POVIJEST ŠMINKE

Od starih Egipćana do Marilyn Monroe: donosimo presjek kultnih make up proizvoda

Sanda Milinković

Prije otprilike sedam tisuća godina naši su preci za šminkanje koristili pigmente. U 21. stoljeću žene koriste ruževe, maskare i lakove inspirirane glumicama i princezama, modnim ikonama iz prošlosti

Prije otprilike sedam tisuća godina, naši su preci počeli koristiti proizvode za šminkanje. Nisu koristili maskaru ili crveni ruž kakve danas poznajemo, ali koristili su crvene mineralne pigmente za oslikavanje tijela i kapaka.


Prva kozmetika slična današnjoj pojavila se još prije 5.000 godina u Egiptu gdje su se za postizanje ugodnog mirisa i mekoće kože koristila ulja tamjana.


Egipatske žene vjerojatno su pionirke u osmišljavanju kreme sa zaštitnim faktorom, jer su na lice nanosile mješavinu od rižinih mekinja, jasmina i lupine ne bi li se zaštitile od sunca. Osim parfema i krema za sunčanje, Egipćani su prvi koristili i crnu boju na bazi antimona kao olovku za oči, dok su dašak prirodnog rumenila na obrazima postizali nanošenjem mrvljenog cvijeća.


Svijet kozmetike je od ulja tamjana i smrvljenog cvijeća napredovao u jednu od najjačih industrija, a svakodnevno smo u prilici gledati lansiranje novih kozmetičkih brendova. Ipak, u moru noviteta, neki su se proizvodi istaknuli i ušli u povijest kao legende, zahvaljujući slavnim ženama koje su ih proslavile.


»Daj ženi odgovarajući ruž i osvojit će svijet«, kazala je Marilyn Monroe, jedna od holivudskih ikona koja je ostavila izniman trag u pop kulturi.



Marilyn Monroe voljela je diaboličnu crvenu, Foto: Press

Pjevačica, model i pop-ikona, svojedobno i dobitnica Zlatnoga globusa za najbolju glavnu glumicu, bila je prepoznatljiva po platinasto plavoj kosi zbog čega je i zaradila nadimak »najpoznatije plavuše na svijetu«. Osim po plavoj kosi, Monroe je bila poznata i po crvenom ružu od kojeg se rijetko odvajala.


Crveni je ruž poznat kao boja koja naglašava izgled i pruža savršen finiš kompletnoj šminki na licu, a s obzirom na to da bi Monroe u filmovima nerijetko utjelovila lik koji je zračio ženstvenošću, zavodljivošću i snagom, takav joj je savršeno odgovarao


Njezine pune usne bile su pojačane s čak pet slojeva crvenog ruža Rouge Diabolique brenda Guerlain. Za postizanje unikatnog izgleda njezinih usana korištena je tehnika nanošenja različitih nijansi tako što bi se tamnija boja nanijela na rubove usnica, a svjetlija na sredinu čime se postizao efekt konturiranja.


Posljednji korak u samom završetku njezina šminkanja, bili su bijeli highlighter nanijet na sredinu donje usnice i bezbojno sjajilo.


Prvi ruž izumljen je 1884. godine

Prvi ruž za usne kreirala je francuska kuća za parfeme, kozmetiku i njegu kože Guerlain 1870. godine. Zaposlenik njihove manufakture šetao je ulicom i naišao na trgovinu proizvođača svijeća, čiji su vosak i pigmenti u boji u njemu izazvali trenutak inspiracije.


Vidjevši alate svjećara, zaposlenik Guerlaina je dobio »ludu« ideju stvaranja voštane kozmetike za usne u obliku štapića. Do kraja 19. stoljeća Guerlain je počeo proizvoditi ruževe za usne u širim razmjerima, a prvi komercijalni ruž za usne izumili su 1884. godine u Parizu. Bio je prekriven svilenim papirom i napravljen od jelenjeg loja, ricinusovog ulja i pčelinjeg voska.

Holivudski misterij


Tri godine nakon rođenja Marilyn Monroe, na svijet je stigla još jedna glumačka diva – filmska i kazališna glumica nagrađena Oscarom, manekenka i humanitarka, koja je također obožavala ruž, ali u nešto nježnijoj crvenoj i ružičastoj nijansi.


Njezino je ime Audrey Hepburn, a pronalazak odgovora na pitanje o tome koji je ruž koristila u kultnim filmovima, neočekivano je postao jedna od najvećih holivudskih misterija.


