Foto Marko Gracin
Riječki javni prijevoznik spreman je povećati plaće tek za 15 posto. Kažu i da nemaju izbora nego snižene cijene karata od 1. siječnja vratiti na punu cijenu
povezane vijesti
Sindikatima u Komunalnom društvu Autotrolej, na sastanku održanom u četvrtak, u kolektivnim pregovorima ponuđeno je linearno povećanje plaće za sve radnike od 15 posto, i to od 1. siječnja 2025. godine.
Ova ponuda poslodavca iznesena je prema sindikatima nakon što je na koordinaciji Skupštine Autotroleja, održanoj 13. studenog, utvrđeno da povećanje plaće koje traže sindikati u iznosu od 75 posto nije moguće prihvatiti.
Temeljem zatraženog 75-postotnog povećanja plaća, prosječna plaća vozača u Autotroleju mjesečno bi iznosila 2.560 eura neto. Takav zahtjev Autotrolej ne može ispuniti bez značajnog povećanja cijena karata, priopćili su iz riječkog javnog prijevoznika.
Česte manipulacije
Nadalje, navode, prema ponuđenom linearnom povećanju plaće za sve radnike od 15 posto, plaće vozača rasle bi s 1.650 eura, koliko sada iznosi prosječna neto plaća, uključujući neoporezive naknade i prosječno 13 prekovremenih sati mjesečno, na 1.873 eura neto.
– Iznosi plaća u KD-u Autotrolej često su predmet manipulacija i tvrdnji da je sama plaća vozača u Autotroleju izrazito niska, odnosno da ona za vozača iznosi svega oko tisuću eura. Kada se spominje taj iznos, riječ je o osnovnoj plaći, odnosno iznosu koji se dobije množenjem koeficijenta i osnovice, bez ijednog od dodatnih elemenata koje čine plaću vozača u Autotroleju.
No, prema Zakonu o radu plaća radnika sastoji se od osnovne plaće, dodataka te ostalih primitaka radnika i u Autotroleju nema vozača koji radi i koji ostvaruje isključivo osnovnu bruto plaću. Dodaci na plaću u Autotroleju su mnogobrojni i uključuju uobičajene dodatke poput dodataka za prekovremeni rad, za rad nedjeljom i za rad blagdanom.
Međutim, uz te dodatne, u Autotroleju radnici ostvaruju i druge dodatke specifične za komunalna društva koja se bave uslugom prijevoza, poput primjerice dodatka za smjenski rad, dodatka za rad na linijama gradskog prometa, dodatka za rad na linijama prigradskog prometa, dodatka za rad u zglobnom vozilu, dodatka za rad u prekidnoj smjeni.
Radnicima u Autotroleju također se uvećava plaća za minuli rad. S obzirom na sve navedeno, vozač u KD-u Autotrolej, čim sjedne u vozilo kako bi obavljao poslove svog radnog mjesta, ostvaruje čitav niz dodataka koji predstavljaju njegovu plaću, kažu u Autotroleju.
Naknada na bolovanju
Također, navode da je u Autotroleju uvedena i nagrada za efektivni rad u iznosu od sto eura na mjesečnoj razini, odnosno 300 eura za kvartal. Vozači u Autotroleju ostvaruju i pravo na maksimalne neoporezive iznose za troškove prehrane i za radne rezultate.
Ovome treba pridodati i da vozači Autotroleja ostvaruju između 7 i 10 posto stimulacije na ostvareni promet od prodaje karata u autobusu.
– Ono što se također često ističe kao argument jest da vozači, doduše, ostvaruju ovu plaću kada rade, ali u slučaju privremene nesposobnosti za rad ostvaruju značajno manja primanja. S time u vezi valja istaknuti da radnici u Autotroleju ostvaruju naknadu plaće za vrijeme bolovanja u iznosu od čak 85 posto, što je više od zakonske regulative.
Treba reći i da bi prihvaćanje zahtjeva sindikata značilo da se financijska sredstava za plaće radnika u Autotroleju moraju povećati za gotovo osam milijuna eura, zbog čega prijedlog sindikata u ovom trenutku poslodavac, odnosno suvlasnik, ne može prihvatiti.
Unatoč tome, KD-u Autotrolej iznimno je važno zadovoljstvo radnika, osobito vozača, koji obavljaju temeljne poslove zbog kojih uopće postoji to komunalno društvo. S time u vezi, sindikatima je ponuđen spomenuti postotak povećanja plaće temeljem kojeg plaće vozačima u neto iznosu prosječno rastu za više od 200 eura mjesečno, navode u Autotroleju.
Od 1. siječnja vraćanje sniženih cijena karata na punu cijenu
U riječkom javnom prijevozniku ističu kako unatoč svim dodatnim naporima suvlasnici nisu u mogućnosti u cijelosti financirati povećanje plaća iz svojih proračuna, stoga Autotrolej nema izbora i mora trenutno snižene cijene karata od 1. siječnja 2025. godine vratiti na punu cijenu koja je bila na snazi do 1. lipnja ove godine.
Očekuje se i nastavak trenda povećanja voznog reda u narednom periodu, s obzirom na to da je od svibnja 2024. godine, odnosno od kada je povećana plaća, zamjetan dolazak većeg broja vozača i od tada je zaposleno 29 novih vozača.
Treba naglasiti i da neće biti dodatnog povećanja cijena što bi, u slučaju 75-postotnog povećanja plaća koje traže sindikati, bilo nužno. Isto tako, kako je i najavljeno, od 1. siječnja sljedeće godine učenicima srednjih škola s područja Rijeke mjesečne vozne karte bit će besplatne.