TZG ZADAR

Snažna lokalna partnerstva ključna su za razvoj turističkih odredišta

Nikolina Lucić

Foto: ENO PROMOTIONS

Foto: ENO PROMOTIONS

Razgovor s Ivom Bencun, Rebekom Pevec, Josipom Klišmanićem i Jasnom Čurković o budućnosti Zadra



Sinergija prijevoznika, hotelijera, ugostitelja i svih uključenih u turističku industriju jedini je ključ napretka u pružanju turističkih usluga. Zaključak je to razgovora kojeg smo vodili s direktoricom Turističke zajednice grada Zadra Ivom Bencun, te njezinim kolegama iz turističkog sektora – Rebekom Pevec, generalnom direktoricom “Zadar Cruise Porta” – Putničke luke Zadar, Josipom Klišmanićem, direktorom Zračne luke Zadar i Jasnom Čurković, financijskom direktoricom i članicom uprave “Falkensteiner Hotels & Management” za Jugoistočnu Europu.


Ono u čemu se svi slažu osjetan je rast prometa. Zračna je luka tako s krajem kolovoza dostigla prošlogodišnji broj putnika; a “Falkensteiner Hotels & Management” je samo u srpnju u Zadru ostvario rast prihoda od soba za 6,7 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. I na posljetku, prvi petak u rujnu bio je najužurbaniji za djelatnike “Zadar Cruise Porta”, koji tijekom dva jesenska mjeseca ne očekuju pad prometa.



Iva Bencun, Foto: Luka Jeličić

Nova ulaganja




Sljedeću sezonu “Falkensteiner Hotels & Management” ući će s velikom novom investicijom – kompleksom “Aurora Residences”, koji će se graditi unutar Falkensteiner Resorta Punta Skala u Hrvatskoj, s početkom radova u jesen 2024. i planiranim završetkom do ljeta 2025.


– Ovaj luksuzni projekt, koji potpisuje renomirani arhitekt Boris Podrecca, obuhvatit će 88 elegantnih turističkih jedinica raspoređenih u četiri zgrade, svaka s prostranim vanjskim prostorima poput terasa, vrtova ili balkona.


Rezidencije će biti dostupne tijekom cijele godine i nude savršen spoj poslovnog i privatnog života uz pristup pogodnostima resorta i ekskluzivnim Premium Living uslugama. S unutarnjim dizajnom “Aggi Brucha” i krajobraznim rješenjima “Lindle+Bukor”, kompleks će predstavljati skladnu kombinaciju luksuza i suvremenog stila.


Uz naš Premium Living koncept, vlasnici će uživati u dodatnim uslugama i pristupu infrastrukturi resorta, čime se dodatno povećava vrijednost ovih luksuznih turističkih jedinica, pojasnio je Čurković, dodavši kako ulaganja u kvalitetan smještaj mijenjaju turistički imidž Zadra, privlačeći goste koji očekuju visoku razinu kvalitete u proizvodima i uslugama, ne samo unutar hotela, već i u cijeloj destinaciji.


Kako hoteli sami ne mogu pružiti sve usluge, snažna lokalna partnerstva postaju ključna, čime se potiče razvoj i drugih lokalnih pružatelja usluga.


Otvaranje novih hotela doprinosi raznovrsnijoj ponudi i stvara temelj za razvoj novih turističkih segmenata u Zadru, poput MICE turizma, sporta i drugih koji zahtijevaju hotelski smještaj.


To također pruža priliku za otvaranje prema novim tržištima, a zračna povezanost ostaje ključni element za daljnji razvoj.


“Falkensteiner Michaeler Tourism Group” zato nastavlja ulagati u unapređenje svoje ponude u Zadru, s posebnim naglaskom na podizanje smještaja na standarde s pet zvjezdica te otvaranje luksuznih boutique kampova, što odražava njihov strateški pristup u Hrvatskoj.



Falkensteiner Hotel & Spa Iadera, Foto: Promo


Foto: Mislav Klanac

Premium iskustvo


Najveća investicija, najavila je Čurković, trenutno je usmjerena na “Resort Punta Skala”, koji će postati perjanica njihova portfelja. “Family Hotel Diadora” nedavno je renoviran i podignut na kategoriju od pet zvjezdica, s dodatnim premium uslugama i interaktivnim sadržajima za djecu, čineći ga idealnim odabirom za obiteljski odmor.


