Marina projekt 2020.

Predstavljeno idejno rješenje rekonstrukcije rapske rive, evo kako će izgledati

Lucian Borić

Na južnom dijelu vrha rive, gdje se sada nalazi zid, postavile bi se mreže za odmaranje i uživanje u zalasku sunca, zvjezdanom nebu ili za baciti oko na brodice koje se vraćaju s friškim ribama



Prošloga tjedna, u Kinu Rab održano je predstavljanje idejnog rješenja uređenja gradske rive. Arhitekt Zvonimir Bušić javnosti je prezentirao rješenje koje je osmislila tvrtka Marina projekt 2020.
Osim gospodina Bušića, na rješenju su radili i arhitekti (ujedno i vlasnici arhitektonskog studija) Ivan Kujundžić i Nikola Bašić. Zadarski arhitekti koji imaju višegodišnja iskustva u adaptacijama riva i priobalnih područja (Nikola Bašić je projektirao Morske orgulje te Pozdrav suncu) pozabavili su se nekim izazovima kojima je izložena rapska riva, a ti izazovi tiču se konkretnih problema povećanja broja vezova u luci, parkinga, pješačkih zona, gradskih zidina, visinskih razlika same rive, pristupačnosti rive i ljudima slabije pokretnosti, ali i estetike i (ne)narušavanja specifičnog vizualnog identiteta Raba.
Neke od najbitnijih točaka s tog izlaganja donosimo u nastavku.


Parking i s njime povezana pješačka zona


Postojala bi dva terminala, terminal 1 (T1) i terminal 2 (T2) kao krajnje točke do kojih se može doći vozilima te dva prometna režima. T1 bi bio parking većeg kapaciteta za sve nerezidente stare jezgre grada. Ovdje bi se napravio parking za potrebe kako domaćih ljudi, tako i turista – onih koji ne prebivaju unutar gradskih zidina. U grad bi se odavde odlazilo pješice ili javnim prometom (električnim vozilima) koji bi se uveo po realizaciji ovog projekta.
T2 bi bio parking kapaciteta za oko 120 vozila, a nalazio bi se na mjestu gdje se trenutno nalazi parking Slavija. Ovaj bi parking bio završna točka prometovanja za ovlaštenike – stanovnike starogradske jezgre i tamošnje zaposlenike. Do ove točke (T2) bi bilo moguće doći (i ako niste ovlaštenik) i biciklima, motociklima i električnim romobilima.
Ovo je ujedno i prvi prometni režim. Gdje prvi režim završava, počinje i drugi, najstroži režim, a koji je rezerviran samo za pješake, za vozila javnoga prijevoza i ovlaštenike, ali na kraći vremenski period (dostava, opskrba, itd). Poanta ovakve prometne regulacije jest dobivanje veće urbane četvrti, koja nudi veću ponudu i kvalitetu za stanovnike i posjetitelje.


Estetika i vizualna dosljednost


U uvodnom dijelu izlaganja, prezentirane su i fotografije postojećeg stanja same rive. Tako su se autori idejnog rješenja osvrnuli na vizualnu buku – ili nedosljednost u dosadašnjem projektiranju. Na primjer, na kratkom potezu same rive postoje 4 različite vrste rasvjetnih stupova. Klupe su također “šarene” – od drvenih, kamenih, do pametnih klupa, a sve na maloj razdaljini. Uz dio zidina postoji drvored palmi, pa malo crnike… Poanta je osmisliti koherentan vizual kojim bi se naglasila postojeća vizura grada, njegove zidine, poboljšao kako prometni, tako i estetski aspekt starogradske jezgre. Duž rive bile bi postavljene i sjenice koje bi štitile prolaznike od sunca, a na kojima bi bilo posađeno prikladno ukrasno zelenilo.
Vrh Nove rive bio bi blago uzvišen, a ovdje bi se nalazio i “Oblak” – instalacija koja bi se po potrebi mogla ukloniti, no koja bi imala višestruku namjenu; zaklon od kiše ili sunca, kao dio pozornice za buduće koncerte ili događaje…
Na južnom dijelu vrha rive, gdje se sada nalazi zid, postavile bi se mreže za odmaranje i uživanje u zalasku sunca, zvjezdanom nebu ili za baciti oko na brodice koje se vraćaju s friškim ribama.
Pred kraj izlaganja, Miljenko Domijan, nagrađivani konzervator za zaštitu spomenika kulture i prirode, autor brojnih stručnih tekstova i članaka s područja umjetnosti, pozdravio je ovaj projekt. Naglasio je važnost rapskih zidina, otvaranja rive za pješake i podizanja rapske rive na razinu koju Rab zaslužuje.
Na kraju izlaganja, gradonačelnik je pozvao prisutne da postave pitanja, prijedloge i kritike, te da daju i sami svoj obol, svoje ideje i vizije. Također, zamolio je građane koji nisu mogli prisustvovati prezentaciji idejnog rješenja da posjete u sljedećih dva tjedna prostore Grada Raba te iznesu svoja mišljenja i prijedloge. Uvid u Idejno rješenje rekonstrukcije gradske rive moguć je radnim danom od 11. do 22. studenog 2024. godine u Velikoj vijećnici Grada Raba, u vremenu od 9 do 12 sati.