Posveta Coltraneu

Glazba neke druge dimenzije. Bili smo na sjajnom splitskom koncertu Klasične hrvatske četvorke

Davor Hrvoj

Foto Davor Hrvoj

Foto Davor Hrvoj

U tumačenjima skladbi s albuma »Transition« Klasična hrvatska četvorka oduševila je publiku



SPLIT – U organizaciji Etnografskog muzeja Split, u sklopu ciklusa koncerata posvećenih slavnom jazz-saksofonistu i skladatelju Johnu Coltraneu, u Dvorištu Božičević Muzeja nastupila je Klasična hrvatska četvorka. Sastav, koji je na inicijativu Muzeja utemeljen prije desetak godina, u prvom je razdoblju povremeno mijenjao članove, ali već godinama djeluje u nepromijenjenoj postavi, što je jedan od razloga zašto je na ovom koncertu djelovao uigranije nego ikad prije.


Vođa sastava, tenor-saksofonist Saša Nestorović te klavirist Hrvoje Galler, kontrabasist Saša Borovec i bubnjar Šimun Matišić danas sviraju tako opušteno, kompetentno i uvjerljivo kao da velikanova glazba nije zahtjevna za izvođače – a jest, itekako. Naime, radi se o višeslojnim djelima koja od interpreta zahtijevaju iznimnu instrumentalističku vještinu, poznavanje njegova osebujnog glazbenog izraza, uključujući i duhovni aspekt njegova stvaralaštva. Osim što su svi klasično obrazovani, potkovani instrumentalisti, spomenuti glazbenici studiozno su ga proučili, duboko su uronili u njegov glazbeni svijet i sačuvali duh njegova jedinstvenog umjetničkog iskaza.


Zrelost i razumijevanje


U tumačenjima skladbi s Coltraneova albuma »Transition« Klasična hrvatska četvorka je u dupkom ispunjenom prostoru još jednom oduševila publiku i prisutne očarala Coltraneovim vizijama. Glazbenici su pokazali razumijevanje predloška. Bile su to skladbe s izvornog LP-ja, ali i s kasnijih CD izdanja, na koja su, u raznim kombinacijama, uvrštane i neke druge skladbe ostvarene 26. svibnja i 10. lipnja, na istim snimanjima za taj album. od kojih su mnogi, kao i ovaj, bili objavljeni godinama nakon snimanja.




Zbog velike količine snimljenog materijala nisu sve skladbe mogle biti uvrštene na prvo izdanje. Ne mogu biti uvrštene ni u program jednog koncerta. Zato je za splitski koncert to bio samo izbor, u koji su uključene skladbe s raznih inačica ovog albuma, objavljivane tijekom godina. Izveli su skladbe »Transition«, »The Last Blues«, »After the Crescent«, »Suite« i »Dear Lord«.


Sfera univerzalnog


Izvedbe su snimljene 1965., a objavljene tek 1970., tri godine nakon što se Coltrane preselio u drugu dimenziju i nastavio svoju duhovno glazbu izvoditi u sferi univerzalne glazbe i uzvišene ljubavi, za koju se uvijek zauzimao. Upravo je taj, duhovni, aspekt njegova stvaralaštva snažno prisutan na albumu »Transition«. Osim što je tim naslovom sugerirao novi razvoj svoje glazbe i uranjanje u slobodnije, apstraktnije glazbene forme, što je još ekstremnije projicirao na sljedećim izdanjima, a to je najčešće objašnjenje, možda je želio istaknuti i promjene u svojem duhovnom životu, koji ga je snažno nadahnjivao u kreaciji. Na to je izravno ukazao naslovima kasnijih albuma, primjerice »Ascension«, »Om«, »Meditations« i drugih, ali i skladbi koje je pripremio za ovaj album: »Dear Lord« i »Suite« sa stavcima »Prayer and Meditation: Day«, »Peace and After«, »Prayer and Meditation: Evening«, »Affirmation«, Prayer and Meditation: 4 A.M.


Maestralni finale


Ne može bilo tko s razumijevanjem tumačiti takav aspekt umjetnikova djelovanja, a Klasičnoj hrvatskoj četvorki to je uspjelo. Osim što je podsjetila na bravurozne izvedbe najvažnijeg Coltraneova kvarteta, uspjela je dokučiti tajne te glazbe, koje se ne mogu naučiti na studijima, koje se moraju osjetiti. Upravo su time svoju strast uspjeli prenijeti na prisutne i opčiniti ih. Svi su oni stajaćim ovacijama prizvali glazbenike na dva dodatka u kojima su nastavili izlagati Coltraneove zamisli s albuma: »Welcome« i ponovo stavak »Affirmation«. Bio je to maestralni svršetak ovog nezaboravnog koncerta.