U čuvenoj sceni iz filma »Doručak kod Tiffanyja«, Holly Golightly (Audrey Hepburn), udobno je smještena na zadnjem sjedištu taksija, ni ne sluteći da će izazvati debatu koja traje desetljećima. »Dodaj mi torbicu, dragi. Djevojka ne može čitati takve stvari bez ruža«, govori Golightly Paulu u taksiju dok na usne nanosi ruž nježne nijanse lososa, cementirajući 1961. godinu kao početak »misterije oko ruža«.


Naime, i dandanas se traga za podatkom koji bi razriješio dilemu koji je ruž u tom trenutku nanosila na usne. Većina stručnjaka slaže se da je riječ o brendu Revlon i njihovoj nijansi Pink In The Afternoon, iako je Hepburn kasnije govorila da joj je privatno omiljeni ruž Pure Colour Envy Sculpting Lipstick s potpisom Estée Lauder.


Sredinom osamdesetih, Revlon je lansirao reklamu u kojoj Audrey Hepburn na sebi nosi nježno roza ruž uz tekst: »Možete plesati čitavu večer, doručkovati kod Tiffanyja i svejedno izgledati kao da zračite.«



Audrey Hepburn sa šminkom za idealno »roza popodne«, Foto: Reuters

Dramatične trepavice

Modna ikona Twiggy sa svega šesnaest godina osmislila je svoj kultni izgled koji će se replicirati u nadolazećim desetljećima. Njezine dramatične donje trepavice postale su joj zaštitni simbol, a sama je kazala da su joj trebala gotovo dva sata da bi aplicirala tri para lažnih trepavica. Njihovu tamnu boju postizala je pigmentom koji je nanosila slikarskim kistom, a danas ga većina glumica postiže kvalitetnim maskarama. Obožavateljice njezina looka kroz godine su postale Zendaya, Lucy Boynton, Lily Collins i Emma Roberts.

Na dnu ekrana, pojavila se rečenica da Hepburn na usnama nosi nijansu Pink In The Afternoon, zbog čega se reklama činila poput potvrde da je i u originalnom filmu koristila upravo taj, ali unatoč tome, krenule su sumnje. Kozmetička stručnjakinja i umjetnica Erin Parsons, pomno je istražila o kojem je ružu riječ. »Ruž koji je Audrey Hepburn nosila u ‘Doručku kod Tiffanyja’ potencijalno je ruž Christian Dior 20 ili 24.


Ako se sjećate, Lisa Eldridge je kupila ruž na aukciji, ali nikada nije otkrila detalje. Uskoro objavljuje interpretaciju nijanse pod svojim brendom pod nazivom Go Lightly«, kazala je davno Parsons, uz napomenu da je spomenuti ruž dio Diorove linije Recharge Refill koje više nema na tržištu.


Eldridge je kasnije doista i lansirala spomenutu liniju, ali potom ju je povukla. Naime, na aukciji je kupila zlatnu Cartier kutijicu u kojoj je Hepburn držala ruž, a navodno je sadržavala i ostatak jednog od posljednjih ruževa kojeg je slavna glumica koristila. Nakon što je Eldridge iskoristila preostali dio, navodno je napravila vlastitu liniju Go Lightly u kojoj su ruževi imali nijansu jednaku onoj iz »Doručka kod Tiffanyja«.


Grace Kelly, američka filmska i kazališna glumica, oskarovka i monegaška princeza, poput legendarnih glumačkih kolegica Marlene Dietrich, Josephine Baker te pjevačice Edith Piaf, bila je ljubiteljica crvenog ruža i odana kultnom Diorovom ružu Rouge. Specifičnu je nijansu koristila otkako je ruž stigao na tržište sredinom pedesetih, a o njihovoj ljubavi svjedoči i izložba koja joj je bila posvećena u Diorovom muzeju 2019. godine. Na izložbi su se mogli razgledati neki od njezinih najznačajnijih komada, uključujući i kutiju od 14 ruževa koje joj je poklonila kuća Dior.



Grace Kelly ljubiteljica svijetlih ruževa, ali i crvenog, Foto: Arhiva NL

Nova generacija voli filmske legende

Jedna od mlađih glumica kojoj crveni ruž polako postaje zaštitni znak baš kao i Marilyn Monroe, je Anya Taylor-Joy, koja se proslavila glavnom ulogom u hit-seriji »Damin gambit«. Taylor-Joy obožava crveni ruž, a jedan od njezinih najdražih trikova za postizanje njegove dugotrajnosti na usnama je nanošenje olovke za usne nakon nanošenja ruža, zbog međusobne lakoće stapanja proizvoda.



Anya Taylor-Joy ljubiteljica je crvene šminke, Foto: Reuters

Kraljica i ruž


Ako je još netko uz glumice uspješno promovirao pojedini kozmetički proizvod, onda je to engleska kraljevska obitelj koja je, unatoč (ili zahvaljujući?) strogim pravilima o načinu šminkanja pripadnica kraljevske obitelji, proslavila brojne kozmetičke proizvode koji su istovremeno neupadljivi i luksuzni.


