Najbolji rukopis

Predstavljen roman “Vi niste ovdje” Doris Pandžić, dobitnice Književne nagrade “Drago Gervais”

Ervin Pavleković

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler



Nakon što je koncem prošle godine Doris Pandžić proglašena dobitnicom Književne nagrade “Drago Gervais” za najbolji neobjavljeni rukopis, sada je, godinu nakon, njezino djelo “Vi niste ovdje” ugledalo svjetlo dana, a znatiželjne čitateljske oči su u Gradskoj knjižnici Rijeka budno pratile razotkrivanje autoričine nakane, misli i poriva da kontekstualizira sada već gotovo pa zaboravljeno pandemijsko vrijeme, a moglo se čuti i poneki od ulomaka iz njezinoga djela.


Odabir za Književnu nagrada “Drago Gervais”, podsjetio je ravnatelj GKR-a Niko Cvjetković, odvija se u ciklusu od dvije godine potpuno anonimno pa stručno povjerenstvo čita sve pristigle rukopise, kojih je u pravilu od 50 do 70, od kojih samo manji broj ide u uži izbor, koji se još jednom čita, a potom se o djelima temeljito raspravlja.





Iako se radi o anonimnom procesu, govori, stručno povjerenstvo prati književnu produkciju, pa nerijetko zna pogoditi o kojem bi se autoru moglo raditi. To, dakako, govori i o samome povjerenstvu, o “ljudima koji su na terenu književnosti apsolutno doma”, a radi se o kombinaciji onih iz akademske zajednice te pisaca koji su ponekad i urednici, pa se “nastoji uzeti u obzir sve što pristigne, sa svakog mogućeg aspekta”. A kako to obično biva, nijanse odlučuju.


Bizarna, traumatična situacija


Između mnogo prijavljenih mogućnost da baš njezin rukopis osvoji nagradu, kazala je, iznenadio je i samu autoricu Doris Pandžić, a ono što joj je donijelo nagradu, istaknula je Gordana Brkić-Žagar koja ja moderirala razgovor, je “niz ne baš čvrsto povezanih elemenata koji se inače, nakon što roman pročitate, vrlo lako mogu dekonstruirati i čitati zasebno kao cjelina”.


No, “ono što je specifično je vrijeme radnje, u kojem se cijela ta priča događa, a to je vrijeme pandemije”, pa je autorica “precizno izvukla neke važne trenutke koji su nas sve obilježili”.



O cijelome pandemijskome vremenu, pojasnila je autorica, odlučila je pisati baš u trenutku u kojemu je sve i sama proživljavala, ne zapisivati naknadno, jer nije htjela zaboraviti tu bizarnu, traumatičnu situaciju.


Da ta situacija jest specifična u smislu traumatičnosti ocijenila je i Barkić Žagar istaknuvši da se “kroz cijele priče provlače strahove koji su nas sve obilježili, determinirali, priznali mi to ili ne”.


I sama autorica u naznačenome vremenskom okviru našla se u različitim situacijama, pa i u onoj, prisjeća se, u kojoj je u trenutku opće pandemije koronavirusa i popratnih simptoma koji se mogu pripisati i mnogim drugim bolestima zapravo sumnja uvijek padala na koronavirus, dok se nerijetko, kao i u njezinom slučaju astme, zapravo radilo o nečemu posve drugom.


Knjiga koju nije bilo “gušt pisati”


Uz to, ono što je obilježilo spomenuto vrijeme i čega se također prisjetila su i potvrde, brojne rasprave za ili protiv cijepljenja te brojna druga ograničenja, između ostalih i kretanja. A ta paranoja, dodala je, prešla je od one s korone u sadašnju u strah od rata, što je posebno izraženo u onim zemljama u kojima se odvijaju vojne vježbe.



Glede likova koji se pojavljuju u autoričinim pričama, kaže kao ima i izmišljenih i stvarnih, a potonji imaju izmijenjena imena, no čitajući će se prepoznati. Naslov knjige, kaže autorica, nastao je iz ilustracije koje je na naslovnici knjige, rad “Vi niste ovdje”, koji prikazuje mapu grada, a odabrani naziv najbolje održava pandemijsku situaciju u kojoj smo imali osjećaj “da mi nismo tamo”.


O nastajanju samoga djela Pandžić pojašnjava kako inače spaja tekstove, radi vezivno tkivo među njima, no u ovoj je knjizi bilo preuređivanja; neke je dijelove izbacila, nadopisivala je ili pak preradila dijelove.


Na pitanje oslobađa li je to, samo djelo, koje govori o vremenu pandemije, autorica kaže kako joj je to bila jedina knjiga koju joj nije bilo “gušt pisati”, koja ju je više opterećivala, no otpustila je to i može zaboraviti, pa u tom smislu jest “opuštajuće” i “otpuštajuće”.


S obzirom na to i brojne naslove ili teme u kojima progovara, moderatorica je zaključila i da u knjizi “ima puno egzistencijalizma”, kao i “puno malih elemenata koji su biseri za sebe”, “kratkih suvislih rečenica”, odnosno misli s promišljanjem o životu koji se mogu izdvojiti kao mudre misli ili citati – “rukopis Pandžić definitivno ćete prepoznati; naizgled je kratko i pročitat ćete brzo, ali će vas tražiti da čitate ponovno”.