Osvrt na Aktualno prijepodne

Vili Beroš: “Dok neki glasno politiziraju, mi radimo!”

P. N.

Foto Goran Kovacic/PIXSELL

Foto Goran Kovacic/PIXSELL

Politički je instrumentirano i neistinito pričati o prelijevanju novca iz javnog zdravstva. Vlada je to jasno pokazala na nizu primjera sankcionirajući sve koji neutemeljeno koriste javni položaj ili novac naših građana. Ističem nultu toleranciju za zlouporabu pozicije u javnom zdravstvu u korist privatnih interesa, kaže ministar Beroš



 


”Dok neki glasno politiziraju, mi radimo!”, priopćio je povodom Aktualnog prijepodneva ministar zdravstva izv. prof. dr. sc. Vili Beroš, dr. med. 


„Na prvom Aktualnom prijepodnevu na jesenskom zasjedanju Hrvatskog sabora, umjesto konstruktivne i utemeljene rasprave, saborskim klupama ponovno odjekuje politiziranje na račun javnog zdravstvenog sustava. Količina neutemeljenih izjava poprimila je neviđene razmjere na koje ne možemo i ne smijemo šutjeti jer vrijeđaju pamet naših građana i obmanjuju cjelokupnu javnost. U tom kontekstu važno je naglasiti kako Vlada i Ministarstvo zdravstva jačaju javni zdravstveni sustav pokrenutom reformom koja je sve više vidljiva u javnom prostoru“, istaknuo je ministar zdravstva izv. prof. dr. sc. Vili Beroš, dr. med. dodavši: 




„Tako smo nabavili i postavljamo 21 linearni akcelerator uz 9 CT simulatora diljem Hrvatske u vrijednosti 85 milijuna eura iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) u zadanom roku. Ova povijesna nabava uređaja dovoljno govori o našoj predanosti prema jačanju javnog zdravstvenog sustava. Stoga je politički instrumentirano i neistinito pričati o prelijevanju novca iz javnog zdravstva. Vlada je to jasno pokazala na nizu primjera sankcionirajući sve koji neutemeljeno koriste javni položaj ili novac naših građana. Ističem nultu toleranciju za zlouporabu pozicije u javnom zdravstvu u korist privatnih interesa!“.


“U kontekstu osnaživanja primarne zdravstvene zaštite, osigurali smo 922 specijalizacije koje su u tijeku u vrijednosti preko 130 milijuna eura za deficitarna zanimanja u primarnoj zdravstvenoj zaštiti. Najviše specijalizacija namijenjeno je upravo za obiteljsku medicinu, njih 484, a tu su uključene specijalizacije za pedijatre i ginekologe na primarnoj razini zdravstvene zaštite. Cilj je kroz centralizirano osiguravanje financiranja specijalizacija povećati ulaganja u razvoj ljudskih potencijala u primarnoj zdravstvenoj zaštiti i hitnoj medicini. Konkretnije, iz NPOO-a se do 2026. očekuju prvi liječnici obiteljske medicine, njih 207. Iz ESF fonda na specijalizaciji je 97 obiteljskih liječnika od 205 specijalizanata, dok iz ESF+ fonda, čiji poziv će biti objavljen, predviđeno je još 118 specijalista obiteljske medicine do 2029. godine te smo na taj način pripravni za neminovnu smjenu generacija.


Usporedno smo podigli materijalni položaj liječnika u odnosu na njihove kolege u bolničkom sustavu, a što je učinjeno u travnju 2023. godine, kada su izjednačeni koeficijenti specijalistima u primarnoj zdravstvenoj zaštiti s koeficijentima u bolnicama te konačno i novom Uredbom o složenosti radnih mjesta i pripadajućim koeficijentima za zaposlene u javnim službama koja je u provedbi od 01. ožujka 2024. godine. 


S obzirom na smanjenje broja stanovništva, u planu je i smanjenje standardnog broja osiguranika u skrbi po timu, što bi trebalo rezultirati kvalitetnijom zdravstvenom uslugom.


Novim Planom specijalističkog usavršavanja za naredno petogodišnje razdoblje 2025. – 2030. utvrdit će se potrebe za specijalističkim usavršavanjem koje će se temeljiti na potrebi razvoja zdravstvene djelatnosti na primarnoj, sekundarnoj i tercijarnoj razini, kao i potrebi zdravstvenog sustava za nedostatnim odgovarajućim specijalnostima zdravstvenih radnika, njihovim brojem, rasporedom te dobnom strukturom. 


Također, vrijedan podatak je i povećanje vrijednosti tima na razini primarne zdravstvene zaštite od 1. ožujka 2024. godine kroz tri intervala u sklopu kojeg je izvršeno ukupno povećanje vrijednosti hladnog pogona za 42,9% odnosno 35,7%, ovisno o nositelju tima. 


Ujedno kontinuirano potičemo regionalnu samoupravu u razmjeni iskustava i provođenju dodatnih mjera za privlačenje i zadržavanje zdravstvenih radnika poput stipendija, osiguravanja stanovanja i drugih pogodnosti, omogućavamo rad liječnika do 68 godina života, odnosno do 70 uz suglasnost Ministarstva, ustrojavamo jedan dom zdravlja po županiji čime osiguravamo učinkovitije upravljanje, uvodimo mobilne ambulante i mobilne ljekarne te u širem kontekstu, donijeli smo novu Mrežu javnozdravstvene službe.


Apsurdno je slušati neprovjerene komentare o radu CEZIH-a na kojem su izvedeni ogromni zahvati u smjeru modernizacije u sklopu projekta Konsolidacije sustava zdravstvene informacijske infrastrukture financiranog iz NPOO-a koji je u nadležnosti Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije. Sama modernizacija provodi se iz razloga  što CEZIH, kao srce zdravstvenog sustava, ne može raditi na zastarjeloj i dotrajaloj infrastrukturi sustava! Govorimo o okosnici svih digitalnih servisa i usluga u području zdravstva te je tim više neprimjereno komparirati CEZIH s ostalim digitalnim sustavima u Hrvatskoj koji nisu toliko složeni kao spomenuti sustav na kojem se, uz redovni rad istoga, odvija i migracija CEZIH-a u Centar dijeljenih usluga (CDU). Na samom početku radova na modernizaciji sustava najavljeno je kako će sustav imati povremene poteškoće u radu i to s krajnjim ciljem – dugoročnog osiguravanja najkvalitetnije i najbrže uslugu za pacijente diljem cijele Hrvatske.


Niz je još dobro poznatih reformskih mjera koje smo proveli na svim razinama javnog zdravstvenog sustava. Sve što radimo jasno dokazuje kako je Vladi i Ministarstvu zdravstva prioritet reformski smjer „Zdravlje je prvo“,  u sklopu kojeg pacijenti moraju biti u fokusu javnog zdravstvenog sustava. Pojedinci koji glasno protestiraju protiv tako usmjerene zdravstvene politike, bore se za političke bodove preko zdravlja naših građana što nikada nismo niti ćemo ikada tolerirati!”, zaključio je ministar zdravstva izv. prof. dr. sc. Vili Beroš, dr. med.