Grad Rijeka stvara preduvjete za jednosmjenski rad svih osnovnih škola
povezane vijesti
RIJEKA – Prema trenutnim planovima Grada Rijeke početak radova na rekonstrukciji i dogradnji Osnovne škole »Fran Franković« planiran je u drugoj polovici 2026. godine, uz pretpostavku odobrenja projektnog prijedloga iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Ove je godine izrađen dokument Analiza postojećeg stanja za Osnovnu školu »Fran Franković«, koji predviđa detaljnu rekonstrukciju i dogradnju škole kako bi se ostvarili potrebni kapaciteti za jednosmjenski rad.
Analiza stanja
Analiza trenutnog stanja je pokazala da je za prelazak na jednosmjensku nastavu potrebno izgraditi sedam novih učionica kako bi se zadovoljili važeći normativi.
Pored toga, planira se i izgradnja dodatne male sportske dvorane s pratećim sadržajima, odnosno garderobama i sanitarijama.
U Gradu ističu da trenutna dvorana, čija je površina ispod standarda, neće biti dovoljna za održavanje tjelesne nastave za svih 26 razrednih odjela u jednosmjenskom rasporedu. Za prelazak na jednosmjenski rad, planirana je dogradnja školskog prostora i nove sportske dvorane na bruto površini od 1.559 četvornih metara, dok će se postojeći školski prostor i dvorana, bruto površine 3.360,70 četvornih metara, obnoviti i rekonstruirati.
Prema projektnoj dokumentaciji, rekonstrukcija montažnog objekta škole obuhvaćat će radove statičke analize i sanacije konstrukcijskih pukotina, odnosno stropova, zidova i podova, kao i energetsku obnovu vanjske ovojnice – zidova, stropova i krova, uz pažnju na dodatno opterećenje toplinskom izolacijom, zamjenu dotrajalih podnih obloga, soboslikarsko-ličilačke radove te adaptaciju sanitarnih čvorova.
Ovi radovi, kažu u Gradu, omogućit će sigurnije i ugodnije okruženje za učenje te bolju organizaciju nastavnog procesa. Izgradnjom novih kapaciteta i modernizacijom postojeće infrastrukture, OŠ »Fran Franković« postat će škola prilagođena standardima suvremenog društva i spremna za izazove cjelodnevne nastave. Svi ti radovi planiraju se sufinancirati prijavom projekta na poziv iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Pored toga, iz proračunskih sredstava Grada Rijeke planira se izvršiti i široki spektar radova na obnovi i rekonstrukciji, a u predstojećoj godini planira se izrada idejnog, glavnog i izvedbenog projekta te proces nabave izvođača.
Nastava će se tijekom radova održavati na siguran način, unutar postojećih prostorija, bez potrebe za preseljenjem učenika, a u Gradu kažu da je primarni cilj da ne dolazi do prevelikih ometanja nastave te da su djeca zbrinuta, uz poštovanje najviših sigurnosnih standarda.
Ograničeni prostor
Istovremeno se planira i dogradnja Osnovne škole Zamet. Riječ je o školi koja trenutno ima ograničene prostorne i infrastrukturne resurse te zaposlenici imaju smanjene stvarne mogućnosti za organizaciju i provedbu očekivanih oblika odgojno-obrazovnog rada kojim bi odgovorili na potrebe povećanja prosječnih postignuća i smanjenja razlika među skupinama učenika.
Sve to dovodi do činjenice da se jednosmjenski rad u zametskoj školi odvija samo za učenike od 5. do 8. razreda, dok se nastava za učenike od 1. do 4. razreda odvija dvosmjenski.
Trenutno je u tijeku izrada Analize mogućnosti rekonstrukcije, kojom će se utvrditi konkretne prostorne potrebe škole. Na temelju rezultata analize poduzet će se daljnje aktivnosti vezane uz izradu potrebne dokumentacije i prijavu na natječaj NPOO-a.
To bi se trebalo realizirati u idućoj godini, a kao i kod drenovske škole, plan je da u 2026. godini bude početak radova na dogradnji škole kako bi se osigurali uvjeti za uvođenje jednosmjenskog rada, uz pretpostavku odobrenja projektnog prijedloga iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Cilj Grada Rijeke je da do školske godine 2026./2027. sve osnovne škole rade u jednoj smjeni, što je u skladu s obvezom Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih da procijeni infrastrukturne potrebe za prelazak na jednosmjenski rad. Prema projekcijama, očekuje se prilagodba razrednih odjela s obzirom na demografske promjene, što će dodatno omogućiti kvalitetniji i učinkovitiji obrazovni proces.
