Kakav nesporazum

Billboard jučer: prodaja gramofonskih ploča pala je 33 posto. Vinyl Alliance danas: ne, rasla je 6 posto

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Iz same tvrtke Luminate stigla je neka vrsta demantija na (njihove) objavljene podatke.  Napomenuli su da je od ove godine metodologija za brojanje prodaje vinila kod nezavisnih trgovaca bitno promijenjena i rezultati stoga mogu dovesti u zabludu kao što i jesu



Jučer se internetom i internetskim portalima raširila vijest o tome kako je era rasta prodaje gramofonskih ploča u SAD-u nakon 17 godina uzastopnog rasta završila. U tekstu kojeg je na osnovu Billboardovog nacionalnog izvješća potrošnje glazbe objavilo glasilo Digital Music News stoji da je prošle godine došlo do dramatičnog pada prodaje gramofonskih ploča u SAD-u 2024. godini od 33 posto. Zapravo, po izračunima Luminatea, podatkovne tvrtke koja Billboard opskrbljuje podacima, ispada da je prodaja albuma u SAD općenito gledajući po svim formatima pala snažno u 2024. godini, sa 75,5 milijuna na 57,5 što je pad od 23,8 posto.


Dan kasnije, potvrđuje se da je statistika skup točnih podataka koji daju pogrešan rezultat. Naime, iz same tvrtke Luminate stigla je neka vrsta demantija na objavljene podatke.  Napomenuli su da je od ove godine metodologija za brojanje prodaje vinila kod nezavisnih trgovaca bitno promijenjena i rezultati stoga mogu dovesti u zabludu kao što i jesu. Točnije, metodologija isključuje nezavisne trgovine fizičkim formatima glazbe što onemogućuje točne usporedbe prodaje iz godine u godinu zbog promijenjenih modela. Do sad je Luminate na osnovu prodaje iz 70 do 140 nezavisnih trgovaca fizičkim formatima ponderirao podatke za sve takve trgovce. A njih je je u SAD-u oko 1500 i mogu se smatrati „motorima“ prodaje ploča kroz zadnja desetljeća i prije negoli su se ploče počele prodavati po Walmartu i shopping centrima, i prije negoli su se vinilu vratili mainstream izvođači.


Početkom godine Luminate je odlučio da će prikupljati aktualne podatke o prodaji, a ne procijenjivati kao dosad na osnovu prosjeka nekoliko desetina reprezentativnih indie trgovina pločama. No, naišli su na neku vrstu bojkota, jer su takve trgovine, usko vezane uz nezavisne diskografske kuće oduvijek odane vinilu, protestirale zbog ignoriranja Luminatea. Objasnio je to Patrick Amory, direktor Matadora, jedne od važnih diskografskih nezavisnih kuća.




“Luminate na top ljestvicama kažnjava ozbiljne umjetnike koji grade karijeru pomoću albuma. Njihova prodaja se ne broji. Njihov tržišni udio dodjeljuje se velikim tvrtkama. To je katastrofa za neovisne glazbenike, izdavačke kuće i trgovce.”


Kako god, želeći da napokon dobije stvarne podatke o prodaji u nezavisnim trgovinama ploča, dobili su protest, a ne ažurne podatke o prodaji. I otud veliki minus.


Danas iz Luminatea poručuju da su zbog svega toga usporedbe u prodaji između prošle i ove godina poput zbrajanja krušaka i jabuka, dakle neusporedive. Da sve ne ostane visjeti u zraku iz globalne organizacije za očuvanje kulture gramofonske ploče Vinyl Alliance izvukli su realne podatke iz Luminatea. Prema dosadašanjoj metodologiji izračuna prodaje ploča, stvarno stanje je posve drugačije. Ne da prodaja vinila u ovoj godini nije pala 33 posto, već je odnosu na prošlu godinu porasla za 6,2 posto.