Kako navode u svom priopćenju, potpuno je netočno da je JANAF ‘podlegao iskušenju’ i ‘stjerao (MOL Grupu) u kut’ te podigao naknade za transport sirove nafte do ‘zapanjujućih’ iznosa.


“Istina je da se cijene transporta nafte naftovodnim sustavom JANAF-a utvrđuju na temelju iste metodologije za sve partnere, u pregovaračkom postupku na pravedan i transparentan način. Cijene se temelje na postojećem tarifnom sustavu i regulatornom nadzoru na nacionalnoj i EU razini, a zasnovane su na tri načela. Na prvom mjestu je načelo jednakog tretmana svih korisnika, što se osigurava nepristranim pristupom sustavu svim korisnicima koji udovoljavaju tehničkim uvjetima. Zatim slijedi utvrđivanje cijena transporta nafte po dionicama, pa korisnik plaća cijene transporta samo onih dionica koje oni koriste te, na kraju, troškovno načelo, što podrazumijeva pokriće troškova poslovanja djelatnosti transporta nafte, pokriće investicija nužnih za održavanje i razvoj transportnog sustava te uz osiguranje prinosa na imovinu transportnog sustava”, navode iz te državne transportne tvrtke.




JANAF kao operator sustava i MOL Grupa zajednički utvrđuju konačne ugovorne cijene tijekom procesa pregovaranja oko komercijalnih uvjeta pristupa sustavu te izravno ovise o količinama transportirane nafte jer tarifa pada uz veće količine transporta nafte i obrnuto, dodaju.


Naveli su i da je netočna tvrdnja Hernádija prema kojoj nitko ne zna koliko nafte je moguće prevesti Jadranskim naftovodom te da JANAF nije proveo investiciju koja bi omogućila zadovoljenje potreba Mađarske i Slovačke za sirovom naftom. Istinita je informacija da je JANAF izvršio potrebnu investiciju – aplikaciju aditiva DRA kojima se povećava protok na dionici od Omišlja do mađarske granice, naglašavaju iz te kompanije.


U veljači 2023. godine je u koordinaciji s predstavnicima MOL Grupe provedeno prvo testiranje transportnih kapaciteta naftovoda na dionici prema mađarskoj granici prilikom kojeg je utvrđeno kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte te je već tada potvrđeno kako JANAF može u cijelosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom, navode.


Drugo zajedničko testiranje bilo je tijekom kolovoza 2024. godine te su rezultati ponovljenog testiranja pokazali da kapacitet naftovoda premašuje ukupni godišnji kapacitet za preradu MOL-ovih rafinerija u Mađarskoj i Slovačkoj. Testiranjem je potvrđeno da se uz mogućnost dodavanja DRA aditiva na navedenoj dionici može u potpunosti postići kapacitet od 13 do 16,4 milijuna tona godišnje ovisno o broju angažiranih pumpi s obje strane. Sada je u tijeku i treće testiranje protoka sirove nafte na dionici JANAF-ovog naftovoda od Terminala Sisak do mađarske granice. Svi ovi vrlo egzaktni, točni i pouzdani podaci u potpunosti demantiraju neistinite tvrdnje Hernádija, kažu u JANAF-u.


Smatramo iznimno važnim najsnažnije odbaciti i insinuaciju Hernádija prema kojoj bi JANAF u nekom trenutku, kad bi postao jedini dobavni pravac za sirovu naftu rafinerijama u Mađarskoj i Slovačkoj, zlouporabio svoj položaj. To je u suprotnosti sa svim vrijednostima koje kao kompanija njegujemo, a osobito s našom predanošću razvoju dugogodišnjih partnerskih odnosa sa svim korisnicima našeg transportno-skladišnog sustava, među kojima je i MOL Grupa s važećim ugovorom o transportu nafte za koji vjerujemo da je sklopljen na obostrano zadovoljstvo, istaknula je Uprava JANAF-a koju čine predsjednik Uprave Stjepan Adanić i član Uprave Vladislav Veselica.