Foto: Segej Drechsler
Gradnja terminala za vozila na alternativni pogon u Ulici Milutina Barača još jednom ukazala na problem pronalaženja prostora za probe
O problemima s pronalaženjem stanova za najam ili adekvatnih poslovnih prostora svakodnevno se može čitati, gledati i slušati u domaćim medijima, a ovi problemi pogađaju praktički sve.
Izuzetak nisu ni umjetnici, posebno glazbenici koji redovito muku muče s nalaženjem prostora u kojemu će moći svirati i održavati probe, a da pri tom ne ometaju susjede, da prostor nije preskup, predaleko ili prevlažan za ostavljanje instrumenata i opreme u njemu.
Zoran Klasić Klas, poznati riječki glazbenik i njegov bend Mrave brojim prije šest su godina pronašli prostor za koji su mislili da ispunjava sve kriterije, u Ulici Milutina Barača, blizu Metisa. S Gradom Rijekom sklopili su ugovor o najmu na deset godina, no nedavno su od Grada dobili dopis da se do kraja ove godine moraju iseliti. I ne samo oni.
Do kraja godine mora se isprazniti i prostor u kojemu probe održavaju Urban i njegova četvorka, kao i još jedan susjedni prostor koji za probe koristi više riječkih bendova, a iz objekata na istoj adresi moraju se iseliti i Metis i još nekoliko tvrtki.
Nemamo alternative
Klas kaže da je bend ovakva obavijest zatekla u trenutku kada pripremaju nekoliko projekata, a kako im nije ponuđen nikakav zamjenski prostor za najam, upitno je hoće li ih uspjeti realizirati.
– Dobili smo dopis od Grada da se najam ukida jer kreće investicija u terminal za vozila na alternativni pogon i da do kraja godine moramo iseliti. Mi smo ovaj prostor dobili na natječaju, ludom srećom i to nas je tada spasilo da možemo početi raditi.
Tu smo šest godina, za koje vrijeme smo ipak nešto iza sebe ostavili. A sad smo se našli u situaciji da ne znamo kako ni kamo dalje, ako ne nađemo neki drugi prostor vrlo brzo. Cijeli projekt koji smo gradili šest godina dolazi u pitanje, i to sad kad spremamo nova izdanja s Merimom Ključo, jednom od najboljih svjetskih harmonikašica, kaže Klas.
Ističe kako je prostor izlicitiran na komercijalnoj osnovi, na natječaju na kojemu je bio oglašen kao prostor za kulturnu djelatnost.
– Bio sam na sastanku u gradskom odjelu koji upravlja imovinom da vidim postoji li neki način da nam pomognu, jer ovako moramo prestati s radom. Bili su ljubazni, pokazali nam neke prostore, ali problem je što se za najam tih prostora opet mora čekati objava javnog natječaja, na kojemu možemo lako izgubiti ako netko ponudi više.
Iako nam je najam naprasno prekinut, nemamo nikakvih alternativa, jednostavno se možemo javiti na neki drugi natječaj za prostore koje se iznajmljuje za komercijalne djelatnosti, kaže glazbenik.
Dodaje kako u Rijeci ima vrlo malo prostora za bavljenje glazbom.
– Mislim da u kontekstu svih tih gradskih službi nema ideje kako se pobrinuti za to. Raspolažu velikim brojem prostora koji su mahom neuređeni, pa ponude to uz uvjet da bendovi sami naprave pregradne zidove, zvučnu izolaciju, instalacije i slično. Kažu – uredite to, pa ste na miru deset godina. Pa i ovdje smo trebali biti deset godina, ali moramo izaći nakon šest, kaže Klas.
Prostor za rad
S obzirom na desetljeća provedena na riječkoj rock sceni, kojom se i gradske vlasti vole prigodno dičiti, kao jednom od bitnih sastavnica riječkog identiteta, pitamo ga je li ikad bilo bolje, je li ikad postojala strategija razvoja scene na razini grada.
