ŠKVER U TEŠKOĆAMA

Trećemajci još nisu dobili plaću za kolovoz. Direktor im se obratio preko – oglasne ploče

Orjana Antešić

SNIMIO : SERGEJ DRECHSLER

SNIMIO : SERGEJ DRECHSLER

Kad će se prijeko potrebni novac opet upumpati u trećemajski krvotok, sada ovisi o Algomi, s kojom je, kako stoji u odluci Vlade o jamstvima, »3. maj« usuglasio nove uvjete za završetak »Algoma Endeavoura«



Plaća za kolovoz još nije isplaćena u »3. maju«, a ako se može vjerovati informaciji koju je uprava, odnosno direktor riječkog brodogradilišta Edi Kučan stavio na oglasnu ploču, trećemajci bi je trebali dobiti najkasnije do utorka, 24. rujna.


Vlada je prije tjedan dana odobrila novi set državnih jamstava za završetak novogradnje 527, u naravi samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta »Algoma Endeavour«, u iznosu od 14 milijuna eura i dodatnih pet milijuna dolara, koliko će koštati osiguranje za garantne radove nakon isporuke broda. U pitanju je, dakle, novih 18,5 milijuna eura državnih jamstava, pred već postojećih 70 milijuna eura, koliko je već aktivno na ovoj trećemajskoj novogradnji za dosad upumpane kredite za njezin završetak.


Rast troškova


Nakon što su namjenska kreditna sredstva dogorjela do posljednjeg eura, a brod i dalje nije završen, rješenje se potražilo u pregovorima s Kanađanima na način da oni budu ti koji će isfinancirati brod do kraja. Priličan je to otklon od originalnog, početnog ugovora u kojem je završetak ovog, 225 metara dugačkog broda ispregovaran na način da će Kanađani platiti cjelokupan iznos tek na isporuci broda. S hrvatske strane sada se, očito, igralo na kartu da Algoma Corporation dosad nije platila ni cent za ovaj brod, međutim, sasvim je izvjesno da svaka promjena ranije ugovorenih odnosa, prava i obveza, naročito u svjetlu činjenice da je »Endeavour« trebao biti isporučen još sredinom lipnja ove godine, ima svoju cijenu.




Vidljivo je to već iz činjenice da je s otprije ugovorenih 500.000 kanadskih dolara, koliko je prema originalnom ugovoru iz 2022. godine bilo dogovoreno za jamstveno razdoblje, sada taj iznos skočio na čak pet milijuna američkih dolara, što je ekstremno visok iznos za tu stavku. Koliko je sama kupoprodajna cijena doživjela korekcije prema dolje, tek treba vidjeti. Čak i pod uvjetom da ostane ista kao u ugovoru iz 2022. godine, a riječ je o iznosu od 47 milijuna eura, ostvareni minus na ovom brodu mjerit će se u desecima milijuna eura – od 38 milijuna eura, pa nagore, ovisno o tome koliko stvarno loš bude posljednji scenarij.


Dosad je potrošeno 70 milijuna eura, 14 milijuna eura tvrdi se da će biti dostatno da se »Algoma Endeavour« isporuči, a valja imati i u vidu da se ova novogradnja ugovorila u zatečenom stanju, gdje je približno 30 posto radova bilo odrađeno.


Kad će se prijeko potrebni novac opet upumpati u trećemajski krvotok, sada ovisi o Algomi, s kojom je, bar kako stoji u obrazloženju prošlotjedne odluke Vlade o davanju državnih jamstava za bankarske garancije za avansne uplate kanadskog brodara, s kojom je »3. maj« usuglasio nove uvjete za završetak »Algoma Endeavoura«.


Međutim, novi ugovor s Kanađanima još uvijek nije potpisan. Bilo da se radi o aneksu ili, u ovom slučaju, novom ugovoru, taj dokument prije potpisivanja mora proći instancu Nadzornog odbora »3. maja«, koji ga mora odobriti.


Konačni tekst


– Vlada je napravila svoj dio posla, sada čekamo da Uprava »3. maja« odradi svoj – poručio je predsjednik NO-a »3. maja« Juraj Šoljić, prema čijim su riječima članovi NO-a imali prilike vidjeti nacrt, odnosno prijedlog ugovora, no konačan tekst ugovora s Kanađanima još uvijek nisu dobili na stol, zajedno sa zahtjevom Uprave za davanje suglasnosti.


Šoljić je potvrdio da je NO nedavno, početkom ovog mjeseca, dao suglasnost upravi na prodaju 40-postotnog udjela koji »3. maj« ima u inokompanijama USS 12 i USS 13 pulskog brodara Alpha Adriatic, ex Uljanik plovidbe. Riječ je o one-ship kompanijama koje u svojem vlasništvu imaju samo jedan brod, u ovom slučaju bulkove »Veruda« i »Stoja«, a riječkom su brodogradilištu još davne 2015. godine dionice tih kompanija »uvaljene« kao kompenzacija za tadašnjih 108 milijuna kuna potraživanja prema Uljanik brodogradilištu. Trećemajski udio u USS 12 i USS 13, zajedno s 5-postotnim koje još »drži« Uljanik brodogradilište u stečaju, oglašene su na međunarodnom tenderu na koji je, prema dostupnim informacijama, stigla jedna ponuda iz inozemstva. Čija točno, nije obznanjeno, a navodno se radi o iznosu od 1,3 milijuna eura za trećemajski 40-postotni udio te oko 120.000 eura za onaj Uljanik brodogradilišta u stečaju.


Nenaplaćeni poslovi za Itaquau


U situaciji u kojoj radnici čekaju svoje plaće, a kooperanti svoj zarađeni novac, u trećemajskim kuloarima naveliko se bruji o nemalim potraživanjima koje brodogradilište ima na račun odrađenih poslova za tvrtku Itaqua, kojoj je iznajmljena nekadašnja hala »Motora i dizalica«. Juraj Šoljić po ovoj je temi, koja očito »svrbi« mnoge zaposlenike u »3. maju«, samo podsjetio da je Nadzorni odbor na svojim ranijim sjednicama dao u zadatak upravi da krene u naplatu dospjelih potraživanja.