ZRAČNI PROMET

Sve je veće zanimanje za domaće letove. Od Rijeke do Dubrovnika jeftinije je avionom nego autom

Alenka Juričić Bukarica

Photo: Borna Filic/PIXSELL

Photo: Borna Filic/PIXSELL

Karta za avion Trade Aira iz Rijeke za Dubrovnik predstojećeg utorka po osobi stoji oko 72 eura po promotivnoj cijeni



RIJEKA – Privatna domaća aviokompanija Trade Air i u predstojećem zimskom redu letenja 2024./2025. ponovno nastavlja održavati domaće PSO aviolinije. Linije uključuju više povezanih hrvatskih gradova te će se letovi odvijati prema sljedećem rasporedu. Na liniji Osijek – Zagreb – Osijek, zrakoplov leti dva leta dnevno, ponedjeljkom, srijedom i petkom. Linija Osijek – Pula – Split – Pula – Osijek ide dva puta tjedno, i to ponedjeljkom i petkom. Linija Osijek – Rijeka – Osijek ide također dva puta tjedno, međutim, utorkom i četvrtkom. Tu je i linija Rijeka – Split – Dubrovnik – Split – Rijeka, koja u zimskom redu letenja prometuje dva puta tjedno, također utorkom i četvrtkom.


Photo: Zvonimir Barisin/PIXSELL


Zimski red letenja donosi tek neznatne izmjene u odnosu na ljetni, uglavnom u satnici letova, napominju u Trade Airu. Na svim navedenim linijama i dalje će prometovati zrakoplovi tipa Saab SF34, s kapacitetom od 30 sjedala.


Izvrsna sezona


A za ovu privatnu aviokompaniju sezona na domaćim letovima ove je godine bila izvrsna. Naime, prema riječima Petre Koletić, direktorice Odjela za operacije na zemlji u Trade Airu, od početka godine do 1. rujna prevezli su gotovo 14.000 putnika na linijama unutar Hrvatske. Inače, Trade Air već deset godina povezuje kontinentalnu Hrvatsku s obalom.




Na pitanje koje su se linije unutar Hrvatske pokazale najtraženijima, istakla je kako su tražene sve domaće linije, no naravno da razlika ima.


– Najtraženije su nam linije koje spajaju Osijek i Pulu, odnosno Split, iako su linije koje spajaju Osijek i Rijeku sa Splitom ili Dubrovnikom također jako dobro popunjene. Tijekom cijele godine imamo potražnju za linijama, što pokazuje zainteresiranost putnika za putovanje unutar Hrvatske. Ono što je jako dobro jest činjenica kako se osjeća da se potražnja putnika produžila i u posezonu. Općenito je primjetan kontinuirani interes za putovanjima i izvan tradicionalnih ljetnih mjeseci, što ukazuje na pozitivne promjene u turističkim navikama, rekla je Koletić.



Što se tiče cijena karata za domaće aviolinije ove zimske sezone, pojasnila je kako se one nisu mijenjale od ljetne sezone te iznose od oko 40 eura do 110 eura po osobi. U ponudi je dostupno i pet promokarti te 15 ekonomskih karti za svaki Trade Airov let.


Dodajmo i kako je riječ o domaćim avionskim linija u obavezi javne usluge (PSO). Naime, PSO program provodi se već godinama, a riječ je o subvencioniranju cijene letova na domaćim linijama.


– Država aktivno participira u sufinanciranju letova kroz programe subvencioniranja linija koje povezuju manje dostupne regije. Ove subvencije omogućuju održavanje cjenovno pristupačnih letova tijekom cijele godine, što je posebno važno za razvoj lokalnih zajednica i održavanje turističke povezanosti, pojasnila je Koletić.


Cjelogodišnja povezanost


Osim Trade Aira, i hrvatski nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines (CA) obavlja letove iz PSO programa, dakle letove od općega javnog interesa na temelju ugovora s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture po provedenom međunarodnom natječaju.


– Model PSO, koji u prijevodu znači obveza javnog prijevoza, određuje sve parametre kao što su broj letova na pojedinim linijama, potrebna kvaliteta usluge, financijski uvjeti za obavljanje usluge od općega gospodarskog interesa i drugo. PSO model odnosi se na letove Dubrovnik – Zagreb – Dubrovnik, Split – Zagreb – Split, Zagreb – Zadar – Pula – Zadar – Zagreb, Osijek – Dubrovnik – Osijek, Osijek – Split – Osijek i Zagreb – Brač – Zagreb. Croatia Airlines kao važan dio hrvatske prometne i turističke infrastrukture osigurava cjelogodišnju povezanost Hrvatske s inozemstvom, kao i prometnu povezanost hrvatskih regija letovima u domaćem prometu, što je veoma važno za sve dionike hrvatskog civilnog zrakoplovstva, dakle i same zračne luke, kontrolu letenja, dobavljače, i druge, pojasnio je Davor Janušić, glasnogovornik Croatia Airlinesa. Hrvatska nacionalna aviokompanija u aktualnom ljetnom redu letenja prometuje u svih osam hrvatskih zračnih luka, a u predstojećem zimskom redu letenja 2024./2025. prema PSO parametrima je planirano povezivanje pet hrvatskih zračnih luka, i to Zagreb, Split, Dubrovnik, Zadar i Pula. Za razliku od Trade Aira, Croatia Airlines ni ove zime neće imati domaću liniju za Zračnu luku Rijeka. Na pitanje kolika je razlika u popunjenosti domaćih letova u ljetnoj, u odnosu na zimsku sezonu, Janušić je naveo kako se zbog izrazite sezonalnosti hrvatskog tržišta u ljetnom redu letenja ipak bilježi znatno viša prosječna popunjenost zrakoplova u odnosu na zimsko razdoblje.


Usporedba


Karta za avion Trade Aira iz Rijeke za Dubrovnik predstojećeg utorka po osobi stoji oko 72 eura po promotivnoj cijeni, a 122 eura regularnoj, s time da je u povratku, u četvrtak iz Dubrovnika za Rijeku karta onda 60 eura po promotivnoj cijena, a 110 eura po regularnoj. Za usporedbu, prema izračunu aplikacije Via Michelin, putovanje automobilom od Rijeke do Dubrovnika traje oko sedam sati, a košta nekih 65 eura u što su uključeni troškovi goriva i cestarine. Pa ispada jeftinije sjesti u avion do Dubrovnika nego ići vlastitim autom.