Film izvan okvira

U Art-kinu redstavljanje knjige Modernizam na filmu – Europski umjetnički film (1950. – 1980.)

Portal Novi list



U sklopu programa Film izvan okvira Specijalne filmske knjižnice Art-kino, Hrvatski filmski savez u Art-kinu predstavlja hrvatski prijevod knjige Modernizam na filmu – Europski umjetnički film (1950. – 1980.) mađarskog filmologa Andrása Bálinta Kovácsa, najreprezentativnije i najsveobuhvatnije studije modernizma u europskom filmu u ovom stoljeću.


Program se održava u srijedu, 30. listopada u 19 sati, a na predstavljanju sudjeluju autor knjige A. B. Kovács, prevoditeljica i urednica biblioteke Hrvatskog filmskog saveza Diana Nenadić te profesor i filmolog Nikica Gilić.


Po završetku promocije, s početkom u 20 sati, uslijedit će projekcija europskog modernističkog klasika Golaći iz 1966. godine u režiji velikog mađarskog filmaša Miklósa Jancsa.




Filmski modernizam općenito, njegov opis, tipologija i povijesni razvitak, jedna je od najrelevantnijih znanstvenih tema u području filmologije kao discipline, odnosno povijesti filma kao njezina dijela, ne samo s obzirom na povijesni značaj i mjesto filmskoga modernizma, nego i s obzirom na njegov utjecaj na suvremeni film.


Djelo mađarskog filmologa Andrása Bálinta Kovácsa, izvorno objavljeno na engleskom jeziku pod naslovom Screening modernism: European Art Cinema, 1950–1980, od svog je izlaska 2007. godine steklo status najreprezentativnije i najsveobuhvatnije studije modernizma u europskom filmu u ovom stoljeću.



Kao iznimno važan prilog razumijevanju teme filmskog modernizma, djelo je i vrlo inovativno u nizu aspekata: definiranju filmskog modernizma, odnosno modernističkog filma, klasifikacijama i opisima oblika modernističkog filma, povijesnoj periodizaciji modernističkog umjetničkog filma, odnosno predloženoj taksonomiji tendencija u europskom modernističkom filmu.


U opisima i analizama tih aspekata ujedno je i sveobuhvatno (autor analizira ili komentira oko 200 reprezentativnih filmova), kao i u široj kontekstualizaciji teme u odnosu na opću povijest filma i modernizam u razdoblju nijemoga filma.


Povijesnom ratnom dramom Golaći mađarski redatelj Miklós Jancsó stekao je svjetsku reputaciju, o čemu svjedoči i uvrštavanje filma u glavni natjecateljski program festivala u Cannesu. Bio je to autorov prvi film u kojem je demonstrirao preokupacije poviješću kao prostorom istraživanja socijalnih i političkih sukoba, ali, važnije, u potpunosti definirao svoj izraz.


Tim je filmom, naime, do jednog od vrhunaca doveo redateljski stil vrlo dugih kadrova realiziranih pokretnom kamerom (vožnjama i panoramama), pri čemu se koreografija kamere i koreografija (ljudskih) objekata stapaju u savršenu mizanscenu.


Jedan od najvećih ‘gramatičara’, to jest istraživača filmskog jezika u povijesti umjetnosti pokretnih slika, Jancsó je u Golaćima sjajno koristio i reduciranost dijaloga i glazbe, stvarajući distanciran, ‘ohlađen’ stil prožet i interesom za ritualno te ritualizaciju forme.


Također, postavio je i svoju čestu temu – međuljudsku okrutnost kao posljedicu enigmatičnog i destruktivnog odnosa tlačitelja i potlačenih. Briljantnost Golaća Jancsó će kasnije ponoviti u barem još dva antologijska filma, Zvijezdama i vojnicima 1967. i Crvenom psalmu 1971.


Ulaz na predstavljanje knjige slobodan je za sve posjetitelje, dok su ulaznice za projekciju filma Golaći u prodaji, a dostupne su na blagajni Art-kina ili putem stranice ulaznice.hr.