Christian Santaleza

Istarski ipsilon mogao bi u bližoj budućnosti postati – Istarski iks. Tehnički direktor Bina Istre otkriva detalje

Marinko Glavan

Trasa koja povezuje središnju Istru s Labinom, predviđena je u županijskom Prostornom planu



Probijena je druga cijev tunela Učka, što su na svečanosti otvaranja državni vrh i županijski čelnici s obje strane Učke nazvali povijesnim događajem za povezivanje Istre s ostatkom Hrvatske. No, izgradnja Istarskog ipsilona time nije završena, jer je već započet projekt izgradnje punog profila autoceste od tunela Učka do Matulja, kao i dodatna dva vijadukta preko Mirne i Limske drage, dok se sve glasnije spominje i pretvaranje Istarskog ipsilona u »iks«, izgradnjom autoceste prema Labinštini.


Potpuna rekonstrukcija


O ovim temama razgovarali smo s Christianom Santalezom, tehničkim direktorom Bina Istre, kojega smo prvo pitali o rekonstrukciji »stare« tunelske cijevi, zašto je potrebna, kolika je vrijednost planiranih radova i što sve obuhvaćaju, koliko će trajati radovi i kada će obje tunelske cijevi biti puštene u promet.


– U idućih šest mjeseci, prva cijev će biti potpuno zatvorena za promet, u njoj ćemo mobilizirati do 150 radnika i ozbiljnu građevinsku operativu kako bi potpuno obnovili tunel. Svi će sigurnosni sustavi biti modernizirani, a duž cijelog tunela moramo izgraditi specijalan sustav prihvata opasnih tvari za situacije izlijevanja zapaljivih tekućina u incidentnim događajima.




Sigurnosni standardi to zahtijevaju. Kroz ovu rekonstrukciju primijenit ćemo najstrože mjere zaštite okoliša pa će se zbog toga potpuno rekonstruirati sustav odvodnje, a naš je cilj očuvanje izvorišta vode koji se nalazi u tunelu te kojim se napaja dobar dio područja Liburnije.


Morat ćemo sanirati redovite deformacije kolnika koje nam se javljaju u jednoj zoni tunela. Riječ je o prirodnom geološkom materijalu, takozvanom flišu, koji u kontaktu s vlagom ili vodom povećava obujam i time utječe na ravnost kolničke konstrukcije.


Navedeni problem riješit ćemo izgradnjom betonskog podvoznog svoda. Kako će se kroz staru cijev nakon rekonstrukcije prometovati jednosmjerno u dva vozna traka, sukladno pravilima struke, morat ćemo korigirati poprečni profil ceste, tj. nagibe, potpunom rekonstrukcijom kolničke konstrukcije i asfalta.


Također planiramo postaviti novu signalizaciju i opremu na način da obje cijevi budu harmonizirane te nadziranje iz istog kontrolnog centra nadzora. Pored održavanja stare cijevi od godišnjeg ulaganja od šest milijuna eura u redovno i izvanredno održavanje, cijela ta investicija obnove postojeće cijevi će nas koštati više od 22 milijuna eura koje je osigurala Bina Istra. Sljedećeg ljeta vozači će prometovati kroz dvije nove tunelske cijevi, najmodernije u Europi.


Što će promet tunelom kroz dvije cijevi značiti za protočnost prometa tunelom, koliko će se povećati njegov kapacitet te što promet kroz dvije cijevi tunela znači za sigurnost svih koji njime prolaze?


– Dovršetkom druge cijevi te nakon provedene rekonstrukcije prve cijevi tunel Učka bit će u potpunosti usklađen sa sigurnosnim propisima EU norme koja definira tehničke zahtjeve kod cestovnih tunela.


U sklopu projekta izgradnje druge cijevi te obnove postojeće cijevi tunela Učka dovršit će se svi od 24 poprečna prolaza koja će povezivati tunelske cijevi, odnosno predstavljati evakuacijske puteve. Isto tako obje tunelske cijevi u konačnici će biti opremljene najsuvremenijim sustavima nadzora i senzorike što dodatno unapređuje visoki standard sigurnosti prema našim korisnicima.