Slijedom tih projekcija Grad je procijenio potrebu ulaganja u infrastrukturu drenovske i zametske škole, jer trenutno su to jedine riječke škole koje nemaju jednosmjensku nastavu. Naime, od ove školske godine tri su škole – Kantrida, Pehlin i Turnić, prešle na jednosmjenski rad, što je rezultat suradnje Grada i škola.
Organizacija dana
S obzirom na to da u Hrvatskoj čak 60 posto učenika osnovnih škola pohađa nastavu u dvije smjene, dok 3 posto učenika pohađa nastavu u tri smjene, Rijeka se pokazala kao predvodnik u unaprjeđivanju obrazovnog sustava, ostvarivši značajan korak prema potpunoj prilagodbi osnovnih škola na jednosmjenski rad.
Za razliku od smjenskog rada koji otežava mogućnost povećanja broja nastavnih sati i predstavlja prepreku za implementaciju cjelodnevne škole te negativno utječe na uspjeh učenika jer ograničava mogućnosti dodatnih nastavnih aktivnosti i kvalitetnog usvajanja gradiva, model jednosmjenskog rada omogućava učenicima više vremena za izvannastavne aktivnosti, kvalitetniju organizaciju dana i smanjenje opterećenja na školsku infrastrukturu.
Pročelnica Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade Iva Erceg naglašava da će ovaj model olakšati organizaciju obiteljskog života, pridonijeti uspjehu učenika i učiniti Rijeku privlačnijom za mlade obitelji.
– Jednosmjenski rad podržava aktivno sudjelovanje učenika u sportskim, glazbenim i umjetničkim aktivnostima, što će dugoročno pridonijeti razvoju i boljem postignuću školaraca. Grad Rijeka trenutno ulaže u proširenje i obnovu školske infrastrukture za dvije ključne škole koje će omogućiti prelazak na jednosmjenski rad, OŠ »Fran Franković« i OŠ Zamet. Važno je napomenuti da se ovaj proces provodi postupno, s planiranim rokovima i fazama. Ovim projektima Rijeka postavlja temelje za stvaranje bolje obrazovne budućnosti, čineći grad atraktivnijim mjestom za život, rad i odgoj novih generacija, zaključuje pročelnica.
Planiranje obiteljskog života
Hrvatska se, u usporedbi s drugim europskim zemljama, suočava s velikim izazovima u pogledu trajanja i kvalitete obveznog obrazovanja. Trenutno je obvezno obrazovanje u Hrvatskoj jedno od najkraćih u Europi, trajući svega osam godina. Također, broj nastavnih sati koje učenici odrađuju tijekom obrazovanja niži je od europskog prosjeka, što se negativno odražava na postignuća učenika u međunarodnim ispitivanjima poput PISA testova.
Na razini primarnog obrazovanja učenici u Hrvatskoj provedu 1.890 sati na nastavi, dok europski prosjek iznosi 4.062 sata, što pokazuje da hrvatski učenici u prosjeku imaju više nego dvostruko manje nastavnih sati. Osim što je ukupan broj nastavnih sati manji, Hrvatska zaostaje i u ključnim područjima poput čitanja, pisanja i matematike, koji čine najveći dio kurikuluma.
– Po završetku ove, mogu reći, reforme sustava, učenici će moći lakše sudjelovati u sportskim, glazbenim i umjetničkim programima, razvijati interese te poboljšati znanje kroz dodatne edukativne programe, što će u konačnici pridonijeti boljim postignućima učenika i njihovom uspjehu u školama. Jednosmjenska nastava uvelike će pridonijeti i lakšem planiranju obiteljskog života s obzirom na činjenicu da će reforma omogućiti boravak djece u školi koji se odvija istovremeno s boravkom roditelja na poslu i, samim time, lakše planiranje popodnevnih aktivnosti i smanjenje potreba za dodatnim čuvanjem djece. Ovi projekti donose koristi koje su ključne za rast i razvoj zajednice te stvaranje kvalitetnijih uvjeta za buduće generacije, navodi pročelnica.