– Koliko imate vremena za ovaj razgovor, ha, ha. U vrijeme »Juge« postojala je čuvena komisija za rock koja je osnovana da bi se nadziralo što mladi rade, da ne podrivaju tadašnji sustav. S druge strane, oni su nešto i pružali, bili su organizirani neki prostori u »Lovorki Kukanić«, u kojima su bendovi vježbali, bez naknade.
Bilo je i nekih snimanja i drugih stvari. Kako je sada, u biti i ne znam previše, jer radim puno radno vrijeme i sretan sam kad stignem na probu, nemam vremena pratiti eventualne natječaje u kulturi. Znam da je odlično osmišljen prostor za bendove na Delti, gdje ima nekoliko prostorija s kompletnom opremom, što je super za početnike jer ih se iznajmljuje na sat.
Ali nama takvi prostori ne pomažu, jer imamo puno svoje opreme, instrumenata, kompjutera i ne možemo svaki put sve to tegliti na probu i natrag kućama. Moramo imati prostor na raspolaganju cijelo vrijeme, jer smo najmanje tri-četiri puta tjedno ovdje i radimo i mislim da se taj rad i vidi. Mislim da Grad ne razumije da bendovima treba prostor za rad, kaže Klas.
Pitamo ga na koji se način taj problem može riješiti, da se da prilika bendovima za rad i stvaranje.
– Mislim da bi grad trebao ponuditi adekvatne prostore, ali ne bez ikakvih kriterija i bez kontrole. Ako si dobio prostor, po nekoj povoljnoj cijeni pa u dvije godine nisi snimio nijednu pjesmu, nisi održao nekoliko koncerata, onda se makni i pusti nekoga tko želi raditi.
Ovako, kad se prostor i pojavi događa se da ga »zapišaju« oni koji si to mogu financijski priuštiti, a onda ga koriste za dva tuluma godišnje, umjesto za svirku i stvaranje, dok bi isti prostor mogao poslužiti za desetak bendova.
Istovremeno odjel za upravljanje imovinom zanima samo koliko je tko platio, a kako se prostor koristi, nije važno. Treba osmisliti način da se prostore osposobi, ali i da ih se koristi na pravi način, zaključuje Klas.
U Ulici Milutina Barača, u neposrednoj blizini Energove plinske punionice, na 8.000 metara kvadratnih uredit će se terminal za vozila na alternativni pogon
Odgovor iz Grada
Upit o razlozima otkazivanja ugovora bendovima i tvrtkama poslali smo gradskoj upravi, iz koje navode kako će se, prema odluci Gradskog vijeća Grada Rijeke iz travnja ove godine, u Ulici Milutina Barača, u neposrednoj blizini Energove plinske punionice, na 8.000 metara kvadratnih urediti terminal za vozila na alternativni pogon, odnosno za autobuse koji kao gorivo koriste stlačeni prirodni plin i za autobuse na električni pogon.
Radi se o prostoru koji se nalazi između ceste D403 i postojećeg prostora Energa, gdje sve već nalazi potrebna infrastruktura – punionica za plinske autobuse i trafostanica.
Također, na ovoj lokaciji predviđaju se parkirna mjesta za autobuse, a kako se izgradnjom ceste D403 izgubio ulaz u to područje s Baračeve ulice, cijela komunikacija bi se odvijala preko prostora Energa što će dovesti i do uštede tzv. nultih kilometara, budući da bi autobusi ostajali na parkingu i punili bi se preko noći.
Također, postojeći plinski autobusi neće se vraćati u prostor sadašnje garaže na Školjiću te će se na taj način garaža na Školjiću početi postupno prazniti.
Trenutno su u postupku rješavanja imovinsko-pravnih odnosa na način da bi se Grad Rijeka za to zemljište zamijenio s KD-om Autotrolej, koji bi Gradu u vlasništvo prepustio bazen Školjić, odgovaraju iz Grada.