Ilustracija / Foto Vedran Sitnica
povezane vijesti
ZAGREB – Na 36. konferenciji za proizvođače i trgovce Magros održanoj u srijedu, mali i srednji trgovci su upozorili da im ograničenje rada nedjeljom ugrožava opstanak, a žale se i na manjak radnika i izostanak poticaja.
“Stav vlade je jasan: teško je pomiriti sve interese i sve želje. Jasno da je zabrana (rada nedjeljom, op.ur.) problem pojedinim dućanima, ali mislim da ćemo se svi složiti da nekada nije radilo nedjeljom i ništa nam nije falilo”, rekao je državni tajnik ministarstva gospodarstva Ivo Milatić.
Dodao je da je prema mišljenju vladajuće politike 16 radnih nedjelja sasvim dovoljno.
Trgovci pak upozoravaju da će se ograničenje rada nedjeljom osjetiti na profitu i da im to inače stvara velike poteškoće. Tako predsjednik Saveza udruge malih trgovca u Hrvatskoj Ivan Ćibarić kaže da obiteljske trgovine u malim mjestima umiru zbog takvih uvjeta.
“Zabrana rada nedjeljom ne odgovara malim trgovcima i obrtnicima s obzirom da kao mali obrtnik ili trgovac nismo i ne možemo biti u istoj poziciji kao veliki trgovci, jer garantiramo vlastitom imovinom”, rekao je.
Ćibarić se slaže da je stanje u trgovini dobro, ali da mali trgovci gube tlo pod nogama, potisnuti od velikih lanaca.
“Nikakve potpore nikada nismo dobili ni od koga i to je osnovni problem. Ako niste proizvođač, vi niste nitko i ništa na tržištu”, rekao je.
Nedostaje radnika
Na konferenciji je istaknut i problem nedostatka radnika. Predsjednica Sindikata trgovine Zlatica Štulić kaže da su sezonu izvukli studenti, učenici, umirovljenici, sezonci i strani radnici.
“Nema dovoljno zaposlenih, pa su poslodavci čak novčano nagrađivali radnike koji su doveli nove”, ustvrdila je.
Smatra da nedostatak radnika ukazuje da je jako bitno kakav je njihov položaj i kako se na poslu osjećaju.
Raspravljalo se je i o digitalizaciji i novim mogućnostima korištenja umjetne inteligencije u trgovini.
Direktor tvrtke Calisto Ivan Maglić kaže da uporaba umjetne inteligencije u trgovini može imati popriličan utjecaj.
Kao primjer navodi business to business trgovinu gdje se koriste određeni asistenti, a alati generativne umjetne inteligencije pomažu u optimizaciji cijena, personalizaciji usluge, marketinškim kampanjama i sl.
“Sve to se uvodi i u Hrvatskoj, ali u malim koracima, a mnogi koji rade na tome ne žele govoriti o detaljima, jer znaju da će biti kopirani”, rekao je.
Trgovcima preporučuje da se fokusiraju na tehnologije koje mogu bez velike investicije donijeti velike promjene.
Na konferenciji su obrađene i teme poput svekanalne hibridne budućnost maloprodaje, poboljšanja logistike i isporuke i promjene uloge fizičkih trgovina.
Skup je organizirao časopis Suvremena trgovina, pod pokroviteljstvom predsjednika Republike Hrvatske Zorana Milanovića te ministarstava gospodarstva i vanjskih i europskih poslova.