Čvor Matulji


Da bi dvije tunelske cijevi u potpunosti imale smisla, potrebno je izgraditi dodatna dva prometna traka na dionici od Matulja do tunela Učka. U kojoj su fazi ti radovi, kada možemo očekivati puštanje prometa na punom profilu autoceste na toj dionici i kolika je vrijednost tog projekta?


– Na dionici od tunela Učka do čvora Matulji radovi na izgradnji punog profila autoceste se realiziraju ubrzanim tempom. U tijeku su radovi na miniranju visokih usjeka kao i radovi iskopa, a sve uz posebnu regulaciju kako bi se promet odvijao sigurno i što protočnije.


S glavnim izvođačem ugovoren je rok dovršetka od tri i pol godine što znači da bi 2027. godine do Matulja trebali putovati autocestom u punom profilu.


Potpisivanjem izmjena i dopuna ugovora o koncesiji, uz podršku Vlade RH, otvoren je put prema realizaciji ovog važnog projekta na sveobuhvatnom Ten-T europskom koridoru za dodatno spajanje Istre s PGŽ-om i ostatkom RH, čime će se spojiti Istarski ipsilon u punom profilu autoceste s mrežom autocesta pod upravljanjem HAC-a u Matuljima.


Tako da će korisnici moći putovati od Pule do Zagreba za dva i pol sata, bez zaustavljanja. Za glavne prednosti izgradnje vrijedi istaknuti ponajprije povećanje razine sigurnosti prometovanja i povećanju protočnosti budući da se radi o djelu autoceste s cjelogodišnjim prosječnom dnevnim prometom iznad 10.000 vozila, a koji ljeti premašuje i razinu od 18.000 vozila.


Ovaj projekt uključuje izgradnju zaštite od buke na više od šest kilometara i zatvoreni sustave odvodnje, čime će i elementi doprinosa zaštiti okoliša te unaprjeđenja kvalitete življenja zajednice uz prometnicu biti zadovoljeni. Vrijednost ove dionice je 101 milijun eura.


Jesu li riješena sva imovinskopravna pitanja na toj dionici, u prvom redu izvlaštenje i rušenje objekata duž trase?


– Dionica je izrazito zahtjevna u građevinskom smislu jer se trasa nalazi velikim dijelom u usjeku s jedne strane dok je s duge strane veliki broj kuća koje su sagrađene čak i u zaštitnom pojasu autoceste što sve otežava gradnju, a zahtijevalo je i optimiziranje trase gdje je koncesionar s projektantima pronašao najbolji način da sačuva što više kuća, ostane u koridoru, štiti okoliš te poštuje mjere sigurnosti prometa.


Kako nova dionica prolazi kroz gusto naseljeno područje, prilikom projektiranja posebno se vodilo računa da se očuva što veći broj izgrađenih kuća. Vlasnici čija će zemljišta biti neophodno koristiti za izgradnju nove dionice uglavnom su već obeštećeni za svoja zemljišta i kuće.


Za one koji to još nisu postupci su u tijeku, čemu se svakako daje posebna pažnja. Već u početnoj fazi razvoja ovog projekta koncesionar je na sastancima u općini Matulji, gradu Opatiji i PGŽ-u predstavio idejno rješenje projekta te usuglasio da će svi zajedno partnerski surađivati u pripremi izgradnje, komunikaciji s lokalnim stanovništvom te pomoć svim zainteresiranim dionicima na trasi.


Koncesija do 2041.


Hoće li Bina Istra, zbog inflacije, od Vlade tražiti dodatna produženja koncesije na Istarskom ipsilonu?


– Europska komisija, točnije Glavna uprava za tržišno natjecanje je odobrila, kao i sve mjerodavne institucije i Vlada RH, prema pravilima EU-a o državnim potporama i hrvatskom zakonodavstvu, početkom 2023. godine produljenje koncesije za dodatne tri godine, tako da sada koncesija traje najkasnije do 15. prosinaca 2041. godine.