– Nakon otvaranja “Fortis Cluba”, modernog sportsko -zabavnog i kongresnog centra, te “Falkensteiner Luxury Villas”, sljedeći veliki projekt u Punta Skali su “Falkensteiner Residences Aurora” – Premium Living Apartmani, koji će gostima omogućiti pristup svim sadržajima resorta, a čija je gradnja planirana za 2024., najavila je Čurković.


Osim ulaganja u Punta Skali, Falkensteiner je otvorio prvi premium kamp s pet zvjezdica na Boriku, jedini u Dalmaciji koji radi tijekom cijele godine.


U planu je i nadogradnja kampa Pila na otoku Krku na sličan premium nivo, uz značajna ulaganja u dva kampa na Krku te potpunu transformaciju zadarskog Borika u novokreirani hotelski i kamping smještaj unutar sljedećih pet godina.


– Sezona je za nas krenula rano, već krajem ožujka, a trajat će sve do početka prosinca. Do kraja godine zato očekujemo i do 250 tisuća putnika. Najave za sljedeću sezonu već su jako dobre, sa 124 najave.


Ako popunjenost bude stopostotna, tada očekujemo oko 300 tisuća putnika. Bit će to naš apsolutni rekord, kazala je Pevec, dodavši kako su najave čvrste već i za ’26. godinu sa 124 najava uplovljavanja.


Oporavak industrije jako je dobar, te kruzing kompanije idu u smjeru izgradnje novih plovila. Industrija kružnih putovanja tako je ponovno postala propulzivnom gospodarskom granom, iako Zadar i Hrvatska imaju još puno prostora za napredak.


– Dio smo najveće svjetske operaterske tvrtke s 33 putničke luke diljem svijeta, kroz koje na godišnjoj bazi prođe oko 18 milijuna putnika. Suradnja s drugim dionicima apsolutno je ključna u našim naporima da kontinuirano podižemo kvalitetu i sadržaj ne samo naših pruženih usluga, već i onih koje gost iskusi u destinaciji.



Jasna Čurković, Foto: M. KLANAC

Oporavak industrije


– Podizanje kvalitete iskustava u destinaciji zato je imperativ, jer upiti koje primamo od kruzing kompanija usmjereni su upravo na to. One žele znati po čemu se to točno Zadar i njegova okolica razlikuju od drugih sličnih destinacija na Mediteranu, rezimirala je Pevec, naglasivši kako, za razliku od Dubrovnika, koji je poznat kao grad kruzera, Zadar poznat kao regija kruzera, što u mnogočemu mijenja sliku naše kruzing industrije.


– Mikro destinacije u županiji i van nje izbor su za veliki broj putnika, što odmah znači manje opterećenje na sami grad. Sve takve ponude treba dignuti na još viši nivo, jer kao destinacija još uvijek kaskamo u kvaliteti. Svaka je kompanija priča za sebe, ima drugačiju viziju i odgovara specifičnim potrebama klijenata.


Na to se treba obratiti pozornost kad govorimo o unaprjeđenju usluge u našoj regiji. Ljepota kruzing industrije je u njezinom multiplikativnom efektu.


Mi smo vezani ne samo za trgovce, ugostitelje i hotelijere, već i zračne luke i druge prijevoznike. 64 posto putnika koji dolaze u destinacije vratiti će se i ostati duži period, pojasnila je Pevec, naglasivši kako je u Zadru daleko manja potrošnja gostiju s kruzera nego u nekim drugim destinacijama.


– Putnici su novac voljni potrošiti, ali sadržaj koji se uglavnom nudi ne odgovara kvaliteti i njihovim interesima. Brendiranje i prepoznatljivost proizvoda u tom je slučaju ključ bolje prodaje.


Krajnji nam je cilj Zadar transformirati u ukrcajnu luku, no bez dovoljno smještajnih kapaciteta i snažnije promocije sadržaja to neće biti moguće. Što se tiče zabrinutosti lokalne zajednice oko mogućeg onečišćenja mora, ono što im mi nudimo aplikacija je “SeacrasApp” kojoj se pristupa putem QR kodova strateški pozicioniranih u terminalu putničke luke i na kojoj se vrlo lako može provjeriti postoji li kakvo onečišćenje dok je neki kruzer u luci, zaključila je Pevec.


Što se tiče godine u zračnom prometu, svaki novi dan nakon kraja kolovoza novi je uspjeh za Zračnu luku Zadra, koja je sa zadnjim danom kolovoza srušila prošlogodišnji promet putnika i sigurno se kreće prema brojci od milijun i pol putnika do kraja godine.



