Kraj agonije

Nakon pisanja Novog lista riječki dječak s autizmom ipak dobio mjesto u školi

Ljerka Bratonja Martinović

Daniel i njegova majka Doris Mihajić

Daniel i njegova majka Doris Mihajić

Dobila sam poziv iz srednje škole u Zagorskoj, ravnateljica mi je rekla da je primljen i da dođemo, rekla nam je dječakova majka Doris Mihajić



Za 16-godišnjeg Daniela, mladića s autizmom koji je zbog preseljenja iz Rijeke u Zagreb »ispao« iz odgojno-obrazovnog sustava zbog manjka kapaciteta, ipak se našlo mjesto u zagrebačkom srednjoškolskom Centru za odgoj i obrazovanje u Zagorskoj.


Nekoliko dana nakon što smo njegovu priču objavili u Novom listu, dječakovu majku nazvali su iz spomenute škole i rekli da je mjesto za njega osigurano.


– Dobila sam poziv iz srednje škole u Zagorskoj, ravnateljica mi je rekla da je primljen i da dođemo u petak u školu s papirima i svime što je potrebno. Dogovorit ćemo se kako dalje, ali uglavnom, dijete će ići u školu, rekla nam je Doris Mihajić, Danielova majka.




Je li ovakvom ishodu pomogla činjenica da je odlučila potužiti se medijima, ili je sustav u ovom slučaju profunkcionirao, u školi nismo uspjeli doznati jer je ravnateljica bila nedostupna. Danielova majka, koja je mjesecima bezuspješno »obijala« vrata zagrebačkih ustanova, presretna je što joj je sin na kraju ipak dobio mjesto u jednoj od tih ustanova.


Državne ustanove


Podsjetimo, ona je još od travnja pokušavala pronaći ustanovu koja bi Daniela primila u četverosatni program, na koji on po zakonu ima pravo do svoje 21. godine. Zvala je mnoge adrese, ali su je redom odbili zbog manjka kapaciteta. Konkretno, u Centru za odgoj i obrazovanje u Zagorskoj rekli su joj, kako je prenijela, da od resornog ministarstva nisu dobili zeleno svjetlo za proširenje odgojno-obrazovne skupine. Sada se situacija, očito, promijenila.


Daniel je prošle školske godine pohađao Centar za autizam u Rijeci, a i dalje mu treba takav organizirani poludnevni boravak u nekom od centara za rehabilitaciju djece i mladeži s teškoćama. Iako zbog težine svog stanja ne pohađa redovnu nastavu, država mu je dužna osigurati organiziranu dnevnu aktivnost u skladu s njegovim mogućnostima.


Iako se u ustanovama žale na manjak kapaciteta, u Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike kažu da svako dijete koje ima rješenje za takvo obrazovanje mora dobiti upisno mjesto. Država je osnivač 12 takvih ustanova – jednog centra za rehabilitaciju i jedanaest centara za odgoj i obrazovanje koji obavljaju djelatnost odgoja i obrazovanja za učenike s teškoćama u razvoju te djelatnost socijalne skrbi. U navedenim ustanovama osnovano je ukupno 213 razrednih odjela s ukupno 953 učenika s teškoćama u razvoju, a iste su – kažu u Ministarstvu – dužne upisati svako dijete za koje su dobili rješenje o primjerenom programu obrazovanja za učenike s teškoćama u razvoju od nadležnog upravnog tijela županije za poslove obrazovanja, što su i učinili za školsku godinu 2024./2025. Sukladno potrebama, navedene ustanove šire potreban broj razrednih odjeljenja, a isto je – tvrde – popraćeno odgovarajućim zapošljavanjem od strane resornog ministarstva kako bi se svakom djetetu omogućilo školovanje.


Zadaća osnivača


Prema podacima Ministarstva obrazovanja, prošle je školske godine u Centar za autizam Osijek bilo upisano ukupno 60 učenika s poremećajem iz spektra autizma, u Centar za autizam Zagreb njih 164, Centar za autizam Rijeka polazilo je ukupno 38 učenika s poremećajem iz spektra autizma i Centar za autizam Split 69 učenika.


– Prema Zakonu o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju, svi učenici s teškoćama u razvoju moraju biti upisani u školske ustanove koje provode djelatnost odgoja i obrazovanja te su svi i upisani, osim učenika koji temeljem rješenja ostvaruju pravo na odgodu upisa, privremeno oslobađanje od upisa u prvi razred osnovne škole ili privremeno oslobađanje od započetog školovanja zbog opravdanih zdravstvenih razloga, tvrde u Ministarstvu obrazovanja, gdje kažu da niti jedno dijete nije uskraćeno za primjeren oblik školovanja. Za proširenje kapaciteta, dodaju, zaduženi su osnivači, u ovom slučaju gradovi, koji moraju osigurati sredstva za izgradnju, dogradnju i rekonstrukciju školskog prostora te opremanje školskih ustanova u skladu s državnim pedagoškim standardima.