Stroži propisi

Velike promjene za sudionike u prometu: Tri pijanstva za volanom oduzimaju vozačku dozvolu – trajno

Slavica Kleva

S obzirom na to da vozači s nedovoljno iskustva uzrokuju veći broj nesreća, za njih se uvodi poseban pravni režim / Foto Vedran KARUZA

S obzirom na to da vozači s nedovoljno iskustva uzrokuju veći broj nesreća, za njih se uvodi poseban pravni režim / Foto Vedran KARUZA

Vozači koji u razdoblju od tri godine "prikupe" 12 bodova, dobit će rješenje o ukidanju vozačke dozvole, ponovo će pristupiti polaganju vozačkog ispita i pohađati autoškolu, dakako, sve o vlastitom trošku



RIJEKA – Skorim usklađenjem hrvatskog zakonodavstva sa zakonodavstvom Europske unije očekuju nas značajne novosti vezane za sigurnost cestovnog prometa u širem smislu riječi. O stanju u prometu na cestama Primorsko-goranske županije u godini koju smo zaključili te nove zakonske odrednice, bile su povod za razgovor s voditeljem Odjela za sigurnost cestovnog prometa u Policijskoj upravi primorsko-goranskoj, Borisom Skeledžićem.


– S obzirom na činjenicu da mladi vozači i vozači s nedovoljno vozačkog iskustva uzrokuju nesrazmjerno veći broj prometnih nesreća u odnosu na sve ostale vozače, namjera je posebnim pravnim režimom utjecati na ponašanje te skupine vozača. Tako bi za njih granica za suspenziju vozačke dozvole zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova bila nešto niža, 9 bodova, od granice koja vrijedi za sve ostale vozače, 12 bodova. U toj najosjetljivijoj fazi vozačkog staža, odnosno za vrijeme stjecanja prvih vozačkih iskustava, očekuje se da vozači motornih vozila u većoj mjeri poštuju prometne propise, može im se tolerirati manje transgresija u odnosu na vozače koji već imaju višegodišnje iskustvo u upravljanju motornim vozilima, naglašava Skeledžić.


Opet na ispit


Dakle, vozači koji u periodu od tri godine »prikupe« 12 bodova, dobit će rješenje o ukidanju vozačke dozvole, ponovo će pristupiti polaganju vozačkog ispita, pohađanje autoškole, dakako, sve o vlastitom trošku. To isto vrijedi i za mlade vozače, samo ako u istom trogodišnjem razdoblju prikupe devet bodova. Priprema se i rješenje za one koji često vole zaviriti u čašicu dok su za upravljačem vozila. Takvi će vozači biti podvrgnuti izvanrednom liječničkom pregledu ukoliko ih se tri puta uhvati pijane za volanom u razdoblju od tri godine. Količina alkohola ne igra ulogu, takvom vozaču se oduzima vozačka dozvola sve dok ne donese liječničku potvrdu medicine rada da je zdravstveno sposoban upravljati vozilom, odnosno da nije riječ o alkoholičaru, podsjeća voditelj Skeledžić.




Nova je definicija mladog vozača, odnosno pojam je redefiniran. Do sada je mladi vozač bio do navršene 24. godine života, a sada su to vozači koji su i stariji od spomenute dobne granice, a koji nemaju vozačkog iskustva, to jest, dvije godine od izdavanja vozačke dozvole. Tako sada mladi vozač može biti i vozač koji je pristupio polaganju vozačkog ispita u 50. godini života.


Režim autoškola


Novosti očekuju i vozače iznad 65 godina života. Notorna je činjenica da nakon 65. godine života dolazi do zdravstvenih promjena koje mogu utjecati na sposobnost upravljanja vozilima, a prema dosadašnjem važećem zakonskom rješenju ne postoji obveza takvih vozača da se, prilikom produljenja valjanosti vozačke dozvole, podvrgavaju liječničkim pregledima. Nekome će možda vozačka dozvola isteći u 67. godini života pa će se on tada podvrgnuti liječničkom pregledu, a onome kome istekne u 65. godini morat će odmah na liječnički pregled radi dobivanja potvrde da je sposoban za vožnju te će mu se izdati nova dozvola.