Produljenje koncesije će uz poboljšavanje kreditnih uvjeta postojećeg duga te novog kapitalnog ulaganja u dionicu tunel Učka – Matulji uz nove objekte, vijadukt Limska draga te most Mirna, omogućiti lakše uredno servisiranje duga prema zajmodavcima. Produženje razdoblja koncesije isključivo zbog inflacije nije predviđeno.


S dosadašnjim produženjima, koncesija Bina Istre na Istarskom ipsilonu traje do 2041. godine. Što će se događati nakon toga? Hoće li Bina Istra autoceste dati na upravljanje državi ili postoji mogućnost daljnjeg produženja koncesije i na koji način?


– Kroz ovaj koncesijski model, od samog početka nastojali smo opravdati podršku predstavnika svih Vlada RH s kojima smo do sada surađivali, svakako lokalne samouprave, a naravno i naših korisnika autoceste.


Model koncesije Bina Istre je prvo javno-privatno partnerstvo za gradnju cestovne infrastrukture u Hrvatskoj. Kroz naš koncesijski model koji previđa faznu gradnju projekta Istarskog ipsilona prema rastu prometa i ostalim tehničkim i financijskim preduvjetima, u cilju održivosti projekta, morali smo osigurati najpovoljnije uvjete financiranja za svaku pojedinu dionicu, do sada smo na tom polju bili vrlo uspješni, uvijek smo pronašli najbolje uvjete kreditiranja.


To je upravo snaga Bina Istre koja pomoću glavnog dioničara kompanije Bouygues ima strašnu pregovaračku snagu na međunarodnom financijskom tržištu kapitala. Drugo, razvijamo javnu cestovnu infrastrukturu kroz model ključ u ruke s apsolutnim poštivanjem ugovorenih rokova gradnje.


Za Ministarstvo prometa to predstavlja garanciju da se proračunske vrijednosti troškova gradnje ne mogu prekoračiti, nepredviđeni troškovi i ostali rizici ostaju na strani koncesionara, a ne javnog partnera.


Što se tiče rokova gradnje, poznato je da se dionice Istarskog ipsilona gotovo uvijek dovršavaju i prije zadanih rokova, a naravno sve u cilju izbjegavanja strogih ugovornih penala koje je postavila država.


Na našem se projektu kvaliteta gradnje potvrđuje kroz redovne provjere neovisnih nadzora i inspekcija, međunarodnih tehničkih savjetnika zajmodavaca, a naravno sukladno zakonima gradnje RH.


Na taj smo način do sada uložili preko milijardu eura u projekt izgradnje Istarskog ipsilona čijih će 150 kilometara autoceste sukladno ugovoru, nakon proteka koncesijskog roka, ostati Republici Hrvatskoj u besprijekornom tehničkom stanju i, naravno, neopterećeno dugovima.


Spajanjem mreže Istarskog ipsilona i HAC-a u Matuljima, korisnici će prometovati od Pule do Zagreba ili obratno u punom profilu autoceste bez zaustavljanja za oko 2,5 sata.


Povlaštena cestarina


Prije nekoliko dana potpisan je ugovor za implementaciju novog sustava naplate cestarina koji će biti jedinstven na svim autocestama u Hrvatskoj pa tako i u Istri. Što to znači za Bina Istru, kao i korisnike autocesta u Istri? Hoćete li korigirati cijene po prijeđenom kilometru?


– Mi, Bina Istra i HAC, zajedno s vanjskim konzultantima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, sudjelovali smo u konzultacijama za uspostavu novog sustavu elektroničke naplate cestarina za uvođenje takozvanog free flow sustava.


Naime, sustav će biti bez zaustavljanja, beskontaktan i bezgotovinski. U vozilu će trebati biti uređaj preko kojeg će se očitati prijeđena kilometraža i obračunati cestarina.


Nakon što je donesena konačna odluka o novom sustavu naplate cestarine, raspisan je natječaj za njegovu ugradnju te odabran najbolji ponuđač, a sada slijedi postepeni proces implementacije koji će trajati dvije godine.


