ENNA Logic i ENNA Transport - domaća logistička podrška terminalu Rijeka Gateway
povezane vijesti
Procjenjuje se da jedan dolar ulaganja u luku multiplicira 10 dolara u drugim gospodarskim djelatnostima. Vrijedan je to podatak zna li se da se u Rijeci upravo događa veliko ulaganje u kontejnerski terminal Rijeka Gateway, a ukupna investicija procjenjuje se na više od pola milijarde eura.
No, svaka uspješna luka treba u pozadini imati razvijenu željeznicu kako bi teret koji brodovi dopreme u luku s raznih krajeva svijeta svakodnevno, neometano, brzo, cjenovno povoljno i na ekološki prihvatljiv način nastavio svoj put dalje, prema krajnjim odredištima.
Jedan teretni vlak može prevesti neusporedivo više robe nego što bi to bilo moguće brojnim kamionima, koji za isti posao trebaju puno više goriva i ljudi, dok istodobno zakrčuju ceste i zagađuju okoliš. Brzina i sigurnost također su izuzetno bitni faktori za konkurentnost svakog prometnog koridora, jer značajno utječu na cijenu transporta roba koje njime prolaze pa tako i na finalnu cijenu svakog proizvoda. Uz morske terminale, neizostavan element logističkih pravaca svakako su i kopneni intermodalni terminali, kao poveznice i mjesta prekrcaja i preusmjeravanja tereta na putu do njihova konačnog odredišta.
U riječkoj luci se trenutačno događaju velike investicije koje je ovaj grad desetljećima čekao. Investicije su to koje će značajno utjecati na gospodarsku sliku Rijeke, pa i cijele RH. Da bi one mogle ostvariti svoj puni potencijal, nužno je da ih prate i brza ulaganja u željezničku infrastrukturu.
Zbog trenutnog stanja na prugama, željeznički prijevoznici tereta suočavaju se s velikim izazovima kako prevesti teret u situaciji kada su pruge zatvorene za promet na više pravaca. Takozvani transit time sve je duži, a ključni građevinski projekt za željezničku infrastrukturu, nizinska pruga od Rijeke do Zagreba, još nije niti započet. Istovremeno, velik dio pruga u RH su jednokolosiječne te im je nužna modernizacija.
Osim toga “riječki bazen”, u kojem se nalazi i kontejnerski terminal Rijeka Gateway, lokacija je s najvećom koncentracijom industrije, luka i terminala usko povezanih željeznicom koja prolazi iznimno teškom brdskom prugom s jednim od najvećih uspona na željezničkoj mreži u Europi. Prema najavama iz resornog ministarstva mora, prometa i infrastrukture, u idućih desetak godina uložit će se 6,2 milijarde eura u željezničku infrastrukturu, a projekti će se uglavnom financirati sredstvima Europske unije.
Logistika – velik potencijal razvoja RH
Europska komisija potiče ulaganja u željeznicu jer je prihvatljiva za okoliš. Naime, dok je cestovni promet jedan od najvećih zagađivača zraka, željeznički promet odgovoran je za samo 0,4 posto emisija stakleničkih plinova u prometnom sektoru EU-a te predstavlja održivu alternativu, posebno u kontekstu prijevoza roba.
Osim što je čišći za okoliš, teretni željeznički prijevoz stvara i manje buke, sigurniji je u usporedbi s cestovnim prijevozom te troši manje energije. Jedan teretni vlak može zamijeniti stotine kamiona na cesti, čime pridonosi smanjenju prometnih zagušenja, ali i značajno smanjuje troškove logistike kada je riječ o prijevozu velikih količina roba.
Zeleni plan EU-a predviđa da se željeznički teretni promet u EU-u poveća za 50 posto do 2030. godine, odnosno udvostruči do 2050. u usporedbi s 2015. godinom.
Uviđajući velik potencijal razvoja željeznice, ENNA grupa planira značajna ulaganja u transport i logistiku. Ukupno, u logističke i projekte obnovljivih izvora energije grupacija će u idućih deset godina uložiti milijardu eura.
Najveća investicija odnosi se na kontejnerski terminal Rijeka Gateway na Zagrebačkoj obali, koji ENNA razvija s APM Terminalsom (dio Maersk grupe).
Terminal u Rijeci, prema planu otvaranja, s radom bi trebao početi 2025. godine. Kroz očekivano povećanje prometa na preko milijun kontejnera godišnje nakon proširenja u drugoj fazi, Rijeci bi trebao osigurati status glavne luke Jadrana za kontejnerski prijevoz robe.
Terminal će se opskrbljivati el. energijom isključivo iz obnovljivih izvora, imat će fotonaponske elektrane, a zahvaljujući elektrifikaciji gotovo sve opreme, terminal će imati značajno niži ugljični otisak od prosječnog usporedivog terminala. Uz to, bit će opremljen visokoučinkovitim sustavom za upravljanje odvodnjom što će osigurati da ulja i druge štetne tvari neće otjecati u more oko terminala.
Potpuna logistička usluga
Logističke tvrtke ENNA grupe su ENNA Transport i ENNA Logic.
