pri učenju djeci je najpotrebnija, a igračka kojom je zorno prikazana vještina ili gradivo se pokazala kao izvrsno pomagalo u učenju.
Takav oblik motivacije i demonstracije je vrlo bitan za darovitu djecu, kao i za djecu s teškoćama u razvoju.
Uz poboljšanje kvalitete obrazovanja, vaša namjera je jačanje ekološke svijesti i ljubavi prema prirodi. Na koji se način to čini s pomoću vaših proizvoda? Također, u samoj proizvodnji implementirate zero waste načelo. Od čega su materijali i na koji je način vaš brend održiv?
– Drvo breze, točnije, laminirana brezina ploča je glavni materijal koji koristimo pri izradi naših proizvoda. Trenutno razvijamo nove proizvode za koje koristimo masiv hrasta te bukvu, bor i smreku. Drvo je resurs koji se može obnavljati bez iscrpljivanja, a materijalna svojstva koja ima, prvenstveno čvrstoća i lakoća obrade, čine ga idealnim izborom.
Korištenjem obnovljivih izvora čuvamo okoliš, a kroz princip zero waste dodatno čuvamo prirodu, jer ne stvaramo dodatan otpad prilikom proizvodnje.
Ostatke od drva, kojih je vrlo malo, jer nastojimo maksimalno iskoristiti materijal, dajemo prijateljima koji se griju na drva, a koriste ih za paljenje vatre. Inovativnost vlastitih proizvoda naglašavamo prirodnom ambalažom od jute i pamuka koja je osmišljena tako da se može koristiti kao ruksak ili torbica nakon što se proizvod stavi u uporabu, čime potičemo održivost kroz prirodne materijale iz obnovljivih izvora i ne stvaramo dodatan otpad jer odbijamo koristiti plastičnu ambalažu.