Nastup u Zajednici Talijana

Aljoša Jurinić, pijanistički virtuoz koji je publiku ostavio bez daha

Igor Vlajnić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Solistički recitali po najznačajnijim koncertnim dvoranama svrstali su Jurinića u sam vrh svjetskog pijanizma, jednako kao i diskografija ili umjetničke suradnje s poznatim svjetskim umjetnicima



RIJEKA – Komorni ciklus koncerata »Glazbena Rijeka«, koji već osam godina zaredom organizira Umjetnička organizacija Cristoforium iz Zagreba, u ovogodišnjem izdanju doživio je značajnu promjenu na način da su se koncerti iz prostora Mramorne dvorane Pomorskog i povijesnog muzeja u Rijeci preselili u Svečanu dvoranu Zajednice Talijana – Circolo. Pokazalo se to kao izvrstan potez zbog više razloga, a među najvažnijima je svakako i broj prisutne publike koji je bio znatno veći od onoga što smo do sada mogli vidjeti. A razloga za dolazak na prvi od četiri najavljena koncerta bilo je i više nego dovoljno jer je solistički recital izveo doista svjetski pijanist mlađe generacije Aljoša Jurinić.


Biografija ovog mladog hrvatskog umjetnika impresivna je, a uključuje pobjede ili finala najvećih natjecanja poput »Robert Schumann« u Zwickauu, »Queen Elisabeth« u Bruxellesu ili »Chopin« u Varšavi. Solistički recitali po najznačajnijim koncertnim dvoranama na više kontinenata svrstali su Jurinića u sam vrh svjetskog pijanizma, jednako kao i diskografija ili umjetničke suradnje s poznatim svjetskim umjetnicima. Godine 2018. Jurinić je odlikovan i Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića za iznimno uspješna glazbena postignuća te osobiti doprinos u promicanju glazbene umjetnosti u Republici Hrvatskoj i u svijetu.


Nježnost i šarm


U jedinstvenom spoju šarma i majstorstva, kako ga opisuju svjetski kritičari, Jurinić je za koncert u Rijeci odabrao zanimljiv program koji je započeo skladbom Air russe varié, op. 17 skladatelja L. Farrenca koja je na lijep način odmah predstavila izvođačev senzibilitet u nizu varijacija različitih karaktera, spajajući u jednu priču suptilni lirizam i virtuoznu tehniku. Uslijedila je zatim opsežna Chopinova Sonata br. 2 u b-molu, op. 35, koja je doista u punini predstavila sve ono što Aljoša Jurinić može. Poznat kao jedan od skladatelja koji je pijanističku tehniku doveo do najvirtuoznijih vrhunaca, Chopin u ovoj sonati elaborira glazbene misli širokog raspona, od ekstaze do pogrebnog marša koji se, između ostalog, ubraja i u izuzetno poznate melodije za veći krug publike. Upravo u pogrebnom maršu Jurinić je iz glasovira dvorane u Circolu izvlačio ono najbolje – eterične atmosfere i melodije koje kao da lebde pod zlaćanim svodovima. Ovakvi zvuci motivirali su publiku na iznimnu pažnju i potpunu tišinu, čime se stvorilo vrlo upečatljivo ozračje.




Nježnost i šarm pokazao je Jurinić i u izvedbi dijela ciklusa Život cvijeća, op. 19 Dore Pejačević. Visibabe, Ljubice, Đurđice, Potočnice, Ruža i Crveni karanfili zvukovno su ukrasili prostor koncertne dvorane baš onako kako je to vjerojatno i željela Pejačević, a završetak koncerta Jurinić je zamislio jednim od najvirtuoznijih djela za glasovir iz pera Sergeja Prokofjeva, Sonatom br. 3 u a-molu, op. 28. Nakon velikog aplauza prisutne publike, u decentnom i nenametljivom, čak pomalo poniznom scenskom naklonu, umjetnik je podario i jedan dodatak. Kao da se uopće nije umorio nakon jednosatnog koncerta, ostavio je Aljoša Jurinić za kraj ono najvirtuoznije – posljednji stavak Chopinove Sonate br. 3 u h-molu čime je sve prisutne potpuno ostavio bez daha.


Koncerti poznatih imena


Unatoč činjenici da je besplatno bilo moguće čuti jednog mladog svjetskog umjetnika, valja reći da je brojnost publike mogla biti i veća. Istina je da se vidjelo povećanje s obzirom na dosadašnju recentnu tradiciju komornih koncerata, ali je isto tako istina da stotinjak ljudi i nije neki broj u gradu veličine Rijeke, u kojem postoji glazbena škola, kazalište i druge slične ustanove u kojima, ako ništa drugo, radi znatno veći broj ljudi. Šteta je to jer se zaključiti može da čak ni profesionalci u klasičnoj glazbi ili njihovi učenici ne posjećuju koncerte čak ni onda kada im se na nekoliko koraka nađe neko svjetsko ime.


Nadamo se da će u sljedećim koncertima iz ciklusa »Glazbena Rijeka« broj publike biti i veći, posebno jer su najavljena neka vrlo poznata imena poput Kristine Kolar, Filipa Faka, Arsena Dalibaltayana, Petrita Çekua ili Ivane Srbljan. Svi koncerti bit će priređeni u Zajednici Talijana Rijeka, pa se unaprijed veselimo uzbudljivoj glazbenoj jeseni u našem gradu.