Rebeka Pevec, Foto: Luka Jeličić

Rekordna godina


– Protočnosti prometa ne bi bilo bez izvrsnog tima Zračne luke i njenih radnika, jer plan proširenja kapaciteta traje godinama. Mi smo 2019. godine proveli natječaj za idejno rješenje izgradnje novog terminala, a očekivani početak radova je sredinom listopada.. Travanj i svibanj dvostruko su nam jači neko prošle godine, a isto očekujemo i za jesen.


U špici sezone blizu smo našeg maksimuma s postojećim kapacitetima i rasti možemo jedino u periodu izvan sezone. Jesen i zimu promet će se tako paralelno odvijati uz građevinske radove, na što su u Luci već navikli, jer prošle su godine uspješno proveli projekt iz NPOO -a, u sklopu čega je proširena stajanka i podignuti su ekološki standardi ZL.


Ove će godine to biti još zahtjevnije, jer se zahvati rade na samoj zgradi terminala, a moramo biti gotovi do početka ljetnog režima letenja sljedeće godine.


Što se tiče projekta rekonstrukcije i proširenja uzletno – sletne staze projekt je spremna za europsko financiranje, vjerujemo da će se to u narednih nekoliko godina također realizirati, najavio je Josip Klišmanić, direktor Zračne luke Zadar, naglasivši kako će kalendar za sljedeću sezonu biti poznat tek krajem siječnja. Okvirne najave kreću kroz listopad, a u Luci se nadaju barem jednakom broju linija koje smo imali ovog ljeta.


– U budućnosti se nadamo boljoj kontroli taksi prometa, jer je poznato kako godinama taksisti parkirani van obuhvata luke, u nesigurnim i opasnim uvjetima kupe putnike.


Štete tako promociji destinacije, u čemu i mi aktivno sudjelujemo i želimo vidjeti bolju regulaciju taksi industrije. Ne želimo ograničavati slobodu poduzetništva, već bolju regulaciju njihova poslovanja, rezimirao je Klišmanić.


U Zračnu je luku ovo ljeto sletjela slavna američka voditeljica i poduzetnica Oprah, Luka Modrić, mađarski premijer Viktor Orban, američka košarkaška legenda Shaquille O’ Neal, poznati belgijski vratar Thibaut Courtuis i brojni drugi.


U svim je granama zadarskog turizma sezona sve dulja. Od činjenice kako zračna luka prometom raste upravo u periodima pred – i posezone, do toga kako “Zadar Cruise Port” ima isti prometu jesen kao i u ljeto. Dokaz je to pozitivnim ekonomskim utjecajima turizma na lokalnu industriju.



Josip Klišmanić, Foto: Luka Jeličić

Svi smo sudionici turističke industrije

– Moći sjesti za stol s kolegama i podijeliti povratne informacije iz svačijeg kuta gledanja savršeni je recept za daljnji razvoj destinacije. Znati svačije potrebe i ideje i imati mogućnost ukomponirati ih u jednu cjelinu težak je, ali i vrlo zahvalan posao.


Što se tiče podizanja kvalitete usluga i upravljanja tim procesima, mi ljude imamo i ne želimo opterećivati lokalnu zajednicu, već joj ponuditi dodatne koristi. U interesu nam je na primjer, povećati zimski broj letova, jer svi smo mi sudionici turističke industrije.


Jako nam je važno komunicirati s lokalnim hotelijerima, ali i privatnim iznajmljivačima, koji čine veliki dio naše smještajne ponude, poručila je Bencun, pozvavši zadarske ugostitelje na još veću inovativnost u osmišljavanju jela.


– Kroz projekt integralnog ocjenjivanja “IQM Destination” u kojem sudjeluju i “Zadar Cruise Port – Putnička luka Gaženica” i Zračna luka želimo vidjeti što su naši plusovi, što minusi, kako bi mogli što bolje upravljati Zadrom kako integriranom destinacijom.


Izgradnja novih hotelskih kapaciteta, u prvom redu “Hyatt”, uvjereni smo, vidljivo će kvalitativno utjecati na promjenu strukture gostiju, jer otvorenje takvog luksuznog kompleksa za sobom povlači i otvorenje novih ugostiteljskih objekata, trgovina i sadržaja namijenjenih luksuznog klijenteli, poručila je Bencun.


Aplikacija “SeacrasApp”, Foto: Luka Jeličić