NIJE SVE U CIJENI

Provjerili smo zašto Riječani ne žele novi parking. Za najskuplja mjesta čeka se u redovima, a Srednja Delta je poluprazna

Marinko Glavan

Snimio Sergej DRECHSLER

Snimio Sergej DRECHSLER

Dojam je da veliku ulogu u (ne)popunjenosti parkirališta igraju i navike vozača



RIJEKA – Sve garaže i parkirališta u centru Rijeke jučer su, između 11 i 13 sati, bila popunjena, za ulaz i parkiranje vozači su čekali na rampama ili bezuspješno kružili parkiralištima po dvadeset ili više minuta, osim novog parkirališta Srednja Delta, gdje je, prema našoj procjeni, bilo slobodno barem dvjestotinjak od ukupno 596 parkirališnih mjesta.


Parkirališta i garaže obišli smo nakon što je pitanje polupraznog novog parkirališta Srednja Delta i cijene parkiranja na njemu, potegnuto na prošlotjednoj sjednici Gradskog vijeća, kada je PGS-ova vijećnica Tea Mičić Badurina upozorila kako parkiralište ne ispunjava svoju funkciju, zbog cijene od 1,30 eura po satu, te zjapi poluprazno, dok je susjedno (staro) parkiralište Delta, gdje je cijena parkiranja 0,80 eura po satu, već od jutarnjih sati popunjeno.


Problem i Autotrolej


Jučer smo se i sami u to uvjerili, ali dojam nakon našeg obilaska je da veliku ulogu u (ne)popunjenosti parkirališta igraju i navike vozača.




Naime, čak i za najskuplja parkirališna mjesta, poput onih na parkiralištu Korzo (nekadašnji Beretich), gdje je cijena sata parkiranja paprenih 2,60 eura, radnim danom od 7 do 18 sati, ili u garaži Stari Grad, gdje u istom periodu sat parkiranja stoji dva eura, čekalo se za ulazak i mogućnost parkiranja.


Vozači s kojima smo razgovarali, redom su bili ogorčeni nedostatkom parkirališnih mjesta u centru grada, ali velik dio njih smatra da bi situacija bila bolja kada bi autobusi Autotroleja, koji već gotovo devet mjeseci prometuju po reduciranom voznom redu, vozili češće.



Turneju po parkiralištima i garažama započeli smo u Ciottinoj ulici, gdje je oko 11.30 sati garaža kojom upravlja Rijeka plus bila posve popunjena.


To i nije čudno, s obzirom na to da sat parkiranja tamo stoji jedan euro, a i garaža je skromnog kapaciteta od 86 parkiraališnih mjesta.


Nekoliko desetaka metara dalje, u Ulici Ivana Pavla II., gdje su smještene dvije garaže i parkiralište Korzo, situacija je identična – mjesta ni za lijek, i to bez obzira na cijenu.


U garaži Zagrad B, kojom također upravlja gradska tvrtka Rijeka plus, cijena parkiranja je 0,80 eura po satu, od 7 do 18 sati. Stoga ne čudi da je ta garaža već od jutarnjih sati, s obzirom na blizinu Korza, redovito popunjena i to ne samo radnim danom.


Na ulazu je upaljen znak »popunjeno«, jednako kao i na susjednoj, daleko većoj garaži Zagrad kojom upravlja Best in parking, kapaciteta 756 parkirališnih mjesta, s gotovo dvostruko višom cijenom od 1,50 eura po satu, u istom vremenskom periodu.


Na ulazu u obje garaže vozila su čekala da se oslobodi pokoje parkirališno mjesto i podigne rampa za ulazak.


Kaos na Gomili


Nešto dalje, na ulazu u već spomenuto parkiralište Korzo, najskuplje u gradu, ista slika – unatoč cijeni od 2,60 eura po satu, vozila čekaju na rampi za ulazak na parkiralište. Među njima i ono u kojemu su bili vozačica Valnea i njen suvozač Dalibor.


– Situacija s parkiranjem u centru grada je, blago rečeno, užas. Nigdje nema mjesta. U niti jednoj garaži niti na parkiralištima, kažu.


Smatraju da bi parkirališnih mjesta bilo više kad bi javni prijevoz bio učinkovit.


– Da autobusi Autotroleja voze češće, sigurno bi se veći broj ljudi njima vozio do grada i natrag, a ne bi koristili automobile. Ovako, situacija je neizdrživa, ističu.



Iz Ulice Ivana Pavla II. odlazimo do otvorenog parkirališta Gomila, na kojemu je, prema davnašnjim prostornim planovima Grada Rijeke trebala biti izgrađena garaža s više od tisuću parkirališnih mjesta.


I ovim parkiralištem upravlja Rijeka plus, a cijena parkiranja je relativno povoljnih euro po satu. No, mjesta ni ovdje nema. Štoviše, brojni auti parkirani su između redova parkiranih automobila, s istaknutim ceduljicama s brojevima mobitela vozača, kako bi ih oni koje su blokirali mogli nazvati da izađu s parkirališta.