Pokojna kraljica Elizabeta II. bila je oličenje gracioznosti kad je u pitanju izgled, kako u mladosti, tako i u poznim godinama. Mnogi su joj se divili zbog njezine lijepe i zdrave kože, a jedna od tajni bila je nanošenje hidratantne kreme u jutarnjoj i večernjoj rutini. Dvorska pravila nalažu diskretnost i suptilnu šminku, frizuru i manikuru, te je kraljica Elizabeta za javne prigode voljela nanijeti ruž blage nijanse i nježno rumenilo, a najviše je voljela kompaktni puder brenda Clarins, koji joj je savršeno pristajao.



Pokojna kraljica Elizabetha – crvena šminka i svijetli lak za nokte, Foto: Reuters

Posebna kakva je bila, kraljica je ponekad nosila i crveni ruž, a omiljeni joj je bio Beautiful Colour brenda Elizabeth Arden. I dok je upisana u povijest kroz prepoznatljiva modna izdanja koja su prštala bojama, njezini su nokti uvijek bili ili neutralne ili nježno roza nijanse. Njezin osobni frizer je 1989. godine uputio zahtjev brendu Essie da kraljici pošalju lak za nokte u nijansi baletnih papučica, naglasivši u pismu da je to »jedina boja koju bi Njezino Visočanstvo nanijelo na svoje nokte«.


Ne treba dodatno kazati da je nijansa postala i – najprodavanija ikad. Elegancijom je zračila i pokojna princeza, lady Diana, prepoznatljiva po istančanim modnim kombinacijama, koje mnogi i danas pokušavaju replicirati u vlastite stilove. Uz prilično suptilnu šminku na licu, lady Diana je osamdesetih promovirala eklektično plavo sjenilo za oči, što je postalo jedno od njezinih zaštitnih znakova.


Mnogi se sjećaju onosvjetskog dojma kakvog je ostavila na sve prisutne pojavivši se dijamantom tijarom i upečatljivim plavim sjenilom. Osamdesetih je takvo sjenilo bilo vrlo popularno, poglavito za osobe s plavim očima, jer bi ih dodatno naglasilo. Lady Diana je sjenilo nanosila na rub kapka uz trepavice, naglašavajući zjenice i stvarajući monokromatski efekt u usporedbi s okom.


Nikada plavo sjenilo nije stavila na cijeli kapak, jer bi to prouzročilo totalni kontra efekt. Proizvod koji je pokojna princeza najčešće koristila pri stvaranju svog legendarnog izgleda je plava olovka za oči s potpisom Elizabeth Arden (Blue Kohl 636), ali ista se više ne nalazi na tržištu.


Uz olovku, voljela je nanijeti i nijansu sjenila Platinum Frost te tamnoplavu maskaru. Razmišljajući o plavim sjenilima, ne možemo se ne sjetiti legendarne Elizabeth Taylor u filmu »Kleopatra«. Zapravo, ne možemo niti pisati o kozmetičkoj industriji ili holivudskim ikonama, a da ne uzmemo obzir utjecaj Elizabeth Taylor koja je, vjerovali ili ne, bila poznata po tome da se sama šminkala, čak i za nevjerojatan izgled u spomenutom filmu.


Glumica je i privatno voljela naglasiti svoje oči, te je njezin asistent otkrio da je najviše voljela paletu sjenila s potpisom Christiana Diora, koristeći primarno plave i ljubičaste nijanse, a potom zelene i zlatne. Tijekom šminkanja bila je perfekcionistica koja bi pola sata provela nanoseći ruž na usne, prije nego bi sat i pol vremena uložila u šminkanje očiju jer je »uživala u tome«.


Zbog jedinstvene boje svojih očiju, obavezno je koristila olovku za oči Clinique, a bez obzira na prigodu ili filmsku ulogu, njezine su plave oči bile uokvirene izražajnim crtama olovke i plavim sjenilom.



Elizabeth Taylor voljela se šminkati sama, Foto: Reuters

Crveno i na noktima!

Uma Thurman nametnula se kao moćna glumica ulogom u filmu »Pakleni šund« koji je na ekrane stigao 1994. godine. U svijetu kozmetike, proslavila je i Chanelov Vamp, jarko crveni lak za nokte koji je nosila u filmu. Kultna nijansa laka za nokte napravljena je »od nule« za Chanelovu modnu reviju iste godine kad su predstavljali kolekcije za jesen i zimu.



Foto: Reuters