Mogu li se i na koji način ispuniti zahtjevi da promet dionicom Vranja – Matulji za stanovnike Istarske i Primorsko-goranske županije bude besplatan ili barem po sniženoj cijeni?


– Naplata cestarine na tunelu Učka provodi se od puštanja u promet davne 1981., praksa koja se je nastavila i od neovisnosti RH, dakle, dosta prije nego je Bina Istra postala koncesionar na Istarskom ipsilonu 1995. godine, nakon međunarodnog natječaja.


Danas nije riječ o tunelarini, već se radi o cestarini na mreži autoceste Istarski ipsilon, a koja direktno ovisi o prijeđenoj udaljenosti putovanja. U sadašnjim okolnostima, nedostatak utrška naplate cestarine na samom tunelu ozbiljno bi dovelo u pitanje financijsku uravnoteženost projekta.


Mogao bih čak dodati da bi nastavak projekta, pa i tehničko stanje građevine postali upitni u vrlo kratkom roku, možda i za manje od tri mjeseca.


EU standardi po pitanju cestarine zagovaraju da korisnici koji koriste autocestu plaćaju cestarinu i sveukupne troškove, drugim riječima plaća se koliko se koristi. Svako smanjenje ili ukidanje bi se trebalo subvencionirati, to jest plaćati iz poreza ili trošarina koje plaćaju svi građani RH, a ne oni koji koriste infrastrukturu.


Dakle, ukidanjem dijela cestarine za tunel Učku bi se trebao nadoknaditi iz subvencije RH to jest trošarina što stavlja u neravnopravan položaj one koji koriste i oni koji ne koriste autocestu. Cestarinu plaćaju tri kategorije korisnika, od kojih prvu predstavljaju turisti koji uglavnom plaćaju punu cijenu.


Arhiva NL


Njih je više od 60 posto na godišnjoj razini. Drugu skupinu korisnika autoceste čine poslovni korisnici kao i prijevoznici koji mogu ostvariti do 50 posto popusta, a njima trošak cestarine pokriva poslodavac, odnosno prijevoznicima krajnji korisnik robe ili usluge.


Što se tiče našeg lokalnog stanovništva, uglavnom žitelja Istre i Primorsko-goranske županije koji redovito putuju kroz tunel zbog potrebe školovanja, radnog mjesta, a ponekad i radi odlaska u zdravstvene ustanove, održavamo poseban program pogodnosti kojima je prolaz osiguran po cijeni od jednog eura.


Tu minimalnu cijenu prolaska kroz tunel Učka zadržali smo istom kao što je bila i prije Bina Istre. Iako je ova minimalna cijena u velikom raskoraku u odnosu na cijenu održavanja tunela Učka, svjesni smo od prvog dana da je »malom čovjeku« potrebno omogućiti što dostupnije putovanje pa zbog toga bez obzira na opći rast cijena, ova povlaštena cestarina ostaje ista već 30 godina.


Istarski X


Istarski župan Boris Miletić prilikom otvaranja nove tunelske cijevi, a i u prethodnim izjavama, istaknuo je potrebu pretvaranja Istarskog ipsilona u istarski »iks«, izgradnjom autoceste prema Labinštini. Postoje li već i planovi Bina Istre za gradnju tog ogranka autoceste, kada bi radovi mogli započeti, kada bi mogao biti završen?


– Nakon planiranog završetka Istarskog ipsilona krajem 2026. godine, u razvoju je njegova potencijalna nadogradnja u istarski iks. Trasa koja povezuje središnju Istru s Labinom, predviđena je u županijskom Prostornom planu, a Istarska županija osigurala je sredstva za opsežnu studiju izvodljivosti izgradnje autocesta »istarski X« u ovoj fazi, preuranjeno je govoriti o troškovima i rokovima izgradnje.


Prije svega, moram napomenuti da je trasa autoceste koja bi spajala centralnu Istru s Labinom predviđena u prostornom planu Istarske županije. To dovoljno govori koliko je od strane lokalnih vlasti ova dionica prepoznata kao jedan od ključnih projekta razvoja infrastrukture u Istri.