ENNA Transport prvi je hrvatski privatni željeznički cargo prijevoznik. Posluje gotovo deset godina i uspješno širi svoje poslovanje u regiji jugoistočne Europe koristeći prednosti odličnoga geografskog položaja Hrvatske i organizirajući prijevoze diljem Europe. Tvrtka je u 2023. prevezla više od 3 milijuna tona robe, što čini 22 posto ukupno prevezenog tereta u Hrvatskoj. Iz sjedišta tvrtke u Zagrebu 24 sata na dan upravlja se transportnim operacijama. Primarno područje rada ENNA Transporta su Hrvatska, Slovenija, Srbija, Mađarska i BiH.
Prošle godine ENNA Transport dobila je sve dozvole za obavljanje usluga željezničkog teretnog prijevoza i u Sloveniji te su u planu zapošljavanja izvršnih radnika u 2025. ENNA Transport SI ima za cilj postati značajan partner klijentima za prijevoz tereta u srednjem dijelu Europe. U Srbiji posluje ENNA Transport BGD koja je prve vlakove pokrenula u svibnju 2023. Tvrtka bilježi značajan rast u prijevozu intermodalnih vlakova i očekuje se daljnji rast poslovanja.
ENNA Transport koristi suvremeni vozni park koji čini 16 lokomotiva (dizelskih i električnih) te posjeduje 200 intermodalnih vagona za prijevoz kontejnera. Trenutno ima oko 200 zaposlenika, a planirana su i nova zapošljavanja i daljnje širenje u regiji jugoistočne i srednje Europe. Kako bi privukla mlade u sektor željeznice, tvrtka nudi i stipendije učenicima koji se školuju za strojovođe u Tehničkoj školi u Zagrebu.
Tvrtke ENNA Transport i ENNA Logic pružaju potpunu logističku uslugu. ENNA Logic donosi multimodalna korisnička rješenja – od konvencionalne željeznice prema intermodalnoj. Pri tome nudi i prilagođena rješenja za ispunjavanje specifičnih potreba klijenata, uzimajući u obzir čimbenike poput vrste tereta, volumena i odredišta. Fleksibilnost u prilagodbi specifičnim zahtjevima klijenata omogućuje tvrtki da odgovori na sve potrebe tržišta, bilo da se radi o lokalnom ili međunarodnom transportu.
Pritom se u poslovanje uvode moderne tehnologije, interne aplikacije, kao i IT sustav za praćenje operativnog poslovanja zvan ZEDAS koji će biti u funkciji 2025. godine, GPS na vagonima i lokomotivama da bi svi sudionici u lancu u svakom trenutku mogli pratiti kretanje vlaka, odnosno tereta, što smanjuje rizik od gubitaka ili pogrešaka, ali i omogućuje informiranje klijenata o statusu robe.
Energija koja donosi vrijednost
U diviziji energija ENNA grupa do 2035. planira strateška ulaganja u iznosu od 670 milijuna eura, od čega najviše u solarne parkove 330 milijuna, a u geotermu 240 milijuna eura. Tvrtka ENNA Next tržištu nudi kompletan spektar energetskih usluga prema konceptu “one stop shop”; opskrbu električnom energijom i plinom, otkup el. energije, virtualne elektrane, kao i solarne elektrane za poslovne korisnike i kućanstva.
S obzirom na to da je ENNA grupa fokusirana na projekte koji pridonose zelenoj transformaciji, kompanija posljednjih godina snažno ulaže u geotermalne izvore energije.
Riječ je o idealnom obnovljivom izvoru jer omogućuje kontinuiranu proizvodnju – 24 sata na dan 365 dana u godini, i ne ovisi o vremenskim uvjetima kao što su primjerice količina sunca ili vjetra. Ta činjenica geotermalne elektrane čini idealnima i za balansiranje elektroenergetskog sustava koji priključuje sve više nestabilnih obnovljivih izvora energije.
U tijeku su dvije velike investicije ENNA grupe u iskorištavanje geotermalnog potencijala Hrvatske, kod Slatine i Babine Grede. Planirana snaga buduće elektrane kod Slatine je 20 MW što ju čini najvećom ORC (Organic Rankine Cycle) elektranom u Europskoj Uniji, a vrijednost investicije premašuje 140 mil. eura.
ORC tehnologija jamči zatvoreni, a time i najčišći sustav proizvodnje električne energije. ENNA grupa ovaj projekt razvija od 2022. godine, a elektrana bi najranije s radom mogla početi 2028. godine.
Za sutra koje vrijedi
Kroz projekte koji dokazuju da je moguće snažno rasti, a istovremeno donositi vrijednosti za širu zajednicu, ENNA Grupa pozicionirana je kao lider u održivom razvoju, a prepoznatljivosti grupacije doprinosi i novi vizualni identitet koji je predstavljen ove jeseni.
On odražava činjenicu da se Grupa mijenja, raste i širi na nova tržišta. Namjera je grupacije stvoriti brend koji je suvremen, uvjerljiv i privlačan i koji odražava vrijednosti ENNA grupe, kao robusnog poslovnog sustava koji se zna i može nositi s izazovima, a istodobno je dovoljno fleksibilan za laku prilagodbu svim budućim promjenama.
U procesu rebrandinga, promijenjeni su logotipovi/zaštitni znakovi svih tvrtki u grupi, ali i njihov cjelokupni vizualni identitet. Kroz novu poslovnu strategiju ENNA želi pokazati da rast ne znači samo da grupa postaje veća; rast podrazumijeva i da postaje bolja u smislu održivosti i zaštite okoliša. Novi slogan Grupe stoga s razlogom glasi: Za sutra koje vrijedi.