Reuters
povezane vijesti
Razlikuju li se moderni dizelski motori po pitanju održavanja od starijih? To smo pitanje postavili HAK-ovom tehničkom savjetniku Marinu Moravi i on nam je dao ključne odgovore u nekoliko točaka, piše revija HAK.
Motorno ulje ima neke novije zahtjeve i nije više 10W-40 ili 5W-40 ili 5W-30 već se prelazi na ulja nižeg viskoziteta 0W-20 pogodnijeg za lakšu pokretljivost motora na nižim temperaturama motora. To je pogodno za start-stop sustave i smanjuje habanje motora na niskim temperaturama motora. Niski viskozitet zna kod otvorene vožnje podići potrošnju ulja. Dostupnost ovog ulja zna biti problem na benzinskim pumpama pa je preporuka imati u vozilu u rezervnu litru ulja.
Adblue tekućinu važna je u obradi ispušnih plinova i prosječna potrošnja je od 0,7-1 l/1000 km što čini dodatni trošak u odnosu na starije dizelaše.
Spomenuli smo start stop sustav, s njim nam dolaze i kompleksnije (i bolje) tehnologije glavne baterije od 12V. Vrijeme zamjene je od 5 do 8 godina i tada su od 30-50% skuplje od nekadašnjih baterija koje su koristila vozila bez start-stop sustava.
Ako se osvrnemo na filtere ulja, zraka, goriva, nisu se dogodila neke značajnije promijene osim filtara goriva koji zbog većeg napretka u sustavu ubrizgavanja i viših radnih tlakova ima zadaću još više odvajati nečistoće u gorivu. Cijene filtara goriva mogu se razlikovati, za staro vozilo od 20 do 40 eura, a za novije vozilo od 40 do 200 eura, što ovisi o tome ima li filtar na sebi ima dodatne integracije senzora ili grijaće elemente filtara.
Održavanje remenskih prijenosa – ojačaniji su neki dijelovi. Alternator je postao elektromotor za start nekih dizelskih motora pa veće dimenzije tih dijelova podižu i cijenu u ovoj grupi dijelova. S obzirom na to da današnji alternatori odrađuju veći posao zbog povećanja električne opreme i kvalitetnije su izrađeni, oni duže traju. No kad postanu neispravni cijena popravka nije kao nekada.
Prijenosnici koji sudjeluju u upravljanju ili razvodu ventila glave motora (lanac, remen, zupčanici) su prošli poboljšanja i intervali zamijene su produženi pa su prijeđeni kilometri sdvostruko veći kod prve zamjene u odnosnu na starije generacije motora. Troškovi su zapravo u ovom segmentu niži jer se dijelovi ne mijenjaju tako često.
Grijači motora kod dizela su također prošli određena poboljšanja, dijagnoza neispravnosti je dosta jednostavnija te je moguća putem autodijagnostike. No cijena grijača je znatno veća jer se grijači danas uključuju i za vrijeme rada motora pa imaju puno veći broj radnih ciklusa što stavlja pred njih i veće zahtjeve. Kod nekih notora oni nisu više samo grijači već i senzori koji prate rad cilindara što još povisuje cijenu potrošnih rezervnih dijelova.
Spojka i zamašnjak dizelskog motora su pojačani zbog start-stop sustava i trajniji su nego nekada ali kad se istroše nešto su skuplji.
S obzirom na to da su servisni intervali između 20.000 – 40.000 km, rjeđi su odlasci u servis i neki proizvođači imaju redovne servise svake druge godine. Troškovi održavanja su se smanjili u odnosu na nekad, ali rezervni dijelovi i maziva su nešto skuplji. Ukupno održavanje povoljnije je jer je manje uslužnih radnih sati radionice. Može se reći da je održavanje današnjeg dizel motora povoljnije do 150.000 km kad kod većine proizvođača vrlo vjerojatno neće doći do većih problema osim redovnog održavanja.
Uz neke redovne potrošne rezervne dijelove današnji dizelski motori su dugo na tržištu i puno dijelova u ispušnom sustavu i sustavu ubrizgavanja su poboljšani pa kad gledamo motore koji ispunjavaju euro 6 normu ispušnih plinova 2014. godine i danas, možemo reći da je dosta problema manje na ključnim i skupljim komponentama i da današnji dizelski motori, uz redovito održavanje, mogu odraditi 300.000 do 500.000 km bez većih neispravnosti, što je, recimo, teško postići kod kod hibridnih i električnih vozila.