3. maj 1905

Objavljena prodaja tvrtke kćeri 3. maja, jedna stvar posebno bode oči

Marinko Glavan

Brodogradilište objavilo javni poziv usred krize financija i upravljanja



U jeku krize oko završetka novogradnje 527 »Algoma Endaevour« za kanadskog naručitelja, kao i krize upravljanja društvom, nakon što predsjednik uprave Edi Kučan od Skupštine nije dobio razrješnicu za prošlu godinu, Brodogradilište »3. maj« objavilo je javni poziv za prikupljanje ponuda za kupnju stopostotnog udjela u društvu »3. maj Rijeka 1905 d. o. o.«, tvrtke kćeri riječkog škvera na koju je planirano prenošenje brodograđevnih poslova, kao i koncesije za ovu djelatnost na lokaciji na Kantridi.


Dva scenarija


Temeljni kapital društva »3. maj Rijeka 1905 d. o. o.« je 10,3 milijuna eura, a ono što na prvu »bode u oči« je rok za podnošenje obavezujućih ponuda od svega dva tjedna, odnosno do 21. kolovoza ove godine.


To znači da bi zainteresirani kupci, u sezoni godišnjih odmora, u manje od petnaest dana, trebali obaviti takozvani due dilligence i sastaviti ozbiljnu ponudu za preuzimanje vlasništva nad društvom koje bi, opet, trebalo preuzeti poslove izgradnje brodova i koncesiju za brodograđevnu djelatnost u »3. maju«.




To upućuje na dva moguća scenarija – ili već postoji ozbiljan kupac ili je javni poziv za prikupljanje obavezujućih ponuda objavljen tek reda radi, kako bi se ispunila forma, odnosno pokazalo javnosti da se radi na pronalaženju strateškog partnera, dok se kupuje vrijeme za rješavanje nedoumica oko financiranja završetka izgradnje novogradnje 527 i nalaženja sredstava za isplatu plaća radnicima.


Minimalni uvjeti natječaja za prodaju društva »3. maj Rijeka 1905 d. o. o.« su zadržavanje postojeće djelatnosti, kao i zatečenog broja zaposlenih u iduće četiri godine, te »poduzimanje svih potrebnih radnji radi održavanja u potpunosti na snazi postojećeg Kolektivnog ugovora za vrijeme njegova trajanja, uključujući razdoblje produžene primjene u skladu s primjenjivim zakonodavstvom Republike Hrvatske«.


Nadalje, kao uvjet se navodi i pripremanje odgovarajućih sredstava osiguranja za izvršenje preuzetih obveza te pripremanje Poslovnog plana društva za narednih pet godina, uključivo s investicijskim planom za isto razdoblje.


Ponuđač, pri tom, mora biti pravna osoba koja je valjano osnovana i posluje najmanje tri godine prije datuma slanja ponude, uz uvjet da nad njim u zadnje dvije godine, od dana slanja ponude nije okončan, pokrenut ili otvoren postupak likvidacije, stečajni postupak, postupak predstečajne nagodbe ili bilo koji drugi postupak prisilne uprave i/ili postupak koji može dovesti do prestanka pravne osobe ili prodaje imovine niti je u tijeku izvršavanje plana odnosno obveza preuzetih u tom postupku.


Ponuđač uz to ne smije imati dugove s osnova poreza, obveznih doprinosa ili drugih javnih davanja.


Zadnja tranša


Inače, sporna novogradnja 527, za kanadskog naručitelja, ugovorena je u proljeće 2022. godine za iznos od 46,77 milijuna eura, pri čemu je pola cijene ugovoreno u kanadskim dolarima (31,5 milijuna), a ostatak u eurima (23,5 milijuna).


Brod je, nakon sloma Uljanik grupe, bio u fazi gradnje, s oko 30 posto završenih radova, a Vlada je »3. maju« za završetak izgradnje tog broda izdala jamstva za kredit u iznosu ugovorene vrijednosti broda.


Pokazalo se, međutim, da ta sredstva neće biti dovoljna riječkom brodogradilištu za završetak izgradnje i opremanje broda pa je Vlada »3. maju« izdala jamstva za novi kredit, u iznosu od 23,45 milijuna eura.


Zadnja tranša tih kreditnih sredstava isplaćena je brodogradilištu prošlog mjeseca, nakon čega su radnicima isplaćene i plaće za lipanj.


U tom je mjesecu brod već trebao biti isporučen Kanađanima, no prema službeno nepotvrđenim informacijama, za završetak radova nedostaje još oko deset milijuna eura, čime bi se ukupna cijena broda popela na oko 80 milijuna eura, što je oko četrdeset posto više od kupoprodajne cijene ugovorene s naručiteljem.


Pri tom je za izgradnju ovog broda već izdano oko 70 milijuna eura državnih jamstava. Pri tom bi se stvari mogle dodatno zakomplicirati za »3. maj« ukoliko naručitelj odustane od primopredaje, zbog probijanja rokova i cijene izgradnje, budući da je riječ o visokospecijaliziranom brodu za prijevoz rasutih tereta američkim Velikim jezerima, za koji će se teško naći drugi kupac.


Posebno ako se potegne pitanje intelektualnog vlasništva nad dizajnom broda. Brodar, za kojeg je »3. maj« već gradio samoiskrcavajuće brodove za prijevoz rasutih tereta, za sad nije financijski sudjelovao u izgradnji broda, budući da je isplata ugovorena prilikom primopredaje broda.


Što se pak tiče tvrtke »3. maj Rijeka 1905 d. o. o.«, koja bi trebala preuzeti brodograđevnu djelatnost i koncesiju od matične tvrtke, ona je prije četiri mjeseca sklopila ugovor za izgradnju polarnog kruzera sa Scenic grupom, odnosno njihovom hrvatskom tvrtkom MKM Yachts.


Iako detalji ugovora nisu objavljeni, vrijednost ovog broda procjenjuje se na oko 250 milijuna eura. Za ovu je tvrtku matični »3. maj« već gradio kruzere za putovanja u polarnim uvjetima, a vrijednost broda Scenic Eclipse II koji je prije dvije godine isporučen iznosila je oko 160 milijuna eura.


Izgradnja novog kruzera trebala bi, prema dosadašnjim najavama, započeti do kraja ove godine na navozima riječkog brodogradilišta.