Kao koncesionar Istarskog ipsilona, Bina Istra će svakako vrlo ozbiljno sagledati tehničke i financijske mogućnosti za realizaciju ovog kompleksnog projekta.


Kroz svoje dosadašnje iskustvo, Bina Istra je dokazala da je pouzdan partner u razvoju cestovne infrastrukture pa ćemo isto tako vrlo ozbiljno pristupiti razmatranju ovog projekta koji bi zasigurno pridonio još snažnijem razvitku turizmu Labinštine.


Pristupna cesta prema Benčinićima


Na dionici od tunela do Matulja najavljeno je i rješavanje problema ilegalnih cestovnih priključaka na autocestu, odnosno sadašnju brzu cestu. Na koji način i kada će taj potencijalno opasan problem biti u potpunosti riješen?


– Izgradnjom drugog kolnika dionice Matulji – Učka-portal Kvarner planira se riješiti i problematika ilegalnih prilaza, a posebice na području naselja Benčinići. Naime, poznato je kako stanovnici Benčinića nemaju adekvatno riješen pristup svojim kućama pa kada izlaze na cestu, svakodnevno dovode u opasnost svoje živote, kao i živote vozača koji prolaze tom dionicom.


Naime, mjesto Benčinići se tijekom godina razvilo u naselje s više od 20 kuća, a da nije od strane lokalne zajednice prostorno-planski reguliran, a niti izgrađen pristup na lokalnu ili županijsku cestu već su mještani silom prilika improvizirali put do dionice Istarskog ipsilona.


Izravno priključivanje na kolnik autoceste je s aspekta sigurnosti prometovanja striktno zabranjeno. Stoga su MMPI i Bina-Istra odlučili pomoći lokalnoj zajednici ovoga područja na način da se mještanima Benčinića kroz realizaciju projekta osigura povezivanje s lokalnom mrežom prometnica.


U sklopu izgradnje ove dionice u punom profilu, Bina Istra planira financirati izgradnju pristupne ceste duge oko 1.400 metara koja će voditi prema naselju Benčinići.


Odmorište Kvarner, boškarin i crvena zemlja


Na primorsko-goranskoj strani tunela gradi se odmorište Kvarner, kada će biti završeno i početi s radom te što će nuditi putnicima?


– Na kvarnerskom portalu tunela Učka već je uređeno parkiralište odnosno odmorište Kvarner sa zbilja jedinstvenim vizurama koje obuhvaćaju veći dio Kvarnerskog zaljeva. Na odmorištu će u dogledno vrijeme biti izgrađena benzinska crpka s pratećim uslužnim sadržajem kao što je zona za djecu, snack bar te ostalim sadržajima važnim za kratak odmor i osvježenje korisnika.


Na novouređeno odmorište Kvarner već je smješteno i naše ENC prodajno mjesto Učka koje je do puštanja u promet druge tunelske cijevi dugo vremena bilo na istarskoj strani uz nekadašnju benzinsku postaju.


U sklopu odmorišta postavljena je skulptura boškarina, a ulaz u tunel s kvarnerske strane obložen je pločama koje simboliziraju istarsku crvenu zemlju, dok će se s istarske strane na zgradi Bina Istre prikazivati motivi mora. Neki se s tim nisu složili i smatraju da su boškarin i motiv crvene zemlje trebali biti na drugoj strani tunela, zašto je odabrano ovakvo rješenje?


– Ova skulptura simbolizira snagu i izdržljivost a njenu moć danas posjeduju tvrtke i radnici Bina-Istre predvođeni francuskim građevinskim gigantom Bouygues, koji su s ponosom izgradili Istarski ipsilon i probili drugu cijev tunela Učka.


S istarske strane nema odmorišta te stoga je bilo prikladno skulpturu postaviti u prostor koji će biti primjereno uređen s prelijepim pogledom na Učku s jedne strane te Kvarnerski zaljev s druge strane. Na taj način ova skulptura povezuje, kao i tunel, dvije županije.