USPOMENE IZ RIJEKE

Provjerili smo što nude riječke suvenirnice, a što najčešće traže turisti

Valentina Botica

Foto Milan Đekić

Foto Milan Đekić

Ako je suvenir ručni rad, cijena je najmanje bitna



Kako raste popularnost Rijeke među posjetiteljima i turistima, tako niču i raznorazne suvenirnice koje se bore za njihovu pozornost.


Ipak, tri su riječke suvenirnice već postale kult među domaćima, a turisti također u njima pronađu nešto za sebe i svoje drage osobe.


Tijekom našeg obilaska triju suvenirnica, razgovarali smo s raznim turistima, uključujući članove rumunjskog nogometnog kluba i nizozemske dizajnerice, kako bismo saznali što ih najviše privlači dok su u potrazi za komadićem Rijeke koji će ponijeti kući.


Keramiku kupuju domaći




U suvenirnici Croatia in a Box bila je gužva – ne samo zato što i inače vrvi kupcima, nego i zato što smo tamo sreli ekipu rumunjskog nogometnog kluba Corvinul Hunedoara koji su jučer odigrali utakmicu s Rijekom na Rujevici.


Nekima je ovo prvi put u Hrvatskoj te su htjeli spojiti posao s guštom.



– Tražim suvenire iz Rijeke za obitelj i prijatelje, želim im uzeti neki poklon iz Rijeke jer sam tu prvi put. Magnet kupujem gdje god da putujem, a kupim si i šalicu – imam kolekciju šalica od svugdje, rekao nam je tjelohranitelj ekipe.


Ne samo šalice, prodaje se i druga keramika.



– Osim keramike, najviše se još prodaje nakit. Keramika nam je mahom riječka, imamo možda samo jedan brend koji nije riječki.


Naprodavanija nam je Traversa, riječki brend koji ima lijepe motive i natpise. Stranci više kupuju klasične magnetiće, a domaći kupuju konkretnije, skuplje i veće stvari, jer ih ne muči pitanje prtljage, objasnila je zaposlenica Maja Stipetić.


Magdalena, turistkinja iz Nizozemske koja se bavi dizajnom za nizozemski brend cipela, jedna je od tih koji ipak traže nešto konkretnije.



– Ja tražim dizajnerske i ručno rađene stvari. Volim lijepe i posebne proizvode. Već sam kroz prozor vidjela da je ovo trgovina za mene. Ne tražim nešto specifično, kad mi se nešto svidi, onda to i kupim, rekla je.


Morčić je in


Slična ljubavna priča između turista i suvenira odvija se u Maloj galeriji Bruketa. Iako nismo naišli na gužvu, zaposlenica Anita Iljkić otkrila nam je da turiste itekako zanima ova posebna galerija.


– Turisti dolaze i kupuju, njima je sve ovo zanimljivo, ali najviše uzimaju magnetiće i Morčiće. Ženska populacija najviše kupuje nakit jer je drugačiji.


Cijene im nisu previsoke, ili ih barem još nisu komentirali. Znaju da je ovdje kod nas sve ručno rađeno i unikatno pa se ni ne bune, rekla je.



Na upit iz koje zemlje dolaze oni koji najviše kupuju suvenire odgovara:


– Iz skandinavskih zemalja. Prije su Talijani bili najčešći kupci, ali s vremenom u galeriju stiže više gostiju sa sjevera. Najviše ipak kupuju Hrvati.


Hrvati biraju keramiku ili Morčiće kada idu u inozemstvo u posjet. Kako je on simbol grada, a legenda o njima prevedena je na više od 25 jezika, često odabiru njega kao poklon.



Ova je galerija inače prva privatna galerija u bivšoj Jugoslaviji, a u prosincu će proslaviti 50. obljetnicu postojanja.


Interes za reciklirano


U suvenirnici »Šta da?« ipak je drugačija priča. Amna Sehović iz trgovine rekla je da turisti potroše najviše do pet eura, a ni Hrvati nemaju nešto drugačije preferencije.


– Kruzeri ne kupuju ništa, imaju bolju ponudu nego što je u gradu.


Ali imamo dobru prodaju kod individualnih turista »backpackera« koje zanimaju proizvodi od recikliranih materijala, rekla je Sehović misleći na torbe od traperica i automobilskih guma i na novčanike od jedara i novinskog papira pa tako i Novog lista.



O turistima koji kupuju, ne kupuju ili najviše kupuju kaže:


– Naši turisti iz regije dosta kupuju – Talijani, Nijemci, ali to su ljudi koji se vraćaju i koji znaju što je »Šta da?«. Novima je interesantno zbog kvačice i zato što je ručno rađeno, objasnila je Sehović.


Ispred ove suvenirnice susreli smo i dvije djevojke iz Nizozemske koje su bile u potrazi za razglednicama. Putuju vlakom, a već su prošle Švicarsku, Italiju i Sloveniju.



– U svakoj zemlji kupujemo razglednicu i na njih pišemo svoja najljepša sjećanja u toj zemlji, svoju su simpatičnu i originalnu ideju podijelile Liza i Harmka.