Film

Veliki uspjeh hrvatskog filma. “Obiteljski portret” Lee Vidaković nominiran za Oscara

Ervin Pavleković

HDLU PR

HDLU PR

Film »Obiteljski portret« prikazan je na više od 120 filmskih festivala diljem svijeta



ZAGREB – Nakon povijesnog uspjeha Nebojše Slijepčevića koji je prvi hrvatski dobitnik Zlatne palme, potom njegove nedavne Europske filmske nagrade, hrvatski je film kandidaturom animiranog filma »Obiteljski portret« autorice Lee Vidaković u kategoriji kratkometražnog animiranog filma za nagradu Oscar 2025. godine, postigao još jedan povijesni uspjeh. Kandidatura filma autorice Vidaković uslijedila je nakon nagrade Rigo Mora Award za najbolji međunarodni animirani film na Filmskom festivalu u Guadalajari, u Meksiku, koja je filmu domaće autorice i osigurala kvalifikaciju za prestižnog Oscara.


Dug festivalski put


Od svoje premijere, film »Obiteljski portret« prikazan je na više od 120 filmskih festivala diljem svijeta, a osvojio je 31 nagradu. Film je također osvojio brojne Grand Prix nagrade, u Japanu, Njemačkoj, Estoniji, Bugarskoj i Srbiji, kao i prestižnu nagradu Emile za najbolji zvuk i glazbu. U Hrvatskoj je film bio laureat na 33. Danima hrvatskog filma u Karlovcu, na kojem je nagrađen za najbolju režiju i scenografiju, a osim Oscara, film se natječe i za prestižnu francusku nagradu César 2025.


Film »Obiteljski portret« je animirani film koji kroz tehniku stop-animacije oslikava kompleksne obiteljske odnose na prijelazu iz zlatnog doba Austro-Ugarske u kaos koji slijedi. Inspiriran vlastitim iskustvima i povijesnim nasljeđem rodnog kraja, film se oslanja na arhitektonske i kulturne ostatke tog razdoblja, dok minijaturne scenografije i lutke oživljavaju specifičnu atmosferu vremena.


Kuća kao najvažniji lik




Radnja se odvija u aristokratskoj kući, gdje nenajavljeni posjet velike obitelji unosi nemir u ustaljeni mir glavnih protagonista. Kroz fragmentiranu naraciju, suptilne detalje i estetsku raskoš, Vidaković istražuje tenzije između tradicije, intime i neizbježnih promjena.


Prema riječima autorice Lee Vidaković, »kuća je najvažniji lik filma — njezina svjetlost, prostor i napetost između tišine i pokreta odražavaju ono što se događa unutar nje i izvan nje«. Inspirirana japanskom izrekom Daisaku Ikede prema kojoj »svaka obitelj ima svoje specifične okolnosti i probleme koje samo ona može istinski razumjeti«, priča dobiva univerzalnu dimenziju duboko ukorijenjenu u povijesnom kontekstu. Format animirane instalacije premijerno je predstavljen u sklopu samostalne izložbe Lee Vidaković »Obiteljski portret« u Galeriji Prsten u Meštrovićevom paviljonu, u svibnju prošle godine, a izložba je bila dio programa Animafesta 2023., gdje je premijerno prikazan i format kratkog animiranog filma. Hrvatsko društvo likovnih umjetnika (HDLU) prepoznalo je značaj ovog djela i dodijelilo je Lei Vidaković Godišnju nagradu HDLU-a za najbolju izložbu 2023. godine.


O autorici


Autorica Lea Vidaković multimedijalna je umjetnica koja radi na području animiranih instalacija i proširenih medija, primjenjujući tehniku stop animacije i lutka filma. Njezino istraživanje u području animiranog filma zasniva se na temi fragmentiranih i drugih alternativnih tipova narativa za animirane instalacije i proširene medije. Diplomirala je na grafičkom smjeru na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, završila studije animacije na HVO-u u Norveškoj, te master studije audio-vizualne umjetnosti na Kraljevskoj akademiji umjetnosti KASK, u Belgiji. 2020 je doktorirala na smjeru animacije na School of Art, Design and Media na Nanyang Technological University u Singapuru. Izlagala je na brojnim skupnim i samostalnim izložbama u Hrvatskoj, Italiji, Francuskoj, Singapuru, Srbiji, Švicarskoj, Egiptu, Portugalu, Norveškoj, Crnoj Gori, Belgiji i Austriji, a filmovi su joj prikazani na više od dvije stotine festivala animiranog filma širom svijeta. Sudjelovala je više znanstvenih konferencija, te umjetničkih rezidencija u Austriji, Francuskoj, Češkoj, Slovačkoj i Islandu. Dobitnica je više umjetničkih i filmskih nagrada. Članica je HDLU-a, SULUV-a, SAS-a (Society of Animation Studies) i CICANT-a (Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies). Profesorica je animacije i fotografije u animaciji na Sveučilištu Lusofona u Lisabonu. Živi i radi u Zagrebu i Lisabonu.