Nedavno snimljena serija »Genij: Picasso« i film »Terminator« imaju dodirnu točku – Budimpeštu.
Mađarska prijestolnica poslužila je kao mjesto snimanja tih ‘blockbustera’ i mnogih drugih filmova i serija jer ih je privukla poreznim olakšicama i visokotehnološkim uvjetima.
»Ovdje se mnogo snima zbog naših cijena i svjetski priznatih timova za podršku, ali i zbog poreznih olakšica koje dobro funkcioniraju«, ističe Ildiko Kemeny, mađarska koproducentica serijala
»Genij: Picasso« National Geographica u kojem slavnog slikara odlično portretira Antonio Banderas.
U žestokoj konkurenciji europskih prijestolnica za privlačenje stranih produkcija, Mađarska je bila jedna od prvih zemalja bivšeg komunističkog bloka koja je 2004. usvojila sustav poreznih poticaja i subvencija koji od tada samo rastu.
Radi se o jednom od najkompetitivnijih sustava na kontinentu koji stranim produkcijama nudi povrat 25 posto troškova.
Budimpešta se većinom natječe s Pragom.
Bugarska i Rumunjska »daleko su jeftinije, ali njihova sposobnost da prate standarde filmske industrije nije na razini«, naglasila je Kemeny.
Velika budimpeštanska prednost je i klasična i elegantna arhitektura koja je lako »preruši« u Buenos Aires, Moskvu, Berlin i London, dodaje producentica.
Razvoj mađarske kinematografije
Mađarska prijestolnica osim lijepog okruženja od 2000. u ponudi ima i dva visokotehnološka, iznimno cijenjena studija, a u njima su snimani interijeri serije o španjolskom slikaru.
Studiji Korda se nalaze usred vinograda, oko dvadeset kilometara od centra Budimpešte, gdje su snimane i scene »Hellboya«, »Inferna« i »Marsovca« za koji je dopremljen više od četiri tone tla kako bi se ilustrirao krajolik crvenog planeta.
Zahvaljujući iskusnoj i ne preskupoj radnoj snazi, »Budampešta je nakon Londona postala druga najveća europska pozornica filmova nakon«, istaknuo je Daniel Kresmery, čelnik razvoja i produkcije studija Korda.
Paralelnom s razvijenim produkcijama raste i mađarska kinematografija koja u proteklom razdoblju bilježi uspjeh na međunarodnoj sceni.
»Saulov sin« Laszla Nemesa osvojio je Oscara prije dvije godine, »Tijelo i duša« redateljice Ildiko Enyedi pobijedio je na 67. Berlinaleu, a festival u Cannesu redovito prikazuje filmove redatelja Kornela Mundrucza.