Piše Tihana TOMIČIĆ

Naša šoping groznica pokreće gospodarstvo

Tihana Tomičić

Foto Reuters

Foto Reuters

Vjerojatno nema nikog od nas tko na crnom petku, »black fridayu«, nije kupio bar neku sitnicu, bilo u dućanu, bilo online

placeholder


Vjerojatno nema nikog od nas tko na crnom petku, »black fridayu«, nije kupio bar neku sitnicu, bilo u dućanu, bilo online. Može nas ta američka glupost vezana uz Dan zahvalnosti nervirati, možemo reći da nas se to ne tiče jer je to dan koji slave Amerikanci, a ne Europljani. Ali činjenica da popusti krajem studenoga koji u Hrvatskoj uz to još traju i desetak dana, a ne samo taj zadnji petak u novembru, dobro dođu kao uvod u prosinački šoping.


Jer, to je tek početak – očekuje se da će samo u ovim danima krajem studenoga Hrvati potrošiti oko 150 milijuna eura, a to je za desetak milijuna više nego prošle godine, a onda tek slijedi stampedo jer kreće božićna groznica. Čak i ako pod bor stavljamo samo sitnice u obliku čokolada ili čarapa, potrošnja će rasti, jer tu su ne samo članovi obitelji, nego i prijatelji, poslovni partneri i svi drugi s kojima tijekom godine surađujemo, a na koje za vrijeme blagdana mislimo.


Izračun kaže da bi blagdanska potrošnja mogla ove godine biti oko 3,3 milijarde eura, a to je još dodatnih 130 milijuna eura nego 2023. Kad se zbroje »black friday« i Božić, sveukupno će Hrvati potrošiti skoro 300 milijuna eura više nego prošle godine.




Tako su izračunali u HGK-u, dok sindikati upozoravaju da treba imati na umu da ljudi traže jeftinije akcije za sebe, pa je to možda prividan podatak, s obzirom na to da velika većina građana ima nominalnu plaću nižu od prosječne, a ona manjina s bitno natprosječnim plaćama čine tu statistiku o prosječnoj plaći održivom. No, u svakom slučaju, koju god statistiku pratili – potrošnja u Hrvatskoj raste.


A ona je jedan od ključnih faktora i zamašnjaka opće stope rasta u Hrvatskoj, koja je trenutno kod nas na 3,9 posto i među najvišima je u Europi.


Naravno, kad je Hrvatska u pitanju, ona tek sustiže ostale europske zemlje za kojima je ranije kaskala desetljećima – sad jedna Njemačka stagnira, a Hrvatska »jaše« krupnim koracima naprijed. No i dalje je to tek sustizanje europskih prosjeka. I to ne samo u gospodarskom rastu, nego i u potrošnji.


Nedavni rast plaća u prvom redu u javnom sektoru razlog je za ta stalna povećanja potrošnje, jer da je riječ samo o privatnom sektoru, slabo bi trošili, osim ako se radi o IT sektoru i drugim propulzivnim djelatnostima.


Ostali bi štedjeli, a ne trošili, no statistika je zbroj netočnih podataka pa je dojam potrošnje ipak neumoljiv. To pokazuju podaci HGK-a koji kažu kako statistike potvrđuju da na crni petak dio potrošača ipak evidentno kupuje više od uobičajenog.


To se ne odnosi samo na trgovinu, nego i ugostiteljstvo, a i hotele i smještaj. Crni petak koincidira s početkom adventa, a hrvatski hoteli, posebno u velikim gradovima, ovih su dana krcati jer i domaći turisti prilično cirkuliraju među gradovima. Zagrepčani idu prema Opatiji ili Zadru i Dubrovniku, a Primorci prema Zagrebu.


Hotelska popunjenost, u onim objektima koji u ovo doba godine rade, ogromna je – i to je dio statistike o povećanoj potrošnji. Na sve će se uskoro nadovezati i skijanje, stoga u ovom začaranom krugu svi mogu trljati ruke.


Naravno, oni koji kupuju online, a takvih je nakon korone sve više, moraju paziti na prevare, dok oni s nižim plaćama i dalje itekako trebaju voditi računa da se na »zaigraju« s popustima i blagdanima, koji ih mogu financijski opteretiti na početku nove godine, u siječnju.


Sindikati i potrošačke udruge službeno poručuju da u najrastrošnijem mjesecu ne kupujemo stihijski, da ostanemo imuni na potrošačku groznicu. A ako se bude pretjerivalo s cijenama, i da neke proizvode valja bojkotirati, kao što su Talijani prošle godine bojkotirali skupu paštu, pa je cijena na kraju – pala.


No, za to nam trebaju organizirane potrošačke udruge, a to je sektor koji je u Hrvatskoj među najmanje razvijenima kad je riječ o razvoju građanskog društva i građanske svijesti.


Stoga, realno je da ćemo kao i uvijek u prosincu potrošiti i više nego što imamo. A gospodarstvo će nam biti zahvalno na našoj ne-svijesti, jer to je kotač koji je okreće svima u korist. Osim možda nama koji ćemo u siječnju sanirati minuse na računima.