– ukidanje vozačke dozvole za 12 bodova u tri godine


– ukidanje vozačke za mlade vozače nakon 9 bodova


– ukidanje vozačke za tri pijanstva u tri godine


– pojam »mladi vozač« širi se na dvije godine od polaganja


– uvođenje liječničkog pregleda iznad 65. godine


– uvođenje sankcija za vlasnike autoškola


– ukida se ograničenje broja otvaranja autoškola



– Novosti, usklađivanje po europskoj direktivi bit će i u režimu autoškola. Novim zakonskim odredbama imat ćemo učinkovitiji nadzor nad autoškolama. Do sada smo samo mogli utvrđivati nepravilnosti, donosili zaključak bez sankcioniranja. Sada se uvodi i sankcija, među ostalim, možemo zatvoriti autoškolu na mjesec dana sve dok se nepravilnosti ne uklone, ali vlasnik autoškole može i potpuno izgubiti licencu, naglašava Skeledžić.


– S druge strane, dolazi do liberalizacije tržišta, ukida se ograničenje broja otvaranja autoškola. Do sada je na snazi bio Pravilnik o minimalnom broju autoškola, konkretno do 20, no stavljanjem Pravilnika izvan snage, zapravo se otvara tržišna utakmica, tko zadovolji tehničke, materijalne i ljudske resurse može otvoriti autoškolu. To će možda dovesti i do smanjenja cijena, zdrave konkurencije među autoškolama, mišljenja je Skeledžić.


– Što se tiče prometne situacije na području Primorsko-goranske županije tijekom prošle godine, ne smijemo biti nezadovoljni, ali uvijek može biti bolje. Tijekom 2016. godine 17 osoba je smrtno stradalo na prometnicama naše županije. No, u narednom razdoblju težit ćemo još manjem broju smrtno stradalih, barem za pet posto, premda se krećemo u granicama Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske od 2011. do 2020. godine, po kojem je cilj da broj smrtno stradalih na 100 tisuća stanovnika bude manji od 20 osoba, naglašava Skeledžić.


Manje stradalih


– Tijekom prošle godine zabilježeno je 2.988 prometnih nesreća, što je više za 107 nesreća ili porast od 3,7 posto u odnosu na 2015. godinu. Podsjećam da je primjerice 2012. godine bilo 26 smrtno stradalih osoba u prometu, 2014. godine čak 28, a pretprošle 17, kao i 2016. godine. U odnosu na nastradale sudionike, u 2016. godini je za 50 posto manje stradalih vozača, niti jedan putnik nije smrtno stradao, ali je zato pješaka stradalo 166,7 posto više u odnosu na 2015. godinu, njih osmero, čak pet pješaka više, upozorava Skeledžić.



Samo u prosincu, podsjeća Skeledžić, smrtno su stradala četiri pješaka, i to starije životne dobi, i jedan biciklist. Gledajući dane u tjednu, najveći broj nesreća dogodio se petkom, potom u subotu, a najmanje nesreća je zabilježeno nedjeljom. Skeledžić ističe i činjenicu da je stotinjak nesreća više zabilježeno zbog naleta divljači, ali isto tako naglašava podatak da je za 31 posto više aktivnosti bilo s presretačem na cesti.


Za 12,1 posto izdano je više prekršajnih naloga, najviše zbog prekoračenja brzine, a slijede prekršaji zbog nepropisnog zaustavljanja i parkiranja. Zbog upravljanja vozilom pod utjecajem alkohola ukupno je izdano 2.965 prekršajnih naloga, a zbog tehnički neispravnih vozila izdano ih je 1.049, dok su zbog vožnje neregistriranim vozilom sankcionirana 1.344 vozača.