Uz to, nekoliko vozila kruži po parkiralištu, bezuspješno tražeći mjesto. Ispred garaže Stari grad, unatoč cijeni od dva eura na sat, kolona vozila koja čekaju na ulaz.


Bezuspješno kruženje po parkingu jučer je bilo glavna aktivnost vozača i na parkiralištu Školjić (0,80 eura na sat), gdje se barem dvadesetak vozila uzaludno vrtilo oko redova parkiranih automobila.


– Evo, kružim već gotovo dvadeset minuta, ali nema mjesta, nitko ne izlazi. Ovo je strašno, mjesta nema nigdje, rekla nam je Elena Donar koja također smatra da bi učinkoviti sustav javnog prijevoza barem djelomično olakšao i probleme s pronalaskom parkirališnog mjesta.



– Mjesto na parkiralištima u centru grada može se naći jedino ranije ujutro, ali u ovo doba dana je skoro nemoguća misija. Vrtim se tu već petnaest minuta, idem dalje, ali bojim se da će i na drugom parkiralištu biti isto, rekao nam je Miljan Šoić, koga smo pitali je li pokušao parkirati na novom parkiralištu Srednja Delta.


– Nisam, moram priznati, rekao nam je vozač.


Gužva i u Vodovodnoj


Slobodnih parkirališnih mesta negdje oko podneva više nije bilo ni u Vodovodnoj ulici, gdje situaciju dodatno otežavaju radovi na komunalnim instalacijama, a ako je na parkiralištu Školjić dvadesetak vozila kružilo u potrazi za parkirališnim mjestom, na Delti kojom upravlja Rijeka plus taj je broj bio barem tri puta veći.


Ukupni dojam – potpuni krkljanac iz kojeg su se teško i sporo izvačili i oni koji su napuštali parking.


– Tu smo već skoro pola sata, ne možemo naći mjesto, a žuri nam se na nastavu, rekla nam je mlada vozačica Ana koja je po Delti kružila u društvu kolegice.


No, na pitanje je li pokušala prekoputa, na novom parkingu, i ona odgovara da tamo još nikad nije parkirala.



Konačno, odlazimo i preko ceste, do Srednje Delte, gdje sat parkiranja stoji 1,30 eura, što je čak 50 centi više nego na Delti. Ovim parkiralištem Lučke uprave Rijeka zajedno upravljaju koncesionari Luka Rijeka d.d. i Rijeka plus.


Tamo je slika posve drugačija – popunjeno je nešto više od polovine parkirališta, iako je od susjedne Delte udaljeno možda stotinu metara.


Svih šest redova parkirališnih mjesta prema moru posve je prazno, kao i polovina reda uz zgradu Exportdrva, uz izuzetak jednog kampera čiji su putnici očito našli izvrsnu poziciju za boravak, zaklonjenu od kiše i sunca i s pogledom na more.


Dodatni trak


Jedan od rijetkih vozača kojeg smo zatekli bio je Franjo Vukelić koji kaže kako na Srednjoj Delti redovito parkira otkad je otvorena.


– Ovo je spas, uvijek ima mjesta, ne treba čekati. Skuplje je od Delte, ali je i natkriveno, nema sunca ljeti, kiše zimi. I nije daleko, a za mene koji sam malo stariji je važno da ne moram hodati uzbrdo ili nizbrdo, rekao je Vukelić.



Na kraju, čini nam se da dobar dio Riječana i posjetitelja grada još nije prihvatio Srednju Deltu kao mjesto za parkiranje, ali sigurno veliku ulogu igra i cijena parkinga, viša od drugih parkirališta i garaža kojima upravlja gradska tvrtka Rijeka plus.


Problem je i pristup, jer u dolasku s istočne strane, po cesti D-404, zabranjeno je lijevo skretanje na parkiralište, a kako je istaknula jedna od vozačica s kojom smo razgovarali, u dolasku sa zapada treba proći Krešimirovu, Rivu i Zajčevu, gdje su nerijetko gužve.


Za rješavanje problema lijevog skretanja iz smjera istoka, kako saznajemo iz Hrvatskih cesta, potrebno je proširiti kolnik za dodatni trak za lijevo skretanje, za što zahtjev moraju dati Grad Rijeka i Rijeka plus, a tek nakon toga treba projektirati novo prometno rješenje i obaviti građevinske radove, što zahtijeva značajna sredstva i vrijeme.


Dotad, gradska vlast i Rijeka plus bi, zajedno s Lukom Rijeka d.d. i Lučkom upravom, ipak trebale razmisliti o snižavanju cijene parkiranja, što bi zasigurno privuklo brojne vozače i rasteretilo postojeća parkirališta.


CIJENA SATA PARKIRANJA (u eurima)


– Delta – 0,80


– Srednja Delta – 1,30


– Korzo (ex Beretich) – 2,60


– Stari grad – 2,00


– Ciottina – 1,00


– Zagrad – 1,50


– Zagrad B – 0,80


– Gomila – 1,00


– Školjić – 0,80